نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19 اسفند

فروش سیمان با نرخ دولتی

کدخبر: ۴۸۱۸۱۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات19 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
فروش سیمان با نرخ دولتی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

19 اسفند 1351؛ فروش سیمان با نرخ دولتی

فروش سیمان وارداتی و سیمان داخلی با نرخ تثبیت‌شده هر کیسه 75 ریال از صبح امروز به وسیله شرکت معاملات خارجی وابسته به وزارت اقتصاد آغاز شد.

در حال حاضر در 12 چادر که در مناطق مختلف تهران که در سال قبل نیز در آنها اقدام به فروش سیمان می‌شد، سیمان به متقاضیان عرضه می‌شود و به‌زودی در سه محل تازه نیز چادرهایی برای فروش سیمان دائر خواهد شد.

علاوه‌بر این در 6 شعبه فروشگاه و سیمان سازی، نیز سیمان در اختیار مصرف‌کنندگان گذاشته می‌شود.

شرکت معاملات خارجی در سال آینده بیش از 500 هزار تن سیمان از خارج وارد خواهد شد که مقدار زیادی از سیمان‌های خریداری‌شده، تاکنون به ایران حمل شده و آماده توزیع می‌باشد، ضمنا براساس قراردادهایی که این شرکت با کارخانجات داخلی منعقد نموده، بیش از 300 هزار تن سیمان تولید داخلی را به بازار عرضه خواهد کرد.

به این ترتیب میزان فروش سیمان داخلی و خارجی از طرف شرکت معاملات خارجی در نیمه اول سال 1352 بیش از 800 هزار تن خواهد بود و در صورت ضرورت تا هر مقدار که لازم باشد بر عرضه سیمان توسط شرکت معاملات خارجی افزوده خواهد شد.

19 اسفند 1361؛ علاوه‌بر پرداخت وجوهات شرعی، پرداخت مالیات نیز وظیفه است

بعد از ظهر دیروز به دعوت ستاد برگزاری مراسم مسجد امام، میزگرد اصناف و مسوولان با شرکت صدها نفر از اعضای اصناف مختلف و با حضور حجت‌الاسلام یزدی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر نمازی وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر شرافت معاون کل و محمدیان معاون درآمدهای مالیاتی این وزارتخانه برگزار شد.

حسین نمازی با اشاره به گذشته‌های دور علت عدم علاقه مردم را به پرداخت مالیات، معلول این امر دانست که در گذشته مراجع عالیقدر پرداخت مالیات را کمک به دولت‌های غاصب قلمداد می‌کردند.

ولی اینک که دولت اسلامی و مردمی مصدر امور است، هنوز تغییر این عادت برای بعضی‌ها به جا مانده است.

وی افزود: البته کمی مشکل به‌نظر می‌رسد، ولی عده‌ای از این امر قصد بهره‌برداری سوء داشته و قصد دارند دولت و بازار را مقابل هم قرار دهند؛ درحالی‌که انجام چنین امری خیانت به اسلام و مسلمین است.

دکتر نمازی در قسمت دیگری از سخنان خود مودیان را به همکاری بیشتر با وزارت امور اقتصادی و دارایی دعوت کرد و یادآور شد که تنها در این صورت است که مالیات‌ها به‌طور صحیح و دقیق تشخیص داده خواهد شد.

19 اسفند 1381؛ تصویب نحوه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در مجمع تشخیص

در دومین جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام که سران سه قوه اکثریت اعضا و مسوولان مربوطه در آن حضور داشتند، کار بررسی موارد اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان درخصوص لایحه بودجه سال 1382 کل کشور پیگیری و بند «ل» تبصره 21 آن به تصویب رسید و حل اختلاف شد.

در این جلسه مباحث مربوط به بند «ل» از تبصره 21 لایحه بودجه که از جلسه قبل ناتمام مانده بود، ادامه یافت و پس از استماع نظرات نمایندگان شورای نگهبان، دولت و مجلس شورای اسلامی و نظر کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و ادواری مجمع به اتفاق آرا این بند به ترتیب ذیل تصویب شد.

در اجرای قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری مصوب 1380.12.19 به هیات وزیران اجازه داده می‌شود به‌منظور جلب سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های تولید برق از نیروگاه‌های آبی، بخاری، گازی، سیکل ترکیب و تلمبه ذخیره‌ای و انرژی نو تا ظرفیت 12 هزار مگاوات و طرح‌های ساخت پالایشگاه تا ظرفیت 300 هزار بشکه در روز، فاضلاب تهران و احداث 340 کیلومتر راه‌آهن و 1300 کیلومتر آزادراه، توسعه و بهره‌برداری فرودگاه امام خمینی و 7 فرودگاه بین‌المللی موجود، توسعه و تجهیز بنادر تجاری بزرگ کشور، طرح‌های مخابراتی و تامین ناوگان ریلی توسط شرکت‌های داخلی و خارجی با اولویت سرمایه‌گذار ایرانی از طریق مذکور در بند «ب» ماده 3 آن قانون اقدام کنند.

کارخانه بلور و کریستال فرانسه در تهران راه‌اندازی می‌شود

شرکت صنایع شیشه و بلور «آرک ناسیونال» فرانسه به‌زودی محصولات اولین کارخانه خود در ایران را وارد بازار می‌کند.

روزنامه «لزکو» چاپ پاریس نوشت: این شرکت که یک کارخانه شیشه‌سازی را در 40 کیلومتری جنوب تهران راه‌اندازی کرده، درصدد است تا این واحد تولیدی را در 6 ماه دوم توسعه بیشتری دهد.

مدیران این کارخانه در نظر دارند تا با افزایش سرمایه‌گذاری به مبلغ 35 میلیون دلار، کوره بزرگ دیگری را با پنج برابر ظرفیت قبلی راه‌اندازی کنند.

راه‌اندازی و توسعه این شرکت در ایران زمین رقابت با تولیدات شیشه‌ای کشورهایی مانند ترکیه و اندونزی را فراهم خواهد آورد.

«فیلیپ دوران»، مدیر این کارخانه گفت: با توجه به فرهنگ و علایق ایرانیان به بلور و صنایع کریستال، بازار ایران برای ما بازار باارزشی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید