نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27فروردین

واردات هیچ کالایی به مجوز وزارت صنایع نیاز ندارد

کدخبر: ۴۸۸۷۴۹
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
واردات هیچ کالایی به مجوز وزارت صنایع نیاز ندارد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 فروردین 1352؛ دولت تخم مرغ می‌خرد

سازمان گوشت کشور 400 تن تخم‌مرغ خریداری می‌کند. این تصمیم به دنبال افزایش تولید تخم‌مرغ و تقلیل قیمت آن در روزهای اخیر اتخاذ شده است.

دکتر محمود علومی،‌ رئیس سازمان گوشت کشور اظهار کرد: بنا به دستور وزیر کشاورزی و منابع طبیعی و به‌منظور حمایت از مرغداران و تولیدکنندگان تخم‌مرغ، سازمان گوشت تا 400 تن تخم‌مرغ از تولیدکنندگان خریداری می‌کند و در دو سه روز اخیر چند تن تخم‌مرغ از فروشندگان خریداری کرده است.

وی افزود: تخم‌مرغ‌های خریداری‌شده در سردخانه‌های سازمان نگهداری می‌شود و هنگام کمبود به بازار عرضه خواهد شد.

دکتر علومی در مورد عرضه مرغ گفت: تاکنون 500 تن مرغ کشته از خارج وارد شده و همین اقدام تا حدود زیادی موجب تثبیت نرخ‌ها شده است. قیمت فروش مرغ به وسیله سازمان گوشت کیلویی 80 ریال است و نباید به مصرف‌کنندگان گران‌تر از کیلویی 92 ریال فروخته شود.

26 فروردین 1372؛ صادرات ترکیه به 17 میلیارد دلار می‌رسد

میزان صادرات ترکیه در سال جاری میلادی 17 میلیارد و 100 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

به نوشته آخرین شماره هفته‌نامه «استانبول تجارت» میزان صادرات ترکیه در سال گذشته میلادی با 3.8 درصد افزایش نسبت به سال 91 به رقم 14 میلیارد و 715 میلیون دلار رسیده بود.

در سال گذشته نیز رقم واردات این کشور با 8.7 درصد افزایش نسبت به سال 91، به حدود 22 میلیارد و 89 میلیون دلار بالغ‌ شده بود.

صادرات ترکیه در بخش‌های صنعتی از رقم 40 درصد کل صادرات این کشور به رقم 83 درصد در سال افزایش یافت. در عین حال صدور محصولات چرمی این کشور در سال گذشته با کاهش 12 درصدی مواجه شد و به 545 میلیون دلار تنزل کرد.

26 فروردین 1382؛ واردات هیچ کالایی به مجوز وزارت صنایع نیاز ندارد

وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: بیش از 6 میلیارد دلار تقاضا ازسوی بخش خصوصی کشور برای استفاده از حساب ذخیره ارزی دریافت شده است.

اسحاق جهانگیری افزود: تا پایان سال گذشته تعداد 480 طرح به ارزش 6.2 میلیارد دلار در نظام بانکی کشور تصویب شده است که 340 طرح به ارزش دو میلیارد دلار به مرحله عقد قرارداد رسیده و برای تعدادی کمتر از این میزان هم گشایش اعتبار انجام شده است.

وی از مهم‌ترین طرح‌های مذکور به 9 طرح سیمان با ظرفیت 12 میلیون تن اشاره کرد که به تصویب نظام بانکی رسیده و تعدادی از این طرح‌های سیمان هم گشایش اعتبار شده است.

وی اظهار کرد: توسعه پایدار نیازمند اصلاح ساختارهاست که در برنامه سوم توسعه بخشی از آنها مانند کاهش تصدی دولت، اصلاح قوانین و مقررات مانند قانون مالیات، ایجاد فضای رقابتی برای واحدهای تولیدی و اهمیت دادن به نهادهایی که در رشد صنعت نقش دارند، انجام شده است.

وی به بحث آزادسازی واردات کالاهای صنعتی در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: تا سال 78 حدود 3000 ردیف تعرفه‌ای برای واردات نیاز به مجوز وزارت صنایع و معادن داشت، اما این رقم در سال گذشته به 34 مورد و در سال‌جاری به صفر رسید و اکنون واردات هیچ کالایی به مجوز وزارت صنایع و معادن نیاز ندارد.

جهانگیری با بیان اینکه واردات تمام کالاها با تعرفه آزاد است، افزود: احتمال دارد که گفته شود نرخ تعرفه برخی کالاها بالا یا پایین است که این یک بحث کارشناسی است و وزارت صنایع براساس اصول منطقی تعرفه‌ها را تعیین کرده است.

جهانگیری گفت: در تعیین نرخ تعرفه‌ها به گونه‌ای عمل شده که تولیدکننده داخلی آسیب نبیند، در غیر این صورت نرخ تعرفه‌ها تغییر می‌کند.

وی به افزایش رشد 11 درصدی بخش صنعت و معدن در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختارهای انجام‌شده حاکی از افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید