نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 دی

امضای توافقنامه اگزیم بانک چین و بانک تجارت

کدخبر: ۴۶۸۶۹۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 23 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
امضای توافقنامه اگزیم بانک چین و بانک تجارت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

3 دی 1351؛ تهرانی‌ها، پولدارترین مردم ایران هستند

تهران پول‌دارترین مردم کشور هستند و درآمد سرانه تهران در سال 1351 حدود 82 هزار ریال برآورد شده است.

به همین جهت 76 درصد اتومبیل‌های شخصی نیز متعلق به تهرانی‌ها است.

به موجب تحقیقاتی که در برنامه پنجم عمرانی به عمل آمده، تهران بزرگ مهم‌ترین شهر از لحاظ تراکم و تمرکز عوامل جاذب جمعیت است؛ به‌طوری‌که از 9 هزار پزشکی که در مملکت وجود دارد 55 درصد آن در تهران اشتغال دارند.

تهرانی‌ها 250 هزار اتومبیل شخصی دارند و 60 درصد دانشجویان در موسسات عالی‌ آموزشی تهران سرگرم تحصیل‌اند.

در تهران حدود 40 درصد از کل واحدهای مسکونی یک اتاقه‌اند. در نواحی جنوبی شهر حدود 57 درصد جمعیت در واحدهای مسکونی یک اتاقه زندگی می‌کند. به طور کلی تراکم جمعیت در هر اتاق در مجموع شهر تهران به 2.07 می‌رسد، ولی در نقاط مختلف شهر اختلاف قابل‌توجهی در این نسبت وجود دارد به طوری که در مناطق جنوبی شهر بیش از 3 نفر در هر اتاق و در نواحی شمال شهر 1.2 نفر در هر اتاق زندگی می‌کنند.

23 دی 1361؛ بی‌برنامگی در توزیع ناشی از عملکرد وزارت بازرگانی است

صادق تقوایی، دادستان انقلاب امور صنفی تهران گفت: شما مخبرین ]خبرنگاران[ خوب می‌دانید که اگر گرانفروشی و احتکار بیداد می‌کند، مستضعفین را ضعیف‌تر و متمولین و سرمایه‌داران را هر روز بیش از روز پیش سرمایه‌دارتر و به اصطلاح چاق‌تر می‌کند.

وی افزود: به نظر من مساله گرانفروشی و مساله احتکار، نظم جمهوری اسلامی را به سختی تهدید می‌کند و لذا باید راه‌حل‌های مناسب، جهت مبارزه با آن و از بین بردن و ریشه‌کن کردن آن در پیش گرفته شود.

مساله گرانی و احتکار در موضوعات بسیاری ریشه دارد. یکی از مسائل بسیار مهمی که موجب گرانفروشی و احتکار شده مساله توزیع ناسالم است. به عبارت بهتر، توزیع، برنامه و طراحی ندارد و این بی‌برنامگی باعث ناراحتی و مایوس شدن بسیاری از مردم شده است. من بی‌برنامگی و اخلال در امور توزیع را ناشی از عملکرد وزارت بازرگانی می‌دانم.

23 دی 1371؛ مقام اول فرش ایران از نظر قیمت

نمایشگاه بین‌المللی فرش آلمان از روز یکشنبه در شهر «هانوور» با شرکت 44 کشور جهان آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه انواع فرش دستباف و ماشینی، موکت و سایر کفپوش‌ها در 950 غرفه عرضه شده است.

شرکت فرش ایران که در این نمایشگاه حضور دارد، نمونه‌هایی از گران‌بهاترین قالی‌های دستباف خود را به نمایش گذارده است.

ارزش قالی‌های وارداتی به آلمان در 9 ماه ژانویه تا سپتامبر 1992 معادل 306 میلیون مارک بود درحالی‌که این رقم در کل سال 1991 به 453.5 میلیون مارک بالغ شد.

یک تاجر بزرگ فرش در اشتوتگارت درباره نحوه برگزاری نمایشگاه فرش امسال گفت: این بزرگ‌ترین نمایشگاه فرش دستباف و ماشینی در دنیاست که در زمینی به وسعت 50 هزار مترمربع برپا شده است.

وی درباره رقابت فرش‌های هند و نپال با فرش ایران در بازار اروپا گفت: از لحاظ مساحت فرش‌های فروش‌رفته هندوستان و نپال از ایران جلو بوده‌اند، اما از نظر ارزش و بهای فرش‌ها ایران مقام اول را دارد.

23 دی 1381؛ امضای توافقنامه اگزیم بانک چین و بانک تجارت برای تامین تجهیزات مترو

توافقنامه توسعه تجهیزات پروژه کرج – مهرشهر شرکت راه‌آهن شهری تهران میان بانک‌های صادرات و واردات چین (اگزیم بانک) و تجارت ایران به امضا رسید.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: 29 میلیون دلار با شرایط تامین 15 درصد نقد و 85 درصد تامین مالی برای خرید تجهیزات پروژه کرج – مهرشهر طبق این توافقنامه در اختیار راه‌آهن شهری تهران قرار می‌گیرد.

سیدعلی میلانی افزود: اقساط این اعتبار در 17 بخش مساوی در 8.5 سال (هر 6 ماه یک بار) با نرخ بهره لیبور (بین بانکی انگلیس) منهای 1.5 درصد (حداکثر دو درصد) به کارگزار بازپرداخت می‌شود.

به گفته وی، بانک مرکزی پیشتر توافقنامه کلی تامین مالی میان‌مدت به مدت 500 میلیون دلار را با بانک صادرات و واردات چین امضا کرده بود که از محل آن، توافقنامه گسترش پروژه کرج – مهرشهر به امضا رسید.

وی افزود: تاکنون از محل این توافقنامه حدود 134 میلیون دلار در اختیار راه‌آهن شهری تهران قرار گرفته است.

مدیرعامل راه‌آهن شهری تهران نیز گفت: توافقنامه خرید تجهیزات پروژه کرج – مهرشهر در راستای هدف کاهش فاصله زمانی حرکت قطار از نیم ساعت یک ربع ساعت به امضا رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید