نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19فروردین

آغاز طرح احداث اتوبوس هوایی تهران-چالوس از تیرماه!

کدخبر: ۴۸۷۲۲۱
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آغاز طرح احداث اتوبوس هوایی تهران-چالوس از تیرماه!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 فروردین 1352؛ مرتفع‌ترین ساختمان ایران تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

ساخت آخرین طبقه مرتفع‌ترین ساختمان ایران ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود و انتظار می‌رود در نیمه اول امسال سفت‌کاری این ساختمان به کلی خاتمه یابد و بلافاصله کارهای داخلی آن آغاز شود.

مرتفع‌ترین ساختمان ایران که 23 طبقه است، متعلق به وزارت کشاورزی است و در بلوار الیزابت قرار دارد.

ساختمان مذکور، تاریخی طولانی دارد و آغاز کارهای آن به حدود 10 سال قبل می‌رسد.

ساختمان وزارت کشاورزی به کندی جریان داشت و در این مدت چند بار روی کاغذ این دست و آن دست گشته است.

ازجمله بنا به تصمیم دولت یک بار ساختمان مذکور برای ایجاد هتل اختصاص یافت و به یک کمپانی هندی اجاره داده شد که طی شرایطی از آن بهره‌برداری کند.

پس از چندی که شرکت هندی بنا به دلایلی از انجام برنامه خود منصرف شد، ساختمان مذکور مدتی در وضع بلاتکلیفی قرار داشت و صاحب آینده آن معلوم نبود. پس از انتصاب مهندس روحانی به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی، این ساختمان مجددا در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفت و عملیات ساختمانی آن با سرعت بیشتری پیشرفت کرد.

از هم‌اکنون مقامات وزارت کشاورزی مشغول تهیه فهرستی از احتیاجات داخلی ساختمان جدید می‌باشند و سعی دارند ساختمان مذکور را هماهنگ با احتیاجات داخلی آماده سازند.

وزارت کشاورزی سال‌هاست که در یک ساختمان اجاره‌ای در اول بلوار الیزابت (از طرف امیرآباد) قرار دارد.

ساختمان مذکور از نظر ساخت دارای نقایصی است که در رأس آنها کوچکی اتاق‌ها و عرض کم راهروها قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود ساختمان جدید وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شود و قسمت‌هایی از آن مورداستفاده قرار گیرد.

19 فروردین 1372؛ خودروسازان موظف به اخذ رضایت کتبی از خریداران شدند

همه شرکت‌های داخلی سازنده خودرو موظف شدند از اول اردیبهشت ماه امسال هنگام تحویل خودرو به خریداران، «پرسشنامه بررسی کیفیت خودرو» و لیست آدرس تعمیرگاه‌های مجاز خود را همراه با سایر اسناد مربوطه به مشتریان تحویل داده و رسید دریافت کنند.

تعمیرگاه‌های مجاز موظفند در سرویس اولیه خودرو، اشکالات و معایب موجود را برطرف کرده و رضایت‌نامه مشتری را برای شرکت‌های سازنده خودرو ارسال کنند.

خریداران نیز می‌توانند حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ سرویس اولیه، چنانچه عیب و نقصی در خودرو خریداری‌شده باقی مانده باشد، «پرسشنامه بررسی کیفیت خودرو» را تکمیل و به آدرس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارسال کنند.

19 فروردین 1382؛ طرح احداث اتوبوس هوایی تهران-چالوس از تیرماه آغاز می‌شود

مسوول اجرایی طرح احداث تله‌باس تهران-چالوس اعلام کرد: عملیات اجرایی این طرح که بزرگ‌ترین طرح اتوبوس هوایی جهان است از سه ماه دیگر آغاز می شود.

تهرانچی با بیان اینکه گنجایش هر کابین از این اتوبوس هوایی 100 تا 160 مسافر است، تصریح کرد: این تله‌باس که اطراف آن شیشه‌ای است، در مدت دو ساعت و نیم مسیر تهران-چالوس را طی خواهد کرد.

وی افزود: هر ایستگاه به نام یکی از استان ها نامگذاری می‌شود و شامل ماکت استان، کتابخانه، هتل و سینما است که مسافران خارجی را با استان‌های کشور آشنا می‌کند.

مسوول اجرایی طرح احداث اتوبوس هوایی تهران-چالوس خاطرنشان کرد: این تله‌باس روی پنج کابل دوازده سانتی مطمئن از غرب تهران به چالوس حرکت می‌کند.

وی هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را بیش از 240 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: این میزان سرمایه حداکثر در مدت 10 سال پس از استفاده از آن به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گردد.

گفت‌و‌گوهای ایران و اتحادیه اروپا امروز آغاز می‌شود

سومین دور گفت‌و‌گوهای جمهوری اسلامی ایران با اتحادثه اروپا در زمینه یک موافقتنامه تجارت و همکاری از امروز در بروکسل آغاز می‌شود که بحث‌های کاملی را درخصوص مسائل مرتبط با امور حقوقی و داخلی، علوم و فناوری دربرمی‌گیرد.

مقام‌های آگاه کمیسیون اروپا در بروکسل با اعلام این خبر، خاطرنشان کردند که روند ارتباط و گفت‌و‌گوی اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران به خوبی پیش می‌رود.

یک مقام آگاه این اتحادیه که خواست نامش فاش نشود، گفت: روابط با ایران بخش مهمی از سیاست ما در منطقه خاورمیانه است.

در همین حال دور دوم گفتگوهای سیاسی ایران و اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه در بروکسل آغاز می‌شود.

رهبری گفتگوها درخصوص موافقتنامه تجارت و همکاری برعهده کمیسیون اروپا است؛ درحالی‌که گفتگوهای سیاسی را یونان، ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برعهده دارد.

4 شرکت خودروساز خارجی اجازه فعالیت در ایران را به‌دست آوردند

چهار شرکت خودروساز جهان از سه ماه پیش تاکنون مجوز فعالیت در ایران را دریافت کرده‌اند.

دو شرکت «فولکس واگن» آلمان و «ولوو» سوئد هم براساس مجوزهایی که دریافت کرده‌اند به تولید خودرو در ایران خواهند پرداخت.

قبل از این دو شرکت، یک شرکت چینی با امضا و مبادله قرارداد، اجازه تولید سالانه 30 هزار دستگاه خودرو در مشهد را دریافت کرده و قرار است که در سال جاری تولید 10 هزار دستگاه را آغاز کنند.

اگرچه نوع خودرو و مشخصات آنها که قرار است توسط دو شرکت «فولکس واگن» و «ولوو» در ایران تولید شود هنوز اعلام نشده است، ولی قطعا آنان با مشارکت شرکت‌های داخلی اقدام خواهند کرد.

گفتنی است در آخرین روزهای سال گذشته قراردادی با شرکت «رنو-نیسان» برای ایجاد پلت‌فرم مشترک و تولید سالانه 300 تا 500 هزار دستگاه خودرو امضا و مبادله شده بود.

19 فروردین 1392؛ مخالفت جدی مجلس با افزایش سهم تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی

تصمیم دولت برای افزایش 15 درصدی سهم تسهیلات ریالی صندوق توسعه در سال‌جاری با مخالفت مجلسی‌ها همراه شد؛ مخالفتی که به حذف این پیشنهاد از لایحه بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه منتهی شد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به حذف تمامی پیشنهادهای دولت برای افزایش سهم تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی در سال‌جاری عنوان کرد: این موضوع خلاف قانون اساسی و نظر مقام معظم رهبری درخصوص صندوق توسعه ملی و برنامه پنجم توسعه است و به همین دلیلی از دور خارج شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز با اشاره به فلسفه تاسیس صندوق توسعه به منظور پشتیبانی از بخش خصوصی گفت: باید سازوکارهایی که این هدف را محقق می‌کند مشخص شود تا اداره این صندوق کاملا در جهت هدف اصلی یعنی رشد تولید کشور قرار گیرد، البته شاید نیازمند تدوین ضوابطی در نحوه عمل آن باشیم.

کاهش 43 درصدی درآمدهای نفتی

بانک مرکزی تازه‌ترین آمارها از وضعیت تراز پرداخت‌ها را در تابستان و پاییز سال گذشته منتشر کرده است؛ گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تا پایان پاییز سال گذشته در بخش اول یعنی «حساب جاری» که شامل «تجارت کالا، خدمات و پرداخت‌های بلاعوض» می‌شود؛ 56 درصد کاهش نسبت به پاییز سال 90 رخ داده است.

اجزای حساب جاری در تراز پرداخت‌ها با کاهش محسوسی مواجه شده است.

براساس آمار بانک مرکزی، صادرات کالا در 9 ماه اول سال 90 رقمی بالغ‌بر 110 میلیارد و 831 میلیون دلار بوده که پارسال در همین مدت زمانی، این رقم به 73 میلیارد و 336 میلیون دلار رسیده است. به‌عبارت دیگر نزدیک به 34 درصد افت صادرات کالا در پاییز پارسال نسبت به پاییز سال 90 رخ داده است.

یکی از بخش‌های مهم‌ تراز پرداخت‌ها در حساب جاری، صادرات اقلام نفتی است که در گزارش بانک مرکزی شامل: «ارزش نفت خام، گاز طبیعی، میعانات و مایعات گازی صادرشده ازسوی شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت‌های پتروشیمی» است.

بانک مرکزی در این بخش از کاهش 43.7 درصدی صادرات نفتی ایران طی 9 ماه اول پارسال نسبت به 9 ماه اول سال 90 خبر داده است.

براساس گزارش بانک مرکزی، صادرات نفت ایران در 9 ماه اول سال 90 رقمی بالغ‌بر 92.5 میلیارد دلار بوده که در 9 ماه اول پارسال این میزان به 52 میلیارد و 81 میلیون دلار کاهش یافته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید