نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 21 فروردین

ایران می‌تواند گاز مصرفی آلمان را تامین کند

کدخبر: ۴۸۷۶۰۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران می‌تواند  گاز مصرفی آلمان را تامین کند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود

21 فروردین 1352؛ ایران از طریق شوروی به اروپا گاز صادر می‌کند

سخنگوی شرکت ملی نفت گفت: ساعت 11 امروز جلسه‌ای به ریاست آقای دکتر اقبال و شرکت عده‌ای از مدیران شرکت ملی نفت با گروه صنعتی آلمان غربی به ریاست آقای دکتر زول، رئیس هیات‌مدیره شرکت «تیسن» تشکیل شد.

درباره دو طرح مربوط به ایجاد یک پالایشگاه صادراتی در ایران و صدور گاز طبیعی ایران به آلمان غربی و سایر کشورهای اروپایی از طریق اتحاد جماهیر شوروی مذاکره مقدماتی به عمل آمد.

21 فروردین 1362؛ عراق با جلوگیری از مهار نشت نفت می‌خواهد ابرقدرت‌ها در منطقه حضور یابند

به دنبال انعکاس اخبار نشست نفت از چاه‌های حوزه نفتی نوروز در خلیج فارس در اثر اصابت موشکهای عراقی در رسانه‌های گروهی غرب و انگلیس، ازسوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اطلاعیه‌ای انتشار یافت.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است، اخیرا اخبار زیادی راجع به نشست نفت حوزه نوروز خلیج فارس در رسانه‌های گروهی غرب منتشر شده است که بعضا همراه با اطلاعات نادرست می‌باشد.

جهت اطلاع عموم مطالب زیر را خاطرنشان می‌سازد: همانگونه که رژیم صهیونیستی صدام بارها و بارها عمل کرده و ناجوانمردانه شهرهای بی‌دفاع و نقاطی را مورد حمله قرار می‌دهد که زیان آن متوجه مردم بی‌گناه و محروم‌ترین اقشار جامعه می‌شود.

عراق با اینکه خود عضو «کنوانسیون کویت» است و درنتیجه موظف به حفظ محیط زیست می‌باشد، ولی با عمل وحشیانه خود اقدام به آلوده کردن محیط زیست دریایی کرده است و با ممانعت از اقدامات جمهوری اسلامی ایران جهت مهار کردن نفت باعث بسط و گسترش این آلودگی در وسعت بیشتری شده است.

این عمل بار دیگر ثابت کرد که رژیم صهیونیستی بغداد اگر مجال بیابد همواره تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه بوده و هست و هیچ وقعی به آنها نمی‌نماید.

رژیم صدام بیشترین ضرر را تاکنون برای کشورهای عربی منطقه داشته است. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و اینک نیز بار دیگر اعلام می‌دارد که با تمام امکانات حاضر به مهار کردن نفت می‌باشد و این نشان‌دهنده مسالمت ایران و روح خیرخواهی نسبت به کشورهای همسایه است، اما رژیم بعثی عراق تاکنون با جلوگیری از مهار نشت نفت خواسته است موقعیت را برای حضور ابرقدرت‌ها در منطقه آماده نماید.

اولویت در روابط بازرگانی با کشورهای مسلمان است

مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در سال گذشته از مرز یک میلیارد دلار گذشت و هفته آینده آقای بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین جهت عقد قرارداد عازم ترکیه خواهد شد.

ولی‌الله سیف، قائم‌مقام خرید وزارت بازرگانی در مورد سفر مقامات و کارشناسان چند وزارتخانه به ترکیه به منظور پیگیری یادداشت تفاهم سال گذشته و خرید کالا برای سال‌جاری، مطالبی بیان کرد.

وی ابتدا بر روابط بازرگانی و  اقتصادی بین دو کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: براساس سیاست جمهوری اسلامی ایران که اولویت در روابط بازرگانی با کشورهای دوست و مسلمان است، سال گذشته «تورگوت اوزال» معاون نخست وزیر وقت ترکیه به ایران سفر کرد که پس از مذاکره با مقامات ایران یادداشت تفاهمی بین دو کشور امضا شد و براساس آن، مبادلات دو کشور از مرز یک میلیارد دلار گذشت و ایران از آن کشور کالاهایی مانند فلزات، منسوجات، مواد پلاستیکی، ماشین‌آلات و مواد غذایی وارد کرد. این کالاها در سال‌جاری نیز وارد کشور خواهد شد.

امسال، «سال مستضعفان» است

مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در سفر به استان زنجان در مورد مساله گرانفروشی و نحوه مبارزه با آن گفت: نظام ما نظامی است که باید برای هر کار اساس زمینه‌ای وجود داشته باشد و برای این کار نیز باید زمینه اعتباری و مردمی در رابطه با موضوع توزیع و درست عمل کردن در جامعه به‌وجود آید. از طرفی حمایت از مستضعفان به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارهای انقلاب اسلامی با قدرت زیاد و با رهبری امام امت در چارچوب‌هایی که اسلام حکم می‌کند، مطرح می‌شود و تمام اینها می‌تواند زمینه مردمی و گسترده‌ای را جهت مقابله با گرانفروشی و احتکار به‌وجود آورد.

آقای موسوی در رابطه با پیام روحبخش و تاریخی امام امت در رابطه با کوخ‌نشینان و مستضعین اظهار کرد: همان‌طوری که سال 62 از طرف دولت سال مستضعفان اعلام شده، طبیعتا در این راه کارهای زیادی انجام خواهد شد. چون محتوا و مضمون لایحه بودجه برای مستضعفان و محرومان است و در این لایحه بودجه‌های عمرانی برای روستاها در نظر گرفته شده که امیدواریم عمل شود و با رهنمودهایی که امام امت دادند دولت باید در حمایت از کوخ‌نشین‌ها سریع‌تر عمل کند و این مساله می‌تواند تابع روندی باشد که باید به‌صورت دیرپا ادامه یابد تا ویرانی‌ها از بین برود.

نخست‌وزیر در زمینه قطع وابستگی کامل از کشورهای بیگانه و رسیدن به خودکفایی در زمینه‌های اقتصادی در سال 62 گفت: نمایشگاه‌های تولیدی و صنایع که نمونه آن در شهر قزوین نیز تشکیل شده، خود نشان‌دهنده اقدامات جدی مردم در زمینه رسیدن به خودکفایی می‌باشد. اگر می‌بینیم در خانه‌های مردم علاقه‌مند به انقلاب اسلامی اسراف نمی‌شود و سنت‌ها به نحوی تغییر می‌کند که قناعت به معنی اسلامی آن زنده می‌شود، اینها یقینا تلاشی است برای خودکفایی و برای اینکه بتوانیم ضربات بیشتری به آمریکا و قدرت‌های بزرگ بزنیم.

دولت به مردم جنوب خلیج فارس آب آشامیدنی برساند

دکتر  علی اکبرولایتی، وزیر امور خارجه کشورمان در قم با فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی منتظری دیدار و گفتگو کرد.

دکتر ولایتی گزارشی از سفر خود به هند و نتایج مثبت کنفرانس غیرمتعهدها و همچنین گزارش جنایت اخیر صدام را که منجر به آلوده شدن آب‌های خلیج فارس شده است، به استحضار ایشان رساند.

حضرت آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری طی سخنانی با اشاره به جنایت اخیر صدام و به موشک بستن تعدادی از چاه‌های مرزی کشور اظهار داشتند: زیان‌های مادی این جنایت در کشورهای خلیج فارس از هم‌اکنون ظاهر شده است و از قرار اطلاعاتی که رسیده، برادران و خواهران مسلمان عرب ما در کشورهای کویت، قطر و دوبی از نظر مصرف آب آشامیدنی سخت در مضیقه قرار گرفته و به کمک نیاز دارند.

ایشان در همین رابطه تاکید کردند: به‌جاست دولت ضمن بررسی مساله کمبود آب در این کشورها، کیفیت امداد و رساندن آب از جمهوری اسلامی ایران به آنان را مورد توجه قرار دهد و در صورت مقتضی اقدام لازم را فوری به عمل آورد.

درخواست‌های ارزی سازمان‌های دولتی فورا تامین می‌شود

بانک مرکزی جمهوری اسلامی به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر در امر واردات کالا و خدمات و پرداخت‌های فوری و نقدی ارز از تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی دعوت کرد تا از این تسهیلات مستقیما استفاده کنند.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است، بنابر تصمیمات متخذه در جلسه مورخ 72.1.16 کمیته موضوع بند 3 تبصره 29 قانون بودجه سال 72 به منظور ایجاد تسهیلات بیشتر در امر واردات کالا، خدمات و فراهم کردن امکانات پرداخت‌های فوری و نقدی برای موارد ضروری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی علاوه‌بر ارائه خدمات ارزی و گشایش اعتبارات اسناد از طریق تمام شعب ارزی شبکه بانکی کشور، تسهیلات ویژه‌ای را مستقیما از طریق بانک مرکزی در اختیار تمام وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی وابسته و تحت پوشش قرار می‌دهد تا از این طریق بتوانند نسبت به تامین ارز فوری موردنیاز خود اقدام کنند.

اداره عملیات ارزی بانک مرکزی آمادگی دارد درخواست‌های ارزی سازمان‌ها را که به تایید وزیر یا بالاترین مقام دستگاه‌های ذیربط رسیده باشد، دریافت و فورا نسبت به تامین آن اقدام کند.

21 فروردین 1382؛ فروپاشی رژیم صدام

   یک افسر بلندپایه آمریکایی دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد: نیروهای آمریکایی ارتش عراق را شکست داده و به‌رغم ادامه درگیری‌ها، بخش اعظم شهر بغداد را تصرف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرودگاه بین‌المللی بغداد، ژنرال «بافورد بلاونت» فرمانده لشکر سوم پیاده نظام آمریکا در این باره گفت: ما بخش اعظم شهر بغداد را تصرف کرده‌ایم، اما با این حال درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه دارد.

به گفته بلاونت، نیروهای غیرنظامی (فداییان صدام و نیروهای حزب بعث) نیروهای آمریکایی قلب شهر بغداد را درنوردیدند و کنترل مواضع مرکزی را در دو سوی رودخانه «دجله» به دست گرفتند.

تانک‌ها و خودروهای جنگی میدان اصلی شهر را پر کرده و در بلوارهای اطراف نیز مستقر شده‌اند.

خبرنگار «بی بی سی» که در میان نیروهای آمریکایی رفته، گفت: این نیروها مراقب، اما آرامند.

یکی از این نیروها گفت: از اینکه خود را در پایتخت عراق می‌بینم شگفت‌زده‌ام.

یک ناظر ارشد وزارت خارجه بریتانیا گفت: به نظرم صدام حسین از بمباران آمریکایی‌ها در منطقه‌ای از بغداد که گمان می‌رفت وی در آنجا مخفی شده باشد، جان به در برده است. کارشناسان امور خاورمیانه می‌گویند: اگر صدام حسین جان سالم به در برده باشد، احتمالا به تِکریت، زادگاه خود در شمال عراق گریخته است؛ جایی که ممکن است هم‌قبیله‌هایش از او محافظت کنند.

امروز همچنین از «محمدسعید الصحاف» وزیر اطلاع‌رسانی عراق که هر روز در دیدار با خبرنگاران خارجی در هتل «فلسطین» بغداد از پیروزی نیروهای عراقی در جنگ داد سخن می‌داد، هیچ خبر و اثری نبود.

بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا صحنه های جشن و شادمانی مردم عراق در بغداد را لحظه‌ای تاریخی توصیف کرد، اما هشدار داد که جنگ به پایان نرسیده و هنوز شهرهای دیگر در عراق هستند که آزاد نشده‌اند.

تشکیل کمیته ویژه کنترل قیمت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مهم‌ترین دستاورد تیم اقتصادی دولت در سال 81 را رشد اقتصادی 6.5 درصدی، ایجاد 700 هزار فرصت شغلی و افزایش موجودی صندوق ذخیره ارزی به میزان هشت میلیارد دلار عنوان کرد.

محمد ستاری‌فر اظهار کرد: سیاست‌های اقتصادی دولت و مجلس در سال گذشته موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و رسیدن ذخایر سپرده ارزی به حد مناسب و قابل‌قبول شد.

وی مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال‌جاری را تقویت پول ملی، روان شدن سیاست‌های پولی، مالی و ارزی کشور و همچنین نوسازی و تسریع در امور حاکمیت بانک مرکزی و کاهش تصدی‌گری دولت اعلام کرد.

معاون رئیس‌جمهوری، تسریع در خصوصی‌سازی بانک‌ها و فراهم کردن زمینه مناسب برای بانک‌های خصوصی در کشور را از دیگر برنامه‌های آینده دولت دانست.

ستاری‌فر درخصوص برنامه‌های دولت برای کنترل قیمت‌ها گفت: دولت برای مقابله با افزایش قیمت، کمیته ویژه‌ای را با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر بازرگانی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعال کرده است.

وی نرخ تورم در سال گذشته به‌رغم اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز و لغو فروش تراکم که تبعات بسیار سنگینی برای کشور داشت را 14 درصد اعلام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: دولت برای ثابت نگه داشتن تورم در حد 12 درصد در سال جاری، قصد دارد مناسبات پولی و انضباط مالی و بودجه‌ای را به اجرا درآورد.

ایران می‌تواند بخش زیادی از گاز مصرفی آلمان را تامین کند

معاون کل وزارت امور اقتصادی و دارایی، ارزش واردات ایران از آلمان در سال 81 را سه میلیارد و 509 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ایران نیز 273 میلیون دلار کالا در این مدت به آلمان صادر کرده است.

مهدی کرباسیان در نشست دوره‌ای اعضای اتاق بازرگانی و صنایع رسمی ایران و آلمان در تهران اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آینده تراز بازرگانی دو کشور متعادل‌تر شود.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای تامین‌کننده نفت آلمان است، گفت: ایران می‌تواند بخش زیادی از گاز مصرفی آلمان را نیز تامین کند.

کرباسیان پیش‌بینی کرد: حجم صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران به اروپا در 10 سال آینده به 32 میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

کرباسیان گفت: ورود به بازارهای جهانی از طریق فروش یک میلیارد دلار اوراق قرضه از دیگر فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال 1381 بوده است.

وی آشنایی با سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع بازارهای بین‌المللی را از دلایل کاهش یک درصدی نرخ بهره در مرحله دوم انتشار اوراق قرضه ارزی اعلام کرد.

خبر دیگر اینکه آلمان براساس توصیه آژانس بین‌المللی انرژی، مطالعات و تحقیقات اولیه برای امکان واردات گاز طبیعی از ایران و چند کشور خاورمیانه را آغاز کرد.

نشریه اتاق بازرگانی و صنایع آلمان با اعلام این خبر نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تامین گاز طبیعی موردنیاز خود باید در چند کشور صادرکننده گاز ازجمله ایران سرمایه‌گذاری کنند.

21 فروردین 1392؛ درآمد نفتی پس از شوک ارزی

شوک ارزی در سال گذشته موجب افزایش ریالی درآمدهای دولت از محل صادرات نفت شده است؛ به‌گونه‌ای که با وجود کاهش صادرات نفت و درآمد ارزی کشور در سال 91، محاسبات نشان می‌دهد درآمد ریالی فروش نفت روند معکوس داشته است. دلیل این مساله، افزایش قیمت ارز در مقاطع مختلف سال گذشته بوده است که موجب شده معادل ریالی درآمدهای نفتی، با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شود. در  چند روز گذشته آمارهای تازه‌ای از درآمد نفتی کشور تا آذرماه سال گذشته منتشر شده است. این آمارها نشان می‌دهد در 9 ماه ابتدایی سال 90 از محل صادرات نفت در حدود 92.6 میلیارد دلار درآمد به‌دست آمده است. با تشدید روند تحریم‌ها در سال گذشته، طبیعی بود که درآمد نفتی کاهش پیدا کند. چنانکه گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد درآمدهای نفتی تا پایان پاییز پارسال نسبت به دوره مشابه سال 90 با بیش از 43 درصد کاهش به حدود 52.1 میلیارد دلار رسیده است؛ اما محاسبات موجود که با توجه به نرخ ارز آزاد انجام گرفته، نشان می‌دهد درآمد ریالی 9 ماه حاصل از صادرات نفت، با افزایشی 7.5 درصدی مواجه بوده و از حدود 112.2 هزار میلیارد تومان در سال 90 به حدود 120.6 هزار میلیارد تومان در سال 91 رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد، معادل دلاری صادرات نفت کشور در مهرماه سال 91 در حدود 35 درصد پایین‌تر از این درآمد در مهرماه سال 90 بوده؛ درحالی‌که معادل ریالی آن در مهرماه، تقریبا به میزان 64 درصد نسبت به این ماه از سال پیشین، افزوده شده است. موضوعی که به دلیل جهش صورت‌گرفته در نرخ ارز در مهرماه این سال و رسیدن آن به سطوح بالای 3000 تومان در نخستین ماه از پاییز سال 91 به وقوع پیوست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید