نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 اسفند

آغاز بازاریابی گسترده فیات در ایران

کدخبر: ۴۸۱۰۴۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات16 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
آغاز بازاریابی گسترده فیات در ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

16 اسفند 1351؛ سازمان تعاون شهر و روستا شروع به کار می‌کند

سازمان تعاون مصرف شهر و روستا از اواسط فروردین‌ماه آینده به جای شرکت سهامی فروشگاه فردوسی در تهران مشغول به کار خواهد شد و از آن پس محصولات کشاورزی زارعان عضو شرکت‌های تعاونی روستایی و شرکت‌های سهامی زراعی بدون دخالت عوامل دلال و واسطه به وسیله این سازمان و شعبات آن به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد.

آقای ولیان، وزیر تعاون و امور روستاها یادآور شد: شعبات سازمان مرکزی تعاون مصرف شهر و روستا که سهام آن متعلق به کشاورزان مملکت می‌باشد، در تمام استان‌ها و فرمانداری‌های کل شروع به کار خواهند کرد و بدین ترتیب در آینده نزدیکی با گسترش شعب این سازمان در مناطق مختلف مملکت این امکان به وجود خواهد آمد که مردم کالاها و مواد غذایی موردنیاز خود را بدون دخالت دلال و واسطه و با قیمت‌های ارزان‌تری تهیه و تامین نمایند.

16 اسفند 1371؛ آغاز بازاریابی گسترده فیات در ایران

یک مسوول شرکت «فیات» ایتالیا گفت: این شرکت در حال انجام مذاکرات فشرده برای صادرات خودرو به ایران است.

«میرا فیوری» مسوول بخش بازرگانی شرکت فیات افزود: مذاکرات «فیات» و ایران به منظور صادرات خودرو و همچنین مونتاژ خودروهای ساخت فیات به همراه صادرات قطعات یدکی از ایتالیا است.

فیات در گذشته از تاسیسات مونتاژ خودرو در ایران برخوردار بود.

به گفته محافل اقتصادی ایتالیا، شرکت فیات در مسابقه موجود در ایران از موقعیت مناسب‌تری نسبت به دیگر شرکت‌های خارجی برخوردار است. براساس این گزارش، در صورت توافق نهایی، شرکت فیات به سرعت چند هزار دستگاه خودرو به ایران صادر خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «ونتی کواترو» صادرات خودرو فیات به ایران دورنمای خوبی برای این شرکت خواهد داشت و به همین دلیلی دیگر شرکت‌های گروه فیات از مدت‌ها پیش برای عقد قرارداد با ایران وارد مذاکره شده‌اند.

فیات در سال 90 نیز مذاکراتی برای ساخت 150 هزار دستگاه خودرو مدل «تمپو» با ایران انجام داده بود، اما این مذاکرات به نتیجه نرسید.

مجتمع خودروسازی فیات که از پارسال با کاهش فروش تولیدات خود در بازار مواجه است، برای صادرات خودرو به عربستان، سوریه، کویت و چند کشور آفریقایی نیز تلاش می‌کند.

مسوولان ایرانی در سفارت کشورمان در رم نسبت به انجام مذاکرات فیات و ایران ابراز بی‌اطلاعی کردند.

16 اسفند 1391؛ تحلیل دولت از تحولات اخیر بازار ارز

سخنگوی اقتصادی دولت «همایش ملی رسانه، مردم و اقتصاد مقاومتی» گفت: ترمیم ذخایر ارزی کشور و استحصال منابع شرایطی را فراهم کرد که بانک مرکزی توانست در روزهای اخیر ارز بیشتری را به مرکز مبادلات ارزی عرضه کند و این عرضه ارز چندین برابر گذشته است، بر این اساس بانک مرکزی تلاش کرد که عرضه ارز را در روزهای پایانی سال افزایش دهد.

شمس‌الدین حسینی که سیاست عرضه بیشتر ارز را متداوم عنوان می‌کند، گفت: این مورد مهم‌ترین عامل کاهش نرخ ارز بوده است، البته کاهش برخی التهابات ناشی از فشارهای تحریم‌ها نیز موثر بوده است.

وی همچنین با اشاره به شکل‌گیری یکسری از انتظارات با توجه به تعیین یک تاریخ مثلا ششم فوریه برای نوسانات نرخ ارز در بازارهای جهانی گفت: اما با ظهور واقعیت‌ها و شکستن انتظارات اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.

بنا به گفته حسینی، شوک ارزی ناشی از تحریم اثری کوتاه‌مدت دارد که نتیجه آن، افزایش قیمت است اما در بلندمدت تاثیرات خود را بر افزایش صادرات و تولید خواهد گذاشت که البته با تاخیر صورت خواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید