نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 اردیبهشت

نرخ تورم روسیه به 1000 درصد رسید

کدخبر: ۴۹۲۴۲۴
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
نرخ تورم روسیه به 1000 درصد رسید
ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 اردیبهشت 1352؛ افتتاح نمایشگاه صنعتی ایران و آلمان در تهران

آلمان غربی تاکنون 100 میلیون مارک در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

نمایشگاه صنعتی ایران و آلمان در محل کانون ایران و آلمان واقع در خیابان پهلوی مقابل هتل هیلتون گشایش یافت.

سناتور دکتر طاهر ضیایی، رئیس اتاق ایران هنگام گشایش این نمایشگاه با تاکید بر این نکته که تشکیل این اجتماع نشان روشنی از صمیمت و همکاری دو ملت ایران و آلمان است، گفت: ایران با ثبات سیاسی و نتایج درخشانی که از رهبری‌های شاهنشاه آریامهر نصیبش شده، جاذبه زیادی برای جلب همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در جهان به‌وجود آورده است؛ به‌طوری‌که روزی نیست که ما طرح‌های تازه‌ای در زمینه همکاری‌های مشترک از کشورهای گوناگون دریافت نکنیم.

«اریش رولف روننگن» رئیس هیات‌مدیره کانون ایران و آلمان نیز گفت: در حال حاضر مجموع سرمایه‌گذاری آلمان فدرال در ایران به 100 میلیون مارک بالغ می‌شود. نمایندگان صنایع آلمان طی اشتغال کم و بیش طولانی خود دریافتند که ایران در این ناحیه از جهان از نظر سیاسی و اقتصادی یکی از مطمئن‌ترین کشورهاست.

12 اردیبهشت 1362؛ موسوی اردبیلی: برای ما شرم‌آور است اگر اشخاصی سرپناه نداشته باشند

اعضای انجمن‌های اسلامی کارکنان بانک ملی استان تهران و اعضای هیات بدوی بازسازی نیروی انسانی بانک ملی با آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی دیدار کردند.

در این دیدار نماینده اعضای انجمن‌های اسلامی کارکنان بانک ملی طی سخنانی از رئیس دیوان عالی کشور خواست در جهت رسیدگی سریع به پرونده‌های بازسازی نیروی انسانی، تسریع در حذف بهره بانکی و اسلامی شدن بانک‌ها و تدوین آیین‌نامه انجمن‌های اسلامی کوشش بیشتری صورت بگیرد. سپس رئیس دیوان عالی کشور در رابطه با عملکرد انجمن‌های اسلامی گفت: انجمن اسلامی ارگان‌هایی نیستند که از روی برنامه‌ریزی خاصی تاسیس شده باشند. انجمن‌های اسلامی نهادهایی هستند که به‌طور خودجوش به‌وجود آمده‌اند و اگر آیین‌نامه دقیقی برای آنها نداریم، به همین خاطر است. انجمن‌های اسلامی آینه انقلاب اسلامی هستند که همه چیز انقلاب را نشان می‌دهند.

وی افزود: اگر سپاه پاسداران بازوی انقلاب اسلامی، ارگان‌ها مغز انقلاب اسلامی و امام قلب انقلاب محسوب شوند، انجمن‌های اسلامی چشم انقلاب اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: اگر اشخاصی سرپناه نداشته باشند و شب گرسنه بخوابند، برای ما شرم‌آور است و در جامعه‌ای که به نام جمهوری اسلامی اداره می‌شود، نباید ظلم و تجاوز به هیچ صورتی وجود داشته باشد. ما در نیمه راه هستیم و نباید به این کارها که تاکنون صورت گرفته است، خود را دلخوش کنیم. باید تمام نیروها در کشور متمرکز شوند تا به نفع مستضعفین کار کنیم.

12 اردیبهشت 1372؛ نرخ تورم روسیه به 1000 درصد رسید

صندوق بین‌المللی پول معتقد است روسیه باید میزان وام‌دهی به شرکت‌های دولتی را کاهش دهد و اگر بخواهد تورم کشور را تحت کنترل درآورد و ارزش «روبل» را تثبیت کند، باید نرخ‌های بهره خود را افزایش دهد.

«ارنستو هرناندز کاتا»، مدیر صندوق بین‌المللی پول ضمن ارائه گزارشی در مورد وضع روسیه و سایر جمهوری‌های سابق شوروی گفت: اگر روسیه میزان وام‌دهی مورد بحث را کاهش ندهد و تورم را کنترل نکند و نرخ‌های بهره را افزایش ندهد، در آن صورت کل برنامه اصلاحات اقتصادی و سیاسی روسیه به مخاطره افتاد. نرخ تورم روسیه اینک بیش از 1000 درصد است.

خبر دیگر اینکه هفت کشور صنعتی جهانی 28 میلیارد دلار به روسیه کمک می‌کنند. این تصمیم در نشست وزیران دارایی هفت کشور جهان صنعتی جهان در واشنگتن گرفته شده است.

رادیو مسکو ضمن اعلام این خبر افزود: این کمک بخشی از مساعدت‌هایی است که در هفته قبل با حضور نمایندگان کشورهای آمریکا، ژاپن، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس در توکیو به تصویب رسید.

12 اردیبهشت 1392؛ تعیین تکلیف نرخ ارز تا دو هفته دیگر

رئیس‌کل بانک مرکزی از تعیین تکلیف نرخ ارز براساس مصوبه مجلس طی 10 تا 15 روز آینده خبر داد.

محمود بهمنی بدون اشاره به چگونگی تعیین نرخ ارز، اظهار امیدواری کرد که «در روزهای آینده، نرخ ارز در بازار آزاد روند نزولی به خود بگیرد.» اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی است که هفته گذشته بخشنامه حذف اختصاص ارز مرجع به واردات کالاهای اولویت ازسوی بانک مرکزی اعلام و بلافاصله با واکنش منفی بازار مواجه شد تا اینکه معاون اول رئیس‌جمهور به طور شفاهی، حذف اختصاص ارز 1226 تومانی به واردات کالاهای اساسی را «تکذیب» کرد و در آخرین تحولات، وزارت صنعت و تجارت اعلام کرد که ارز با نرخ 1226 تومان برای واردات گندم و نهاده‌های دامی «فعلا» اختصاص پیدا می‌کند گرچه بانک مرکزی و دولت می‌تواند براساس بودجه 92 سیاست‌های خود را در بخش ارزی به روز کند. با این حساب سخن بهمنی درخصوص تعیین تکلیف دو سناریو را پیش‌روی بازار قرار می‌دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید