نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27فروردین

آمریکا خسارت 10 میلیارد دلاری جنگ عراق را به ایران پرداخت کند

کدخبر: ۴۸۸۸۳۹
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آمریکا خسارت 10 میلیارد دلاری جنگ عراق را به ایران پرداخت کند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

تنبیه وحشتناک روزه خوار توسط طالبان+ عکس

27 فروردین 1382؛ صادرات صنعتی ایتالیا به ایران افزایش یافت

حجم صادرات صنعتی ایتالیا به ایران در طول 11 ماه نخست سال گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2001، 400 میلیون یورو افزایش نشان می‌دهد.

براساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایتالیا (ایستات) بخش‌های صنعتی این کشور در سال گذشته 976 میلیون یورو از تولیدات خود را به ایران صادر کرده‌اند. اقلام مربوط به این بخش از صادرات ایتالیا به کشورمان، شامل ماشین‌آلات صنعتی در زمینه‌های فنی و مهندسی است.

همچنین ایتالیا در مدت مورد بررسی، 341 میلیون یورو تجهیزات و دستگاه‌های برقی، فلز، مواد اولیه و محصولات مربوط به پلاستیک و صنایع شیمیایی را به ایران صادر کرده است.

براساس آمار ارائه‌شده رقم کل صادرات ایتالیا به ایران در 11 ماه نخست سال 2002 به یک میلیارد و 551 میلیون یورو رسید.

همچنین جمهوری اسلامی ایران در مدت مورد بررسی، یک میلیارد و 737 میلیون یورو کالا به ایتالیا صادر کرده که نشان‌دهنده 185 میلیون یورو تراز بازرگانی به نفع کشورمان است.

نفت و فرآورده‌های آن، چرم و پوست، فرش و گلیم، میوه و دانه‌های روغنی، خشکبار، مواد فلزی و غیرفلزی از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ایتالیا در سال گذشته به شمار می‌رود.

از چند سال قبل، ایتالیا عمده‌ترین شریک تجاری ایران در قاره اروپا به شمار می‌رود.

آمریکا خسارت 10 میلیارد دلاری جنگ عراق را به ایران پرداخت کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: صدام ظرفیت مقاومت در برابر آمریکا را نداشت. او در حالی می‌خواست قهرمان جهان عرب و دنیای اسلام بشود که از توان چنین امری بهره‌ای نداشت. ما از ابتدا می‌دانستیم که آمریکا پیروز جنگ خواهد بود؛ چراکه سقوط دولت‌ها – به جز جمهوری اسلامی که در مقابل آمریکا درست عمل می‌کند – برای آمریکا بسیار راحت است و کشورهای دیگر توان مقاومت در برابر آمریکا را ندارند.

محسن رضایی با اشاره به برخورد یک موشک آمریکایی به پالایشگاه آبادان گفت: این موشک خسارت چندانی به بار نیاورد، اما در مجموع ایران از جنگ آمریکا با عراق حدود 10 میلیارد دلار خسارت دید که ما خواهان پرداخت این خسارت از طرف آمریکا هستیم.

وی افزود: بخشی از این میزان، خسارت‌‌هایی است که به دلیل اصابت چند موشک آمریکا به خاک ایران حاصل شده و بخشی دیگر نیز هزینه‌های فرصتی است که ایران به دلیل جنگ به‌ویژه استان‌های مرزی متحمل شده است؛ چراکه این جنگ باعث رکود فعالیت‌های اقتصادی در استان‌های هم‌مرز با عراق شده بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سیاست تنش‌زدایی گفت: نتایج سیاست‌های تنش‌زدایی ایران با شکست مواجه شده است. ما در زمان دولت آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی به آمریکا چراغ سبز نشان دادیم، اما آمریکایی‌ها نشان دادند که طالب مذاکره نیستند.

رضایی افزود: در دوران آقای خاتمی هم دستور داده شد که پرچم آمریکا را آتش نزنند و حتی در بحران افغانستان و عراق هم دخالتی نکردیم؛ اما در ازای آن امتیاز نگرفتیم. به همین خاطر است که به نظر من سیاست ایران در قبال آمریکا باید تغییر کند؛ چرا که تنش‌زدایی یک طرفه و بدون امتیاز فایده‌ای ندارد.

27 فروردین 1392؛ مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا شد

در انتخاباتی غیرقابل‌انتظار و بسیار فشرده، مردم ونزوئلا به ادامه انقلاب هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین و فقید این کشور رای دادند و نیکلاس مادورو، معاون پیشین او را به عنوان رئیس‌جمهوری آینده برگزیدند تا اول برای 6 سال آینده سکاندار این کشور باشد و راه چاوز را ادامه دهد.

با وجود اعلام پیروزی مادورو ازسوی کمیسیون انتخابات ونزوئلا،‌ انریکه کاپریس، رقیب او از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرد و خواهان بازشماری آرا شد.

نیکولاس مادورو که پیش‌تر یک راننده اتوبوس و از فعالان اتحادیه‌های کارگری بود و بعدها در دولت چاوز به عنوان وزیر خارجه و معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا انجام وظیفه کرد، دستیار وفادار رئیس‌جمهور سابق بود. او بنابر آخرین نتیجه اعلام شده، 50.66 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

او که پیش از درگذشت چاوز به عنوان رئیس‌جمهوری موقت انتخاب شده بود، متعهد شده تا سیاست‌های نفتی ونزوئلا را که منجر به کاهش فقر در این کشور از 50 درصد به 30 درصد شده است، دنبال کند.

خالص اشتغال‌زایی نزدیک به «صفر» در دولت احمدی‌نژاد

درحالی‌که دولت مدعی اشتغالزایی چند میلیونی است، بررسی‌های علمی نشان می‌دهند میزان خالص اشتغال‌زایی در دوران احمدی‌نژاد نزدیک به «صفر» بوده است.

براساس این گزارش، دکتر مسعود نیلی در برنامه تلویزیونی «پایش» با نمایش نمودار تخصصی اشتغال، میزان اشتغال ایجادشده در بازه‌های زمانی 5 و 10 ساله از سال 1335 تا 1390 را اعلام کرد که براساس آن، کمترین اشتغال خالص ایجادشده در نیم قرن گذشته، مربوط به دولت کنونی است.

بر این مبنا، در سال‌های 1385 تا 1390 میزان اشتغال‌زایی خالص سالانه تنها 14 هزار و 200 شغل بوده است که بسیار ناچیز و در حد صفر است. اشتغال خالص، ناظر به تفاضل میزان اشتغال ایجادشده و میزان افراد بیکار شده در یک دوره زمانی خاص است. ارائه آمار 14 هزار و 200 شغل در سال در رسانه ملی در حالی است که طبق همین آمار، در دولت قبل سیدمحمد خاتمی، میزان اشتغال‌زایی خالص بالغ‌بر  695 هزار نفر در سال بوده است.

چینی‌ها در کمین بازار خودرو ایران

اجناس چینی که سال‌هاست راه ورود خود را به کشورمان باز کرده‌اند و در مقابل چشم تولیدکنندگان داخلی، بازار کشور را قبضه کرده‌اند، حال به نظر می‌رسد نوبت به بازار خودرو رسیده است؛ چراکه سال گذشته کشورمان چهارمین مقصد خودروهای چینی در دنیا بوده است.

طبق آخرین آمار سال گذشت میلادی، پس از الجزایر، عراق و روسیه، ایران چهارمین مقصد صادراتی خودروهای تولیدشده با برند چینی بوده است.

با مشاهده این آمار می‌توان متوجه شد در شرایطی که خودروسازی کشور روزهای خوبی را پشت‌سر نمی‌گذارد، چینی‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی روی بازار خودروی کشور کرده‌اند؛ چراکه با کاهش تولید خودر طی سال گذشته، جنب و جوش شرکت‌های خودروسازی چین در داخل کشور هم بیشتر شده است.

بر همین اساس، سال گذشته میلادی 77 هزار و 800 دستگاه از خودروهای چین به ایران صادر شد که بیشتر آنها شامل خودروهای مونتاژشده با برند چین در کارخانه‌های داخل کشور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید