نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 فروردین

مخالفت آمریکا با اعطای وام بانک جهانی به ایران

کدخبر: ۴۸۸۰۵۹
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مخالفت آمریکا با اعطای وام بانک جهانی به ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 فروردین 1352؛ آغاز نقشه‌برداری راه‌آهن کرمان به بندرعباس

در اجرای برنامه پنجم عمرانی کشور دستور ریل‌گذاری خط آهن زرند به کرمان به طول 85 کیلومتر صادر شد.

زیرسازی این مسیر از اعتبار برنامه چهارم عمرانی کشور انجام شده بود. همچنین نقشه‌برداری راه‌آهن کرمان به بندرعباس نیز از طریق سازمان برنامه به اداره ساختمان وزارت راه اعلام شد تا با نظارت راه‌آهن دولتی ایران در این منطقه پیاده شود.

مسیر این خط نیز 620 کیلومتر است که پس از پیاده کردن نقشه مذکور، در سال‌جاری خاک‌ریزی آن آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، برای آنکه ساختمان خط آهن کرمان – بندرعباس سریع‌تر انجام پذیرد، خط مذکور به مناقصه گذاشته می‌شود و چندین مقاطعه‌کار ساختمان این مسیر را انجام خواهند داد.

با توجه به اقداماتی که از طرف سازمان برنامه و بودجه به عمل آمده پیش بینی می‌شود که کار نقشه‌برداری و خاک‌ریزی این مسیر مهم راه‌آهن تا آخر سال‌جاری پایان یابد و از اوایل سال آینده اقدام به ریل‌گذاری و بهره‌برداری از این خط آغاز شود.

23 فروردین 1372؛ درآمد گورباچف از محل سخنرانی

میخائیل گورباچف آخرین رئیس‌جمهوری شوروی پیشین یک برنامه چهار روزه برای ایراد سخنرانی در چند اجتماع در ایالت ویرجینیای آمریکا را آغاز کرد که طی پنج سخنرانی بیش از 125 هزار دلار درآمد خواهد داشت.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، برنامه سخنرانی گورباچف با ایراد یک سخنرانی در مجمع عمومی ریچمند آغاز می‌شود.

گورباچف دومین سخنرانی خود را در جمع دانشجویان دانشگاه ریچموند انجام می‌دهد و سپس در دانشگاه مشترک‌المنافع ویرجینیا به مدت کوتاهی به پرسش‌های حاضران پاسخ خواهد گفت.

گورباچف در دانشگاه ویرجینیا در ازای 25 هزار دلار حق‌الزحمه برای دانشجویان سخنرانی خواهد کرد. 

23 فروردین 1382؛ مخالفت آمریکا با اعطای وام بانک جهانی به ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد که هرگونه کمک بانک‌های توسعه اقتصادی به ایران به دلیل وضعیت سیاسی و اقتصادی ضعیف این کشور چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

بانک جهانی با تشکیل جلسات موضوعات مختلفی ازجمله کمک کشورهای ثروتمند به این بانک برای به نصف رساندن میزان فقر جهانی تا سال 2015 میلادی،‌ کمک به بهبود اوضاع اجتماعی و بهداشتی مردم آفریقا، وام‌دهی به عراق و اعطای وام به ایران برای کاهش آلودگی در شهرهای بزرگش را بررسی کرد.

ولفن زون، رئیس بانک جهانی اعلام کرد: ایران این وام 20 میلیون دلاری را برای کاهش دادن آلودگی شهرهای بزرگ مصرف خواهد کرد.

تونی فراتو، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره وام ایران ادعا کرد، اقتصاد ضعیف و اوضاع سیاسی ایران، تاثیرگذاری هرگونه کمک بانکی را زیر سوال می‌برد.

اجلاس بین‌المللی بازسازی عراق با مشارکت 200 کمپانی بین‌المللی

نمایندگان 200 کمپانی و شرکت بین‌المللی به زودی در واشنگتن اجتماع کرده و پیرامون بازسازی عراق به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.

به گزارش مطبوعات آمریکا مهم‌ترین موضوع مورد بحث این نشست بزرگ، بازسازی و کنترل منابع نفتی عراق است و شرکت‌های مختلف بین‌المللی سعی دارند تا در این بخش سهم مناسبی داشته باشند. به گفته تحلیلگران اقتصادی، بازسازی صنایع وابسته به نفت عراق، هدف اصلی شرکت‌های آمریکایی است و شاید کشورها در این زمینه سهمی نخواهند داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید