نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5 اردیبهشت

ممانعت انگلیس از تسویه بدهی نفتی «شل» به ایران

کدخبر: ۴۹۰۸۳۸
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ممانعت انگلیس از تسویه بدهی نفتی «شل» به ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم اردیبهشت 1352؛ بین تهران – قم اتوبان احداث می‌شود

پیشنهاد احداث اتوبان تهران – قم به تصویب رسید و مطالعات احداث این اتوبان در سازمان برنامه و وزارت راه آغاز شد.

برای احداث شاهراه تهران – قم که به صورت اتوبان ساخته می‌شود 360 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته که قسمتی از این هزینه در بودجه سال 53 دولت تامین خواهد شد.

مقدمات احداث این اتوبان در سال‌جاری به‌عمل می‌آید و ساخت آن از اواخر سال 53 شروع می‌شود.

براساس طرحی که در زمینه احداث اتوبان تهران – قم تهیه و در سازمان برنامه مورد مطالعه قرار دارد با احداث یک اتوبان بین تهران – قم 10 کیلومتر راه کوتاه‌تر می‌شود و فاصله تهران – قم به 130 کیلومتر می‌رسد.

سازمان برنامه همچنین در سال‌جاری طبق قراردادی که با وزارت راه منعقد کرده است 150 میلیون ریال در اختیار وزارت راه قرار می‌دهد تا این اعتبار صرف تعمیر و ترمیم جاده فعلی تهران-قم شود.

پنجم اردیبهشت 1392؛ ممانعت دولت انگلیس از تسویه بدهی نفتی «شل» به ایران

دولت انگلیس از ارسال غله و دارو در برابر بدهی شرکت نفتی شل به ایران خودداری کرد.

منابع آگاه انگلیسی خبر دادند که دولت این کشور مانع تلاش‌های شرکت نفتی شل برای پرداخت بدهی 2.3 میلیارد دلاری خود به ایران در قالب غلات یا دارو شده است.

شرکت شل ماه‌ها در پی یافتن راهی است تا بتواند پول نفتی را که پیش از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در جولای 2012 از شرکت ملی نفت ایران خریداری کرده است با این شرکت تسویه کند.

منابع انگلیسی اعلام کردند: دولت انگلیس تمایلی ندارد تا با موافقت برای تسویه این بدهی به بهبود وضعیت اقتصادی ایران کمک کند.

یکی از افراد مطلع توضیح داد: اعتقاد دولت انگلیس بر این است زمانی که دولت تلاش می‌کند تا با تحت فشار قرار دادن ایران، تهران را مجبور به مذاکره در مورد مساله هسته‌ای کند، تسهیل راه چنین پرداختی بی‌معنی است و نباید صورت گیرد.

سخنگوی دولت انگلیس از اظهارنظر در مورد مساله شرکت شل خودداری کرد، اما گفت: دولت انگلیس کاملا از تحریم‌های سختگیرانه اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت می‌کند.

به گفته منابع آگاه انگلیسی، شرکت شل در ماه فوریه، امکان ارسال دارو از طریق شرکت داروسازی «جی‌اس‌کی» به ایران در مقابل تسویه بدهی نفتی خود به این کشور را با دولت انگلیس مطرح کرد.

براساس این گزارش، شرکت انگلیسی-هلندی شل در اکتبر سال گذشته تلاش کرده بود تا مجوز ارسال غله شرکت آمریکایی «کارگیل» را به ایران دریافت کند.

قیمت‌گذاری کالاهای اساسی با دلار 1800 تومانی

کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت نشست داشت به تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان درخصوص نحوه تهیه، توزیع و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و نظارت بر آنها رای مثبت داد.

اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس معتقدند «نرخ کالاهایی که با ارز آزاد و مرجع وارد شده در بازار هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد که این نشان می‌دهد نظارت متولیان در بازار قوی نبوده است» نکته‌ای که البته وزارت صنعت، معدن و تجارت از زیر بار آن شانه خالی می‌کند؛ چنانچه مهدی غضنفری، وزیر صمت در نشست خود با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: «امکان نظارت بر روند تخصیص ارز به کالاهای اساسی وجود ندارد و وزارتخانه متبوع نیز بر همین اساس تقاضای تک‌نرخی شدن کالاهای اساسی را مطرح کرده است.»

غضنفری همچنین عنوان کرده که «وقتی درآمد نفتی نصف شد، تامین مواد اولیه برای کارخانه‌ها و کالاهای اساسی سخت شد، تورم بالا شکل گرفت و سپس به معیشت مردم فشار آمد و من واقعا از این بابت متاسفم.»

وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت همچنین اعلام کرد، با توجه به حذف ارز مرجع، واردات کالاهای اولویت اول (به جز گندم و نهاده‌های دامی اعم از جو، ذرت و سویا) و اختصاص ارز مبادله‌ای به این کالاها، طی پیشنهادی قرار است قیمت‌گذاری این کالاها با تلفیق ارز مرجع و مبادله‌ای، با رقمی حدود 1800 تومان انجام شود. در این راستا قیمت‌های جدید انواع روغن نباتی نیز براساس این نرخ ازسوی انجمن مربوطه اعلام شد.

قیمت جدید انواع روغن نباتی در بازار

 

ردیف

نوع بسته‌بندی

قیمت مصرف‌کننده (تومان)

1

بطری 175 گرمی سویا

2730

2

بطری 810 گرمی سویا

3510

3

حلب 4 کیلوگرمی نیمه‌جامد

19600

4

حلب 4.5 کیلوگرمی نیمه‌جامد

21200

5

حلب 5 کیلوگرمی نیمه‌جامد

23970

6

حلب 16 کیلوگرمی نیمه‌جامد

64800

7

روغن فله

3575

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید