نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22 بهمن

قیمت واقعی زمین‌های تهران منتشر شد

کدخبر: ۴۷۵۴۵۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات22 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
قیمت واقعی زمین‌های تهران منتشر شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

22 بهمن 1351؛ قیمت واقعی اراضی تهران منتشر شد

رئیس اتحادیه بنگاه‌های معاملات ملکی گفت: در تهران 2800 بنگاه معاملات با پروانه و 1200 عضو بدون پروانه مشغول به کار می‌باشند و اتحادیه مسوولیت کار این افراد را به گردن می‌گیرد ولی هزاران نفری که در محلات به طور سرپایی به کار دلالی و معاملات مشغول هستند کارشان تحت کنترل اتحادیه نمی‌باشد. این افراد در کوچه‌ها، دکان‌ها، قهوه‌خانه‌ها و نانوایی‌ها به امر معاملات املاک و دلالی می‌پردازند که نتیجه کارشان بی‌تردید به سود مردم نیست.

محمد تقی شکوهیده، رئیس اتحادیه معاملات املاک تهران راه‌حل نهایی برای رفع این مشکل اجتماعی را چنین بیان کرد: برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز افراد فاقد صلاحیت اتحادیه ما در نظر دارد از وزارت دارایی درخواست کند قولنامه رسمی را جایگزین قولنامه‌های عادی کند.

رئیس اتحادیه املاک اظهار کرد: اگر وزارت دارایی با چاپ و فروش قولنامه رسمی از طریق اتحادیه‌های نمایشگاه و فروشگاه اتومبیل و معاملات املاک اقدام کند، مبلغ بزرگی به منابع درآمد دولت افزوده خواهد شد و نابسامانی‌های کنونی معاملات ملکی نیز پایان می‌پذیرد.

شکوهیده مسوول اصلی افزایش قیمت اراضی را در تهران سرمایه‌داران عمده و زمین‌خواران معرفی کرد و گفت: اگر اتاق اصناف لازم بداند، صنف ما اسامی کسانی را که قیمت اراضی را هر روز در تهران بالا می‌برند، منتشر خواهد کرد.

اتحادیه صنف معاملات املاک امروز قیمت واقعی اراضی محلات مختلف تهران را منتشر و اعلام کرد که اراضی اطراف چهار راه شاه تا تخت جمشید گران‌ترین زمین‌های شهر و اراضی خارج از محدوده  ارزان‌ترین زمین‌ها در تهران است.

از طرف اتحادیه قیمت روز اراضی تهران به شرح زیر منتشر شد: اراضی اطراف خیابان اسلامبول، نادری، کاخ تا چهارراه اسلامبول و لاله‌زار متری سی هزار ریال، اراضی اطراف تخت طاووس، کوچه‌ها هفتصد تومان و بر خیابان در صورتی که پروانه تجاری بدهند 10 هزار تا 12 هزار ریال.

اراضی اطراف تخت جمشید از چهارراه پهلوی تا چهارراه فیشرآباد بر جنوبی متری سه هزار تومان بر شمالی حداکثر تا دو هزار و پانصد تومان.

اراضی پهلوی به طرف دانشگاه تا کاخ متری دو هزار تومان، از میدان کاخ تا دانشگاه متری دو هزار و پانصد تومان.

اراضی فیشرآباد تا روزولت بر جنوبی متری دو هزار و دویست تومان از روزولت تا پیچ شمیران بر جنوبی متری دو هزار و پانصد تومان.

اراضی شمال تخت جمشید از روزولت تا خیابان شمیران به علت ندادن پروانه تجاری حداکثر متری هزار تومان.

اراضی خیابان پهلوی نچهارراه امیراکرم تا تخت جمشید حداکثر متری دو هزار و پانصد تومان، سه راه شاه متری سه هزار تومان.

رئیس اتحادیه معاملات املاک اعلام کرد که این نرخ‌ها، قیمت حقیقی معاملات اراضی و املاک در تهران است و افزود که قیمت‌های قبلی بیشتر شایعاتی است که عده‌ای برای افزایش مصنوعی قیمت‌ها به وجود می‌آورند و دارای اعتبار نیست.

بحران پولی جهان وارد مرحله وخیمی شد

در محافل پولی و بانکی کشور تاکید شد که بحران پولی جهان وارد مرحله فوق‌العاده پیچیده و وخیمی شده و بحران دلار تبدیل به بحران پولی جهان شده است.

فشار این بحران بیشتر روی مارک آلمان غربی، ین، فرانک سوئیس، لیره انگلیس، فلورن هلند و لیر ایتالیا است.

به عقیده کارشناسان پولی و بانکی پیچیدگی‌ اوضاع پولی جهان به حدی است که برای دستیابی به یک راه‌حل اساسی و حتی موقتی کارشناسان را در برابر یک معادله چندمجهولی قرار داده است.

مقامات بانک مرکزی ایران ظرف 24 ساعت گذشته مرتبا با واشنگتن، هامبورگ و صبح زود امروز با توکیو در تماس بودند و بحران پولی ساعت به ساعت به وسیله کارشناسان این بانک مورد بررسی قرار می‌گرفت.

مقامات بانک مرکزی منتظر نتیجه پایان کار وزیران دارایی آلمان غربی، فرانسه و  انگلیس که در پاریس و همچنین روسای بانک‌های مرکزی 10 کشور صنعتی هستند که در «بال» فرانسه اجتماع کرده‌اند.

بانک ملی ایران امروز نیز با احتیاط در مورد خرید دلار ادامه داد و قسمت معاملات ارزی این بانک منحصراً دلار توریست‌ها را آن هم به میزان محدود و به اندازه احتیاج ضروری توریست‌ها تبدیل به ریال می‌کرد.

کارشناسان پولی و بانکی با بررسی‌هایی که تاکنون از تجزیه و تحلیل بحران پولی داشتند سه راه‌حل پیش‌بینی می‌کنند.

1- مارک و ین چند ارز دیگر که فشار بحران پول بیشتر روی آنهاست، سیستم دوقیمتی را مثل فرانسه، بلژیک و ایتالیا برگزینند یکی نرخ بازرگانی که برای خرید کالا خواهد بود که به صادرات لطمه‌ای نخواهد زد و دوم نرخ غیربازرگانی که مشکلاتی که در این راه برای ین و به‌خصوص مارک آلمان غربی وجود دارد این است که اولاً آلمان برای این راه‌حل فعلا قانونی ندارد و این اقدام احتیاج به گذراندن قانون دارد. مشکل دیگر این راه‌حل احتیاج به کادر وسیع بانکی است تا بانک‌ها بتوانند به وسیله این کادر، سیستم دو نرخی را در امور بانکی خود پیاده سازند.

بازار آزاد ارزها امروز آرامتر بود و معاملات بیشتر روی مارک آلمان غربی و فرانک سوئیس انجام گرفت و نوسان قیت‌ها زیاد چشمگیر نبود، نرخ فروش دلار 50 دینار تنزل داشت و هر دلار به 77.5 ریال معامله شد. فرانک سوئیس تا حدود 50 دینار افزایش داشت و به 21.70 ریال رسید. به طور کلی از دیروز یک حالت انتظار در بازار آزاد ارزها حکمفرماست و همه صرافان منتظر باز شدن بورس‌های جهانی هستند تا قیمت ارزها روشن شود.

کشف نفت در «اوز» فارس

در دشت «باریزجان» دو کیلومتری «اوز» فارس، نفت کشف شد.

عملیات حفاری در این دشت از دوم دی‌ماه گذشته شروع شده و طبق پیش‌بینی مهندسان و کارشناسان نفتی، چاه در دست حفاری تا دوم ماه آینده (اسفند) آماده بهره‌برداری خواهد بود.

یک مقام مطلع نفتی گفت: پس از اتمام عملیات حفاری و اکتشافی، چاه نفت دشت «باریزجان» تحویل کنسرسیوم خواهد شد و بهره‌برداری از آن شروع می‌گردد.

در این منطقه یک فرودگاه بزرگ نیز در این منطقه احداث می‌شود.

استاندار فارس دستور داده است در منطقه «باریزجان» اوز، در وسط دشت یک چاه آب شیرین حفاری می‌شود. این چاه آب موردنیاز «اوز» را به نحو مطلوب تامین خواهد کرد.

بانک «تنخواه‌گردان» سال آینده آغاز به کار می‌کند

بانک شهریار با 400 میلیون تومان سرمایه اولیه که به منظور تامین نیاز تنخواه‌گردان صنایع از روزهای اول سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد. صبح امروز تقاضای تاسیس و اساسنامه این بانک به انضمام 50 درصد کل سرمایه اولیه (200 میلیون تومان) به وسیله آقای علی رضایی، رئیس گروه صنعتی شهریار تسلیم بانک مرکزی ایران شد.

مقدمات تاسیس این بانک از چندی قبل فراهم شده بود و امروز گفته شد که ظرف 10 روز آینده اساسنامه این بانک نیز به تصویب شورای پول و اعتبار خواهد رسید و بدین ترتیب موجودیت بانک شهریار که با سرمایه‌گذاری صاحبان صنایع و مردمی تشکیل می‌شود، به طور رسمی اعلام خواهد شد.

همان‌طور که اشاره شد سرمایه اولیه بانک شهریار 400 میلیون تومان است که صد میلیون تومان این مبلغ به صورت سهام یک هزار تومانی به عموم مردم عرضه می‌شود.

یکصد میلیون تومان دیگر از کل سرمایه قبلاً به مدیران و صاحبان صنایع بزرگ کشور که مدیران آنها اعضای هیات‌ موسس را تشکیل می‌دهند، فروخته شده است.

ضمناً 5 درصد از کل سرمایه بانک یعنی 20 میلیون تومان نیز به وسیله بانک اعتبارات صنعتی خریداری خواهد شد، 180 میلیون تومان باقی مانده به وسیله گروه صنعتی شهریار و شرکت‌های وابسته به این گروه خریداری شده است.

بنیانگذار بانک شهریار علی رضایی است و اعضای هیات موسس عبارتند از آقایان: محمدتقی برخوردار، حسین قاسمیه، رحیم ایروانی، حسن کورس، امیرصالح، دکتر رکن‌الدین سادات تهرانی، مجید اعلم، محمدعلی مهدوی، سیاوش ارجمند، منصور یاسینی، رفیع اریه، محسن آزمایش، حمید قدیمی، دکتر شریف امامی، هدایت بهبهانی، لطف الله حی، حبیب‌الله القانیان. بانک شهریار با هدف اصل تامین تنخواه‌گردان واحدهای صنعتی موجود و همچنین واحدهای صنعتی که در آینده به وجود می‌آیند تاسیس می‌یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید