نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 اردیبهشت

جلسه دولت و مجلس برای تعیین نرخ واقعی تورم

کدخبر: ۴۹۲۹۵۰
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
جلسه دولت و مجلس برای تعیین نرخ واقعی تورم

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 اردیبهشت 1372؛ تایید سیاست‌های پولی ایران ازسوی صندوق بین‌المللی پول

سیاست‌های پولی اتخاذشده برای سال‌جاری باعث افزایش پس‌انداز ملی شده، از طریق سرمایه‌گذاری به امر اشتغال بیش از پیش کمک خواهد شد.

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با «میشل کاندوسو»، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌های اقتصادی ایران را در مورد به صفر رساندن کسری بودجه و لغو بودجه ارزی دولت تشریح کرد.

دکتر عادلی در این دیدار تاکید کرد: سیاست تک‌نرخی شدن ارز و قابلیت تبدیل ریال ایران از سال‌جاری آغاز شده است و در آینده اثرات آن بر افزایش تولید ملی و سطح اشتغال مشخص خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول نیز اظهار کرد: سیاست تک‌نرخی شدن ارز و قابلیت تبدیل ریال، زمینه‌های اساسی توسعه و رشد را در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران مهیا می‌کند.

وی افزود: لازم است این تحولات اقتصادی در زمینه‌های پولی و ارزی، به شیوه‌های علمی تدوین شود تا تمام کشورهای عضو صندوق از کوشش‌های جمهوری اسلامی ایران مطلع شوند.

15 اردیبهشت 1382؛ جلسه دولت و مجلس برای تعیین نرخ واقعی تورم

رئیس کمیته نظارتی اقتصادی مجلس تاکید کرد: مجلس برای تعیین نرخ دقیق تورم در سال 82 جلساتی را با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کند.

شمس‌الدین وهابی اظهار کرد: در نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس، مسوولان و کارشناسان بانک مرکزی مدل‌های پیشنهادی از تعیین نرخ تورم را به مجلس ارائه کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عوامل موثر بر نرخ تورم را عمدتا نقدینگی، تولید ناخالص داخلی و نرخ ارز در کشور دانست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم از نقدینگی پیروی می‌کند، بنابر این با تعیین شدن نرخ تورم، سیاست‌های دولت درخصوص تعیین نرخ تورم قابل پیش‌بینی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با جمع‌بندی صحبت‌های مسوولان ستادی بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نرخ تورم در کشور به صورت واقعی تعیین شود.

یکی از انتقاداتی که همواره نمایندگان مجلس و برخی از کارشناسان اقتصادی بر بانک مرکزی داشته‌اند، مشخص نبودن نرخ دقیق تورم در کشور بوده است.

15 اردیبهشت 1392؛ نرخ تورم پس از تغییر سال پایه

بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود از نرخ تورم را با تغییر سال پایه آماری از سال 83 و جایگزینی آن با سال 90 منتشر کرد.

بر پایه این گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در اسفند به 155.9 رسیده و میانگین نرخ تورم در این ماه 30.5 درصد است؛ بنابر این آنچه ازسوی مسوولان بانک مرکزی درخصوص نرخ تورم 30.5 درصدی اسفند اعلام می‌شود، بر مبنای سال پایه جدید است.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای بر مبنای پایه سال جدید در پایان سال 91 از سطح 40 درصد گذشته است. این گزارش میزان تورم نقطه ای در آخرین ماه سال 91 و براساس سال پایه 90 را به مقدار 41.2 درصد و نرخ تورم میانگین را نیز در این ماه از سال قبل به میزان 30.5 درصد اعلام می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید