نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 اسفند

صادرات پاترول از ایران به روسیه

کدخبر: ۴۷۹۷۲۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات10 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
صادرات پاترول از ایران به روسیه

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

10 اسفند 1351؛ نظام جدید بانکی تدوین می‌شود

بانک مرکزی ایران برای نظارت کامل بر هر نوع فعالیت بانکی در کشور یک نظام جدید بانکی تدوین خواهد کرد که از طرفی کنترل بیشتری بر فعالیت بانک‌ها در رشته‌های مختلف به وجود خواهد آورد و ازسوی دیگر بر مبنای سیاست‌های اقتصادی کشور رشته‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی، مورد توسعه یا محدودیت قرار خواهد گرفت.

اولین اقدام بانک مرکزی در این مورد توصیه و تاکید به بانک‌های کشور درباره تعادل پرداخت اعتبارات ساختمانی است؛ زیرا عدم تعادل اعتبارات در این بخش سبب تشدید فعالیت و در نتیجه گرانی مصالح ساختمانی شده بود.

ازجمله موارد دیگری که کارشناسان بانک مرکزی روی آن مشغول بررسی و مطالعه هستند، موضوع خدمات بانک‌ها است.

در حال حاضر خدمات بانک‌ها مشابه و یک شکل می‌باشد. به عبارت دیگر سرویس بانکی کشور فعلا منحصر است به نزول سفته و پرداخت اعتبارات کوتاه‌مدت آن هم روی تضمین و وثایق ملکی و یا اعتبارات شخصی و امثال آن.

به هر حال در نظر است در نوع خدمات بانکی تجدیدنظر شود و خدمات بانکی به طرف پرداخت اعتبارات به فکر و پروژه و طرح‌ها سوق داده شود.

کارشناسان بانکی همچنین مطالعات وسیعی را روی انواع دیگر خدمات بانکی ازجمله قبول وکالت از طرف اشخاص و شرکت‌های حقیقی یا حقوقی برای انجام معاملات آنها از قبیل خرید و فروش سهام، اوراق قرضه، پرداخت مالیات، آب‌بها و اداره کارهایی نظیر آنچه که یک نفر وکیل انجام می‌دهد آغاز کرده‌اند باید توجه داشت که این قبیل خدمات بانکی در کشورهای پیشرفته و صنعتی جهان متداول است.

10 اسفند 1371؛ صادرات پاترول از ایران به روسیه

بیش از 320 دستگاه اتومبیل نیسان پاترول و جیپ صحرا ساخت شرکت پارس‌خودرو به خارج از کشور صادر شد.

آخرین محموله صادراتی شرکت پارس‌خودرو شامل 200 دستگاه نیسان پاترول به جمهوری فدراتیو روسیه صادر شد.

یکی از کارشناسان با بیان اینکه شرکت پارس‌خودرو علاوه‌بر تامین نیاز داخل به خودروهای دو دیفرانسیل، درصد افزایش صادرات محصولات متنوع خود به بازارهای مختلف است، گفت: بالا بودن توان تکنولوژیک، کیفیت مطلوب محصولات و همچنین ویژگی‌ها و توانایی‌های این خودروها زمینه را برای جلب مشتریان جهانی فراهم کرده است. این ویژگی‌ها به ما امکان رقابت در سطح جهانی داده است؛ به‌طوری که از سال 69 تاکنون میزان صادرات انواع خودروهای این شرکت از  79 دستگاه به 328 دستگاه رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد که روند افزایش صادرات خودروهای ساخت این شرکت به کشورهای مختلف جهان سال آینده نیز ادامه یابد.

ممنوعیت صید آبزیان به روش «ترال» در خلیج فارس

شرکت سهامی شیلات ایران اعلام کرد: به‌منظور استفاده بهینه از آبزیان و جلوگیری از انقراض نسل انواع گونه‌های آبزیان خلیج فارس صید به روش «ترال» از 15 اسفند جاری در خلیج فارس (محدوده آب‌های استان خوزستان) ممنوع خواهد بود.

در صید آبزیان به روش «ترال» تمامی آبزیان ریز و درشت توسط تورهای صیادان جمع‌آوری می‌شود و این امر باعث ضربه زدن به تخم‌ریزی و تولید مثل ماهیان مختلف می‌شود.

این روش از حدود 30 سال پیش توسط شناورهای خارجی در خلیج فارس متداول شد و اکنون در اکثر نقاط جهان این روش ممنوع شده است.

براساس این گزارش، استمرار صید «ترال» علاوه‌بر از بین بردن ماهیان تخم‌گذار، سایر گونه‌های آبزی که قابلیت مصرف انسانی ندارند، ولی وجود آنها در دریا ضروری و منبع درآمد ارزی برای کشور محسوب می‌شود، آسیب می‌زند.

10 اسفند 1381؛ سقف تضمین‌های صادراتی انگلیس برای ایران افزایش یافت

اداره تضمین‌های اعتباری بریتانیا در جدیدترین اقدامات حمایتی خود از فعالیت‌های اقتصادی دوطرفه با ایران، تسهیلات بیشتری را در اختیار صادرکنندگان کالا و خدمات به کشورمان قرار داده است.

بر پایه اطلاعیه‌ای که ازسوی این اداره انتشار یافت، برای پروژه‌های نفتی تا سقف 20 میلیون دلار، کسب ضمانت‌های صادراتی ازسوی این اداره نیازمند تنظیم قراردادهای پیچیده با حضور شرکت ملی نفت ایران نیست.

به این ترتیب از این پس موسسات انگلیسی که قصد همکاری در پروژه‌های نفتی در ایران را داشته باشند، بدون دخالت مستقیم شرکت ملی نفت ایران می‌توانند تضمین‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران را تا سقف 20 میلیون دلار منحصراً از طرف همین اداره دریافت کنند.

واردات 175 دستگاه خودروی 100 هزار دلاری

در حالی طی چند ماه گذشته موضوع واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع انتقادات زیادی را علیه نهادهای مختلف ازجمله گمرک ایران برانگیخته که رئیس‌کل گمرک این موضوع را بی‌ارتباط با دستگاه تحت مدیریتش می‌داند.

هیچ آمار دقیقی از تعداد خودروهایی که امسال با ارز مرجع وارد کشور شده در دست نیست. البته برخی اظهارات نشان می‌دهد که بسیاری از کالاها حتی تا مهرماه امسال نیز برای واردات ارز مرجع دریافت کرده‌اند و بعد از راه‌اندازی مرکز معاملات ارزی روند پرداخت ارز مرجع برای واردات کالا به جز کالاهای اساسی و دارو متوقف شده است.

در همین حال تازه‌ترین آمار گمرک نشان می‌دهد که در 10 ماه سال‌جاری 34 هزار و 12 دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش تقریبی 813 میلیون دلار وارد کشور شده است.

همچنین میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی این مدت مبلغ 23 هزار و 915 دلار بود که نسبت به سال گذشته افزایش 15.5 درصدی را نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید