نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7 فروردین

کمک 30 میلیارد دلاری غرب به روسیه!

کدخبر: ۴۸۵۰۰۷
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کمک 30 میلیارد دلاری غرب به روسیه!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

افشاگری اسرائیل درباره عربستان و امارات

هفتم فروردین 1352؛ 50 تن مرغ با هواپیما وارد شد

سخنگوی وزارت کشاورزی و منابع طبیعی امروز اعلام کرد شب گذشته یک هواپیما و بامداد امروز هواپیمای دیگری حامل 50 تن گوشت مرغ برای توزیع و فروش به بهای هر کیلو 90 ریال برای مصرف‌کننده وارد تهران شد.

گوشت مرغ مذکور قسمتی از سفارش هزار تن گوشت از خارج می‌باشد که وزارت کشاورزی و منابع طبیعی برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ به عمل آورده است.

تولیدکنندگان علیرغم تسهیلات و کمک‌هایی که به آنان شده قیمت مرغ را در ایام عید بالا برده و با توزیع گوشت مرغ از طرف وزارت کشاورزی و منابع طبیعی مستقیما از طریق کانون‌های سردخانه‌داری سازمان گوشت کشور و شرکت‌های تعاونی قیمت گوشت مرغ تنزل کرده است.

ضوابط جدید مالیات حقوق کارمندان

مالیات حقوق فروردین‌ماه کارمندان دولت براساس ضوابط جدید کسر می‌شود و مالیات حقوق عده‌ای از کارمندان دولت 6 درصد تقلیل می‌یابد.

مالیات حقوق بیش از 20 هزار کارمند دولت کاهش یافت و وزارت دارایی از حقوق فروردین‌ماه کارمندان دولت تا 2 هزار تومان حقوق ماهیانه 4 درصد و از 2 هزار تومان حقوق تا 70 هزار تومان حقوق سالانه نسبت به مازاد 6 درصد مالیات وصول خواهد کرد.

وزارت دارایی برای نحوه وصول مالیات حقوق کارمندان دولت طی هفته آینده دستورالعملی صادر می‌کند و به تمام ذیحسابی‌های دارایی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی دستور خواهد داد تا مالیات حقوق کارمندان دولت را یکسان کسر نمایند. براساس ضوابط جدید مالیات، حقوق آن دسته از کارمندان دولت که تاکنون 10 درصد بوده به 4 درصد تقلیل می‌یابد و این کاهش مالیات در حقوق فروردین‌ماه کارمندان مذکور منظور خواهد شد.

هفتم فروردین 1362؛ فرانسه محدودیت‌های جدید ارزی وضع کرد

تمامی وام هشت میلیارد دلاری که دولت سوسیالیست فرانسه از عربستان سعودی و بازار مشترک اروپا دریافت داشته به منظور جلوگیری از سقوط ارزش ارزی فرانک هزینه شده است.

با این حال به نوشته روزنامه تایمز مالی چاپ لندن سرانجام ارزش فرانک فرانسه روز دوشنبه سقوط کرد.

گزارش هفتگی بانک مرکزی فرانسه که روز پنجشنبه گذشته انتشار یافت، نشان می‌دهد که بین روزهای 19 تا 26 اسفندماه گذشته 15 میلیارد فرانک از خزانه ارزی فرانسه خارج شده است که با در نظر گرفتن 23 میلیارد فرانکی که در روزهای قبل از این تاریخ برای جلوگیری از سقوط فرانک هزینه شد به اعتقاد روزنامه‌های اقتصادی و تایمزمالی می‌توان نتیجه گرفت که دولت سوسیالیست میتران تاکنون 50 میلیارد فرانک برای جلوگیری از سقوط ارزش فرانک هزینه کرده است.

هفتم فروردین 1372؛ اهداف مهم اقتصادی چین اعلام شد

نخست‌وزیر چین تسریع در تشکیل سیستم اقتصادی سوسیالیستی مبتنی‌بر بازار و درهای باز را در زمره مهم‌ترین وظایف اقتصادی چین در سال 1993 اعلام کرد.

لی پنک که در اولین اجلاس هشتمین کنگره سراسری خلق چین سخن می‌گفت، حفظ و گسترش تولیدات کشاورزی، ارتقای سطح مدیریت موسسات دولتی، اصلاح ساختار حمل‌و‌نقل و ترابری، افزایش تولید انرژی و مواد اولیه اساسی و تلاش در جهت حفظ تعادل اقتصادی را از دیگر وظایف عمده اقتصادی چین در سال 93 عنوان کرد.

وی گفت: در حال حاضر چین همچنان با مشکلات اقتصادی مواجه است و دولت‌های محلی ضمن کنترل شدید میزان مخارج باید در جهت افزایش درآمد تلاش کنند تا میزان کسر بودجه از میزان پیش‌بینی شده فراتر نرود.

نخست‌وزیر چین همچنین مشکل عرضه و تقاضا در حمل‌و‌نقل و ترابری کمبود انرژی و مواد اولیه، افزایش سریع میزان اعتبارات بانکی و پول در گردش و نیز افزایش فشار تورم را ازجمله مشکلاتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.

کمک 30 میلیارد دلاری غرب به روسیه

 آمریکا و دیگر کشورهای غربی در گروه هفت همچنان تلاش می‌کنند تا در سال‌جاری بیش از 30 میلیارد دلار کمک‌‌های مالی برای روسیه جمع‌آوری کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا هفته پیش گفت: آمریکا از تلاش‌های سیاسی برای برقراری دموکراسی در روسیه حمایت می‌کند و یلتسین رهبر روند برقراری دموکراسی در روسیه است به همین دلیل از حمایت آمریکا برخوردار است.

اعضای گروه هفت کمک‌های اقتصادی جدید را از طریق پیمان‌های تعهدات دوجانبه در اختیار روسیه قرار می‌دهند.

انگلیس محدودیت‌های صادراتی خود را به ایران لغو می‌کند

دولت انگلیس صادرات اقلام استراتژیک به ایران را که تاکنون با محدودیت و کنترل انجام می‌شد، وارد روند عادی خود کرد.

«مایک اوبراین»، ‌معاون خاورمیانه وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای به پارلمان این کشور اعلام کرد: در پی تصمیم دولت انگلیس برای عادی‌سازی روند صادرات به ایران، قرار است اداره بررسی و رسیدگی به مجوزهای صادرات به ایران موسوم به «گروه کاری ایران» را منحل کند.

معاون وزیر خارجه انگلیس افزود: این اقدام تنها برای سرعت بخشیدن به روند صدور مجوزهای صادرات با هدف کاهش تاخیر در فعالیت صادرکنندگان انگلیسی صورت گرفته است.

وی گفت: از این پس صدور مجوز صادرات به ایران فقط توسعه مقامات مربوطه در هر وزارتخانه صورت خواهد گرفت و تنها در صورت لزوم به مقامات بالاتر ارجاع داده می‌شود.

این اولین بار است که دولت انگلیس اقدام به عادی‌سازی روند صدور مجوزهای صادراتی به ایران نموده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید