نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 20اسفند

بانک مشترک ایران و آمریکا آغاز به کار می‌کند!

کدخبر: ۴۸۲۰۰۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 20 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
بانک مشترک ایران و آمریکا آغاز به کار می‌کند!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

همچنین در اکوایران ببینید : رفیق بی صدای مسکو

 

20 اسفند 1351؛ بانک مشترک ایران و آمریکا آغاز به کار می‌کند

موجودیت بانک جدید ایران که فعالیت خود را به‌خصوص متوجه کمک به صنایع و تعاون خواهد کرد، با 3 میلیارد ریال سرمایه اولیه به زودی رسما اعلام خواهد شد.

این بانک با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و آمریکا تاسیس خواهد شد که 60 درصد سهام آن متعلق به ایرانیان و 40 درصد دیگر از آن موسسات مالی آمریکا خواهد بود.

قرارداد مقدماتی همکاری و مشارکت این بانک بین موسسین ایرانی و شرکای آمریکایی به امضا رسیده است و طرح کلی و اساسنامه آن تنظیم و آماده تسلیم به شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی ایران می‌باشد.

بنیانگذار این بانک جعفر اخوان، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معدن ایران و رئیس هیات‌مدیره شرکت سهامی جیپ ایران سازنده اتومبیل‌های آریا و شاهین و جیپ می‌باشد.

مقداری از 60 درصد سهام ایرانی این بانک پس از تصویب اساسنامه آن برای فروش به مردم عرضه خواهد شد.

این بانک فعالیت‌های اقتصادی و بانکی خود را زیر عنوان بانک اقساطی شروع خواهد کرد. هدف از تاسیس این بانک کمک به صنایع کشور در پیشرفت رشد اقتصادی خواهد بود که در کنار آن تسهیلات فراوانی را از لحاظ اعتباری برای مصرف‌کنندگان کالاهای مصرفی بادوام فراهم خواهد ساخت.

اولین بانک جدید ایران با نام «بانک صنعتی شهریار» با سرمایه اولیه پنج میلیارد ریال اخیر، موجودیت خود را رسما اعلام داشت و فعالیت بانکی خود را با عرضه یک هزار و پانصد میلیون ریال سهام به مردم شروع کرد که با استقبال مردم مواجه شد و در مدت کوتاهی این سهام به وسیله 2100 نفر خریداری شد.

دومین بانک جدید ایران تحت عنوان «بانک صنایع ایران» با سرمایه اولیه سه میلیارد ریال فعالیت رسمی خود را از اواسط هفته گذشته آغاز کرد.

75 درصد سرمایه اولیه بانک یعنی 2250 میلیارد ریال آن توسط موسسین بانک تعهد و خریداری شده است. 25 درصد بقیه یعنی 750 میلیون ریال از دوشنبه تا پنج‌شنبه این هفته به صورت سهام 10 هزار ریالی به نام مردم عرضه خواهد شد. بنیانگذار این بانک آقای محمود خیامی، مدیرعامل کارخانجات ایران ناسیونال است.

20 اسفند 1381؛ زلزله در چهار راه پول و سکه

سک بهار آزادی تا 89 هزار تومان فروخته شد

حالا دیگر به‌راحتی می‌توان گرمای شعله‌های جنگ در منطقه را در بازارهای داخلی پول و سکه حس کرد به قول فعالان بازار طلا و ارز دیروز همراه با زلزله خفیف تهران، چهارراه پول و سکه نیز زلزله‌ای را در قیمت‌های خود تجربه کرد. بازار طلا و ارز تهران روز گذشته در آستانه تعطیلی‌های سوگواری با تغییر شدید در قیمت‌ها همراه بود؛ به‌طوری‌که اکثر رکوردهای قیمتی در این بازارها شکست.

تنها یک روز کافی بود تا هر سکه بهار آزادی که پریروز با قیمت 82 هزار تومان دست به دست می‌شد، دیروز با 7 هزار تومان افزایش قیمت که در نوع خود بی‌سابقه بود تا 89 هزار تومان هم به فروش رسد.

دیروز یورو توانست بالاخره به‌ مرز 900 تومان برسد و انتظار چند ماه گذشته را به پایان رساند، دلار هم حصار 800 تا 803 تومان را درنوردید و تا 820 تومان خود را بالا کشید تا بازار آزاد باور کند جنگ در یک قدمی منطقه ایستاده است.

20 اسفند 1391؛ امکان استفاده خارجی‌ها از منابع صندوق توسعه ملی

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به رشد تقاضا برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت: امکان استفاده سرمایه‌گذاران خارجی از 20 درصد منابع صندوق توسعه ملی وجود دارد.

قادر سلیمانی در مورد معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت: سایتی برای این کار طراحی شده که هم‌اکنون 1300 فرصت سرمایه‌گذاری مطالعه‌شده با جزئیات کامل در آن معرفی شده است و اطلاعات سایت چند ماه یک بار به روز می‌شود.

سلیمانی افزود: همچنین همه افرادی که در خارج از کشور مایل به سرمایه‌گذاری در ایران باشند، می‌توانند با مراجعه به سایت اطلاعات کاملی را دریافت کنند و در صورت تمایل به صورت آنلاین درخواست صدور مجوز کنند.

سلیمانی اظهار کرد طبق قانون هر شرکتی که در ایران تاسیس می‌شود، ایرانی است و همچنین در قانون سرمایه‌گذاری به صراحت آمده است که نباید هیچ تفاوتی بین سرمایه‌گذار ایرانی و خارجی وجود داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید