نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 29اسفند

سود بازرگانی 10 قلم کالا حذف شد

کدخبر: ۴۸۴۰۳۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات29 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سود بازرگانی 10 قلم کالا حذف شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

29 اسفند 1351؛ سود بازرگانی 10 قلم کالا حذف شد

وزیر اقتصاد گفت: امروز سرمایه‌های خارجی به میزان بی‌سابقه‌ای به طرف ایران سرازیر شده و سرعت تجهیز سرمایه‌ها و پس‌اندازهای داخلی از کوچک و بزرگ، آینده کشور ما را به‌عنوان یک بازار مهم سرمایه در این منطقه از جهان نوید می‌دهد.

در چنین شرایطی سیاست بازرگانی خارجی کشور باید به صورتی تنظیم می‌شد که به سهم خود استفاده از این زیربنای مستحکم را در پیشبرد هدف‌های اقتصادی و اجتماعی دهه دوم انقلاب به وجه احسن میسر سازد؛ زیرا این برنامه‌ها زمانی آغاز می‌شود که اکثر کشورهای جهان با تحولات و نوسانات پی‌در‌پی پولی و مشکلات و بلاتکلیفی‌های بین‌المللی پولی و مسائل اجتماعی و کارگری و تورم شدید دست به گریبان هستند.

هوشنگ انصاری افزود: اما در کشور ما فارغ از این قبیل مشکلات، درآمد سرانه مردم بر اثر اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های انقلاب به سرعت بالا رفته و بر قدرت خرید مردم از انواع کالاهای مصرفی و سایر کالاهای اساسی و دیگر وسایل آسایش و تامین مسکن به میزان بی‌سابقه‌ای افزوده است.

بنابر این در تنظیم سیاست بازرگانی خارجی کشور قبل از هر چیز به تامین احتیاجات روزافزون مردم به قیمت‌های مناسب و حفظ منافع مصرف‌کننده توجه خاص شده است.

به این منظور در سال 1352 واردات 11 قلم کالای مختلف آزاد اعلام شده و سود بازرگانی 10 قلم کالا به کلی حذف شده و سود بازرگانی 29 قلم کالا نسبت به سال 1351 کاهش داده شده است.

وزیر اقتصاد گفت: در سال 1352 واردات انواع پارچه‌های الیاف مصنوعی که تاکنون غیرمجاز بوده با کسب اجازه از وزارت اقتصاد آزاد اعلام شده است و امروز به منظور ایجاد تسهیل بیشتری برای واردات این اقلام از خارج به بانک مرکزی ایران اطلاع داده شد که واردکنندگان می‌توانند از آغاز سال نو بدون اخذ پروانه از وزارت اقتصاد به بانک‌های مجاز مراجعه و برای انواع پارچه‌های الیاف مصنوعی ثبت سفارش نمایند.

همچنین واردات جوراب ساق بلند زنانه که غیرمجاز بود مجاز اعلام و سود بازرگانی آن از هر کیلو 1200 ریال به 800 ریال تقلیل داده شده است.

واردات انواع حوله نیز مجاز اعلام شده و سود بازرگانی آن از کیلویی 500 ریال به 320 ریال کاهش یافته است.

ورود آب نبات و بیسکوییت نیز آزاد و سود بازرگانی آب نبایت از کیلویی 110 ریال به 80 ریال و بیسکوییت از 60 ریال به 40 ریال تقلیل داده شده است.

واردات سیمان نیز کماکان آزاد خواهد بود و بانک‌های مجاز می‌توانند بدون مراجعه به وزارت اقتصاد برای این کالا ثبت سفارش نمایند.

علاوه‌بر اقلام فوق ورق روی اندود و سرب اندود و همچنین د.د.ت، سود کستیک و کلرور دوشو نیز که در گذشته ورود آنها موکول به اجازه وزارت اقتصاد بود آزاد اعلام شده است.

وزیر اقتصاد گفت: ازجمله اقلامی که سود بازرگانی آنها برای سال 52 حذف شده است: شیشه جام، کره، پنیر سفید، سایر انواع پنیر، جو، سبوس، سیب زمینی، آخال ماهی برای خوراک دام می‌باشد.

وزیر اقتصاد در خاتمه توضیح داد که میزان ارزش کالاهای خروجی غیرمستعمل مجاز همراه مسافران که تا به حال فقط تا میزان 10 هزار ریال از سپردن پیمان فروش ارز معاف بود از ابتدای سال 1352 به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر برای مسافران به 100 هزار ریال افزایش داده شده است و در مورد مسافران خارجی نیز که با گذرنامه معتبر مسافرت می‌کنند، صدور کالای مجاز بدون سپردن پیمان ارزی که قبلا 50 هزار ریال بود به 100 هزار ریال بالا برده شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید