نیم‌قرن با اقتصاد ایران، اول اسفند

ابهام درباره بازپرداخت بدهی هند به ایران

کدخبر: ۴۷۷۴۲۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ابهام درباره بازپرداخت بدهی هند به ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

اول اسفند 1351؛ میوه وارداتی ارزان شد

تغییر ارزش ریال به ارزانی قیمت میوه‌های وارداتی منتهی شد و امیرحسین شیخ بهایی، رئیس اتاق اصناف اعلام کرد که قیمت نارنگی، سیب، پرتقال خریداری شده از خارج به سبب تغییر ارزش ریال نسبت به دلار بین 11 تا 12 درصد ارزان شده است.

رئیس اتاق اصناف گفت: کاهش قیمت به سود مصرف‌کننده می‌باشد و اتاق میوه‌ها را با نرخ ارزان‌تر در اختیار مردم قرار خواهد داد.

رئیس اتاق افزود که میوه‌های جدید در اواخر هفته وارد تهران می‌شود و امر فروش و مسوولیت توزیع میوه به اتحادیه صنف میوه‌فروش محول شده و میوه‌ها در 30 مرکز بزرگ وابسته به اتحادیه صنف میوه‌فروش به خریداران فروخته خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف گفت: نارنگی تنی 128 دلار خریداری شده و افزایش قیمت ریال موجب ارزانی قیمت میوه شده است.

وی همچنین گفت: قیمت واردشده میوه‌ها در جراید آگهی‌شده و به آگاهی عموم خواهد رسید و نرخ فروش نیز مشخص شده و در سراسر تهران از آن مطلع خواهند شد.

دولت به صادرکنندگان کمک می‌کند

صادرکنندگان خشکبار در جلسه‌ای که با معاون بازرگانی وزارت اقتصاد داشتند، مدارک مربوط به زیانی را که احتمالا از کاهش دلار متوجه این گروه می‌شود، تسلیم وزارت اقتصاد کردند.

مجموع اسناد اعتباری و بروات اسنادی و سایر مدارک این گروه که شامل 10 درصد کاهش ارزش دلاری آن بالغ‌بر 1.8 میلیون دلار می‌شود.

مقامات وزارت اقتصادی در این مورد قول مساعد داده‌اند و قرار است پس از رسیدگی، تصمیم خود را اعلام دارند.

وزارت اقتصاد به موازات توجه و بررسی نظارت صادرکنندگان متقابلا از گروه‌های مختلف صاحبان صنایع و واردکنندگان دعوت به عمل آورد تا سهمی از سود ناشی از تقلیل دلار را از طریق تنزل قیمت به مصرف‌کننده واگذار نمایند.

دولت متوقع است که واردکنندگانی که از تنزل دلار سود می‌برند، قسمتی از آن را به مردم واگذار کنند.

اول اسفند 1361؛ ضوابط تهیه و خروج ارز از کشور اعلام شد

 محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مساله مقررات جدید ارزی با مساله آزادی ورود و خروج مسافران متفاوت است.

این مقررات بر این اساس است که به غیر از ارزی که در اختیار دولت است و طبق ضوابط خاص با در نظر گرفتن اولویت‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این اجازه نیز به افرادی که درآمد ارزی در خارج دارند، داده شده است که بتوانند ارز خودشان را به داخل وارد و هنگام خروج از کشور نیز با خود ببرند. وی افزود: ورود و خروج ارز به این صورت است که افرادی که درآمد ارزی در خارج دارند براساس مقررات جدید با اعلام میزان ارز خودشان و ثبت آن در فرم‌های مخصوص بانک مرکزی تحت عنوان اظهارنامه ارزی می‌توانند این ارز را وارد و هنگام خروج نیز با خود خارج کنند؛ زیرا دولت به چنین ارزی نیاز ندارد.

دکتر نوربخش در پاسخ به این سوال که مقررات جدید ارزی به چه منظور به اجرا درآمد، گفت: مقررات جدید ارزی به این منظور است که بازار ارزی کشور به صورت عادی برگردد و اگر انتقال درآمدهای ارزی از خارج به داخل و بالعکس صورت گیرد، این بازار عادی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به این تصمیم در حال حاضر هیچ گونه ارزی در اختیار افراد عادی قرار نمی‌گیرد.

اول اسفند 1371؛ درخواست برای واگذاری بانک رفاه به سازمان تامین اجتماعی

مهدی کرباسیان، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، انتقال بانک رفاه کارگران را به سازمان تامین اجتماعی برای این سازمان و منافع کارگران و مستمری‌بگیران ضروری دانستند.

کرباسیان گفت: این سازمان امانت‌دار بیمه‌شدگان است و مانند صندوق‌های مشابه در سایر کشورهای جهان باید بتواند تعهدات و خدمات خود را برای هر یک از بیمه‌شدگان انجام دهد.

وی افزود: بانک رفاه کارگران که با پول سازمان برای رفاه کارگر و کارفرما ایجاد شده بود، امروز در اختیار ما نیست و لذا این محرومیت برای سازمان، کارگران و کارفرمایان از نظر دریافت‌ها و پرداخت‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

اول اسفند 1391؛ ابهام درباره بازپرداخت بدهی هند به ایران

درحالی‌که برخی منابع هندی از واریز 100 درصد پول نفت ایران به روپیه توسط هند و واریز آن به حسابی در بانک «یو سی او» خبر داده‌اند، مقام ارشد این بانک گفت: هنوز دستوری در این باره دریافت نکرده‌ایم. دولت آمریکا از 18 بهمن تحریم‌های جدیدی علیه ایران به اجرا گذاشته است که براساس آن هند در صورت ادامه پرداخت پول نفت ایران به یورو از طریق ترکیه با مجازات آمریکا مواجه می‌شود.

به گفته منابع هندی، دهلی نو به این تحریم‌ها تن داده و پرداخت پول نفت ایران از طریق هالک بانک ترکیه را متوقف کرده و هم‌اکنون 100 درصد پول نفت ایران به روپیه پرداخت شده و به حساب ایران در بانکی در هند واریز می‌شود.

دو کشور در سال 2012 توافق کردند 55 درصد پول نفت ایران به یورو از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت شود و 45 درصد باقی‌مانده به روپیه به حساب ایران در بانکی هندی واریز شود. پایگاه هندی بیزینس استاندارد طی گزارشی اعلام کرد، دولت هند هنوز دستورالعمل مشخصی درخصوص نحوه پرداخت پول نفت ایران منتشر نکرده است.

براساس این گزارش پس از اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های هندی ناگزیرند کل پول نفت ایران را به روپیه به حسابی در نزد بانک «یو سی او» واریز کنند.

یک مقام ارشد بانک «یوسی او» در این باره گفت: ما هنوز دستورالعمل مشخصی در این باره دریافت نکرده‌ایم. ما آمادگی دریافت پول نفت ایران به روپیه را داریم. اینکه این پول انتقال خواهد یافت یا صرف صدور کالا خواهد شد به ما مربوط نیست، ما هنوز هیچ دستورالعملی دریافت نکرده‌ایم.

رکورد تاخیر در تقدیم بودجه شکست

تعلل دولت در ارائه لایحه بودجه 92 باعث شد تا رکورد دیگری ازسوی دولت دهم در تاخیر برای تحویل لایحه بودجه به مجلس ثبت شود. درحالی‌که پیشنهاد خود را از ابتدای اسفندماه تقدیم مجلس کند، غلامحسین الهام زمان تحویل لایحه بودجه را روزهای آتی و حتی‌ «طی دو هفته آینده» اعلام کرد تا بر این اساس دولت رکورد خود در تاخیر ارائه بودجه را بزند؛ چراکه پیش از این بیشترین زمان تاخیر در ارائه لایحه بودجه توسط دولت احمدی‌نژاد در نخستین روز اسفند سال 89 به ثبت رسیده بود.

دولت نهم و دهم در خلال سال‌های فعالیت خود نشان داد که هیچ گاه به زمان قانونی تحویل لایحه بودجه به مجلس (15 آذرماه) پایبند نبوده و با وجود تاکید مکرر نمایندگان بر لزوم تحویل به موقع بودجه، با تاخیر به این امر اقدام کرده است.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته دولت با ادامه روند سال‌های قبل، می‌رود که رکورد تازه‌ای را به نام خود در تاخیر ارائه لایحه بودجه به ثبت رساند.

پیش از این، رحیم ممبینی، معاون بودجه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور زمان تقدیم لایحه بودجه 92 به مجلس را اوایل اسفندماه اعلام کرده و در عین حال به رغم تاکید نمایندگان به ارائه بودجه چند دوازدهمی، دولت اعلام کرد که چنین تصمیمی را در دستور کار خود نداده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید