نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 اردیبهشت

صندوق بین‌المللی پول «ریال» را به‌عنوان ارز قابل‌تبدیل پذیرفت!

کدخبر: ۴۹۱۵۸۹
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
صندوق بین‌المللی پول «ریال» را به‌عنوان ارز قابل‌تبدیل پذیرفت!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم اردیبهشت 1352؛ گیوه‌های ایران در اروپا

گیوه‌های اصفهان، نجف‌آباد و سده بازار جهانی پیدا کرد.

گیوه‌کش‌های تهران سفارش صدها جفت از این گیوه‌ها را از فدراسیون‌های کوهنوردی خارج دریافته‌اند.

واسطه این دادوستد صادرکنندگان فرش در تهران هستند و آنها این گیوه‌ها را به خارجیان شناسانده‌اند. سفارش‌دهندگان اظهارنظر کرده‌اند که گیوه ایرانی یک کفش بهداشتی است و توصیه کرده‌اند که در سراسر جهان کوهنوردان می‌توانند از این گیوه‌ها استفاده نمایند.

سفارش‌دهندگان همچنین تعداد زیادی گیوه سنندج و کرمانشاه خواسته‌اند که در آینده به خارج صادر می‌شود.

فروشندگان گیوه گفتند، چوپان‌ها و کوهنوردان ایران از صدها سال پیش از گیوه به‌عنوان یک پاافزار راحت استفاده می‌کرده‌اند و هم‌اکنون نیز خریداران داخلی رونق بازار گیوه‌سازان را حفظ کرده‌اند و ده‌ها کارگاه در سراسر کشور به تولید گیوه مشغول هستند و نیاز مردم را تامین می‌کنند.

انتخاب شرکت «پارسون جردن» برای همکاری در بهره‌برداری از مس سرچشمه

شرکت مس سرچشمه، کمپانی آمریکایی «پارسون جردن» را برای همکاری در امر بهره‌برداری از معدن سرچشمه کرمان و تاسیس کارخانه تغلیط و ذوب سنگ مس انتخاب کرد.

کارخانه مزبور پس از شروع به کار، روزانه 40 هزار تن سنگ مس استخراج خواهد کرد و تولید سالیانه آن 145 هزار تن مس می‌باشد.

عملیات بر روی این پروژه به زودی شروع خواهد شد و انتظار می‌رود در سال 1977 با ظرفیت کامل شروع به کار کند.

پروژه پیشنهادی شرکت «پارسون جردن» که یک شعبه فرعی از کمپانی «رالف پارسون» لوس‌ آنجلس می‌باشد، طرح‌های مورد لزوم و مهندسین و کادر فنی مدیریت را تامین خواهد کرد.

ضمنا کمپانی مذکور ماشین موردنیاز از قبیل سنگ‌ خردکن و کارخانه تغلیط و ذوب مس را نیز تاسیس می‌کند؛ ایجاد یک شهرک صنعتی، احداث راه‌های ارتباطی و تامین آب و برق موردنیاز جزو عملیات شرکت «جردن» نخواهد بود.

با این اقدام ایران که تاکنون یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت در دنیا بوده است، به جرگه کشورهای مهم تولیدکننده مس نیز وارد خواهد شد. 

هشتم اردیبهشت 1372؛ صندوق بین‌المللی پول «ریال» را به‌عنوان ارز قابل تبدیل پذیرفت

صندوق بین‌المللی پول یک بیانیه رسمی، تک نرخی شدن ارز را در ایران اعلام کرد و «ریال» را به مثابه یک ارز قابل تبدیل پذیرفت.

دکتر محمدحسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تک‌نرخی شدن ارز را «انقلاب اقتصادی» و نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی ایران توصیف و تصریح کرد: سیاست ما دائمی و مستمر خواهد بود و هیچ گونه شک و تردیدی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: درآمد ارزی کشور در بودجه سال 72 حدود 17.9 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که با افزودن درآمدهای مختلف به حدود 22 میلیارد دلار خواهد رسید.

ذخایر ارزی کشور نیز اکنون بالاتر از میزان ثبت‌شده برای سال 1368 و نیز تمامی دوران جنگ تحمیلی است و در مقایسه با کشورهای همتراز ما بسیار مطلوب و برای اجرای سیاست‌های جدید کافی است.

دکتر عادلی در بیان امتیازات سیاست جدید ارزی کشور گفت: سیاست اخیر سبب خواهد شد که واردات نظم یابد. سرمایه‌گذاری داخلی، اشتغال و صادرات افزایش یابد. مصرف کالاهای داخلی در درون کشور بیشتر و میل به مصرف کالاهای خارجی کمتر شود.

وی درباره هماهنگی دستگاه‌های دولتی با سیاست جدید ارزی کشور گفت: دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران تمامی سازمان‌های دولتی را به رعایت سیاست جدید موظف کرده است.

دکتر عادلی تصریح کرد: خریدهای بخش دولتی برای سال‌جاری از بهمن‌ماه گذشته شروع شده است و بسیاری از گشایش اعتبارهای مربوطه به دستگاه‌های دولتی را در فروردین و اردیبهشت امسال آغاز کرده‌ایم.

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تشریح سیاست‌های جدید ارزی گفت: در حال حاضر بانک‌ها در پرداخت‌هایشان منظم شده‌اند و ذخایر ارزی بیشتر و موقعیت بهتری دارند.

تمام واردکنندگان کالا می‌توانند از طریق ثبت‌سفارش و گشایش اعتبار نزد سیستم بانکی، ارز موردنیاز خود را به میزان نامحدود از بانک‌ها تامین کنند.

برای نیازهای خدماتی، فعایت‌های پیمانکاری، بیمه، حمل‌و‌نقل، دانشجویی، بیماری و... متقاضیان می‌توانند ارز موردنیاز خود را به میزان نامحدود دریافت کنند.

همچنین برای نیازهای غیربازرگانی، سفر و... متقاضیان می‌توانند فقط با ارائه کارت شناسایی تا حد 5 هزار دلار از سیستم بانکی ارز خریداری کنند.

هشتم اردیبهشت 1382؛ نرخ انواع برنج در بازار مازندران

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اعلام کرد، 30 درصد محصول برنج سال گذشته استان هنوز در انبارهای شخصی زارعین و شالی‌کوبی‌ها است.

به گزارش این سازمان این میزان شالی به تدریج تبدیل و به بازار عرضه می‌شود.

براساس این گزارش، با وجود نوسانات قیمت سایر کالاها در آغاز سال جدید، وجود این مقدار محصول سبب شده تا قیمت برنج در هفته‌های اخیر باثبات باشد.

روابط عمومی سازمان کشاورزی مازندران قیمت انواع برنج در این استان در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها را اعلام کرد که با ماه گذشته تفاوتی ندارد.

نوع برنج

عمده فروشی (ریال)

خرده فروشی (ریال)

طارم محلی

8500 تا 9000

9000 تا 9500

طارم دیلمانی

8200 تا 8700

8700 تا 9200

انواع بی نام

7500 تا 8000

8000 تا 8500

خزر

6500 تا 7000

7000 تا 7500

انوع فجر، نعمت، ندا، هراز، سپیدرود و ساحل قیمت عمده‌فروشی بین 4200 تا 6200 و خرده فروشی بین 5000 تا 7000 ریال است

 

 

 

هشتم اردیبهشت 1392؛ سد مجلس در برابر ریالی شدن صندوق توسعه

اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در مجلس با پیشنهاد دولت مبنی‌بر «افزایش 15 درصدی تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال» مخالفت نکردند و بخش درآمدهای ریالی صندوق را همچون سال گذشته تصویب کردند؛ اختصاص 20 درصد منابع ریالی فقط به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن.

جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 گفت: بخش مربوط به درآمدهای ریالی صندوق توسعه ملی بررسی شد و این بخش که در لایحه بودجه سال 91 آمده بود و در پایان سال گذشته اصلاحاتی روی آن اعمال شده بود برای سال 92 هم به تصویب رسید و بر این اساس 10 درصد درآمدهایی که در سال 92 به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود به صورت ریالی به صنعت، 10 درصد از این منابع به صورت ریالی برای بخش کشاورزی و بقیه منابع به شکل دلاری یعنی دو میلیارد دلار حداقل برای مترو، 5 درصد برای خرید هواپیما و 18 درصد منابع ارزی برای طرح‌های توسعه بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک اختصاص می‌یابد.

قادری همچنین با اشاره به مخالفت کمیسیون تلفیق با برخی پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه، اظهار کرد: دولت پیش‌بینی کرده بود که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به شرکت‌های توسعه‌ای ایدرو و ایمیدرو و شرکت شهرک‌های صنعتی داده شود که این مورد به دلیل مغایرت با قانون برنامه حذف شد. پیشنهاد دیگر دولت هم این بود که طرح‌های نیمه‌تمامی که از محل حساب ذخیره ارزی استفاده می‌کردند برای تکمیل از منابع صندوق‌ توسعه ملی استفاده کنند که این پیشنهاد هم به دلیل محدودیتی که قانون برنامه ایجاد می‌کند با مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق مواجه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید