نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 اردیبهشت

درآمد ایرانی‌ها یک دوازدهم کاهش یافته است

کدخبر: ۴۹۳۱۰۴
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
درآمد ایرانی‌ها یک دوازدهم کاهش یافته است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 اردیبهشت 1352؛ شکر گران‌تر از قیمت دولتی فروخته می‌شود

شکر در روزهای اخیر در برخی نقاط تهران کمیاب شده و بعضی از فروشندگان آن را گران‌تر از قیمت دولتی به فروش می‌رسانند.

گفته می‌شود تعدادی از عمده فروشان که دست‌اندرکار خرید کلی شکر از کارخانه‌های قند هستند، ذخایر کافی دارند ولی با توجه به افزایش قیمت کام‌سابقه در بازارهای جهانی قصد دارند قیمت‌ها را بالا ببرند.

چند فروشنده قند و شکر که این کالا را از طریق عاملین فروش تهیه کرده و سپس به مشتریان خود می‌فروشند، اظهار داشتند: کمتر عرضه شدن قند و شکر موجب آن شده که این کالا را به قیمت گران‌تری خریداری کنند و لذا قیمت‌های فروش آنها برای شکر در برخی موارد تا کیلویی 30 ریال افزایش یافته است.

از طرفی قیمت شکر در بازارهای جهانی اکنون به حدود تنی 95 لیره استرلینگ رسیده است؛ یعنی قیمت خرید به کیلویی 16.50ریال بالغ‌ می‌شود و اگر هزینه حمل و نقل و بیمه و سایر مخارج به حساب آید.

قیمت شکر وارداتی به حدود کیلویی 18 ریال می‌رسد؛ درحالی‌که قیمت شکر داخلی پس از کسر پرداختی کارخانه‌ها به دولت کیلویی حدود 17 ریال است.

باید توجه داشت که قند و شکر از کالاهایی است که طی سال‌های طولانی با کنترل شدید دولت قیمت‌اش ثابت مانده است.

دولت همه ساله کمبود تولید داخلی را از خارج تامین می‌کند و مقدار کافی از این کالا را ذخیره دارد.

در سال‌جاری نیز دولت اقدامات لازم را برای تهیه قند و شکر کسری داخلی انجام داده است و ضمنا ذخایر کافی از این کالا در اختیار دارد و لذا هیچ گونه نگرانی از کمبود قند و شکر وجود ندارد و احتیاجات لازم را از ذخایر خود تامین می‌کند و با هرگونه گرانفروشی نیز مبارزه خواهد کرد.

16 اردیبهشت 1372؛ بهای شیر کاهش یافت

هیات دولت تصویب کرد که بهای نیم لیتر شیر در تهران به 150 ریال و در شهرستان‌ها به 120 ریال کاهش یابد.

سخنگوی هیات دولت گفت: فروشندگان شیر باید از امروز قیمت‌های اعلام‌شده را رعایت کنند و وزارت بازرگانی موظف است با تخلفات احتمالی برخورد جدی کند.

از پنج‌شنبه گذشته بطری‌های نیم‌لیتری شیر در تهران به بهای 200 ریال و در شهرستان‌ها به قیمت 150 ریال عرضه شده است.

دکتر حبیبی گفت: دولت با توجه به نگرانی و نارضایتی مردم از افزایش بهای شیر، سوبسید دیگری علاوه‌بر آنچه قبلا اعلام شده بود، به این مهم اختصاص داده است.

دولت در اجلاس قبلی خود تصمیم گرفته بود مبلغ چهار میلیارد تومان به عنوان سوبسید برای شیر اختصاص دهد.

16 اردیبهشت 1382؛ برنامه‌های دولت برای حل فوری مشکل بیکاری

شورای عالی اشتغال در حضور رهبر معظم انقلاب به بررسی وضع اشتغال در کشور پرداخت. در این جلسه رئیس‌جمهوری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و توجه دولت به مبارزه با مشکل بیکاری گفت: در سال 81 در مجموع حدود 690 هزار شغل در کشور ایجاد شد.

سیدمحمد خاتمی افزود: برای تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در پایان برنامه سوم توسعه، در سال‌جاری و سال آینده باید هر سال 904 هزار شغل ایجاد شود.

رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده مشکل بیکاری مهار و اهداف برنامه توسعه محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد: در سه سال اول برنامه سوم توسعه به‌طور متوسط سالانه ایجاد 600 هزار موردنیاز بوده که هر سال به طور میانگین 538 هزار شغل ایجاد شده است.

ستاری‌فر میزان رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته را 6.5 درصد اعلام کرد و افزود: برای تحقق هدف پیش‌بینی‌شده در سال‌جاری یعنی ایجاد 904 هزار شغل، رشد اقتصادی کشور باید به 8 درصد برسد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: تحقق اهداف اقتصادی و اشغال‌زا، نیازمند آرامش جامعه و پرهیز از ایجاد تشنج‌ها و کشمکش‌های سیاسی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه تاکید کردند: ایجاد اشتغال از اهداف کلانی که باید به‌طور جدی پیگیری شود.

قیمت پیشنهادی بنزین 180 تا 200 تومان است نه 165 تومان

در پی انتشار خبر مربوط به پیشنهاد افزایش قیمت هر لیتر بنزین به 165 تومان ازسوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دولت مدیرکل دفتر انرژی این سازمان خواستار اصلاح خبر شد.

خبرگزاری فارس به نقل از وی اعلام کرده بود که در راستای هدفمندی یارانه‌ها و به خصوص یارانه سوخت به دولت پیشنهاد شده است بنزین به قیمت هر لیتر 165 تومان یعنی «قیمت وارداتی بنزین به علاوه هزیه حمل و نقل و توزیع» آن، عرضه شد اما احمد داوودی گفت: رقم 165 تومان ازسوی وی اعلام نشده و «قیمت وارداتی بنزین به علاوه هزینه حمل و نقل و توزیع» آن بین 180 تا 200 تومان برای هر لیتر برآورد می‌شود.

احتمال توافق شرکت رنو با ایران

رئیس گروه صنعتی خودروسازی رنو فرانسه از احتمال توافق با شرکت‌های ایرانی برای توسعه ساختار صنعت تولید خودرو ایران خبر داد.

لوییس شویتزر گفت: درخواست رنو مبنی‌بر آمادگی و تمایل برای مشارکت در برنامه جدید کامل ساختار صنعت خودرو ایران، تسلیم مقام‌های تهران شد.

وی افزود: بنا به این درخواست، رنو هزاران موتور در ایران تولید خواهد کرد و همچنین این امکان ایجاد می‌شود تا خودروهای فرانسوی نیز در این کشور به فروش برسد که احتمالا این برنامه از سال 2006 آغاز می‌شود.

رئیس کارخانه رنو فرانسه گفت: نباید بر روی عراق شرط‌بندی کنیم و اکنون باید به بازار ایران توجه شود. خودروهای مورداستفاده در ایران قدیمی هستند و به همین علت سوخت زیادی مصرف می‌کنند.

درآمد ایرانی‌ها یک دوازدهم شده است

سخنگوی دولت گفت: درآمد هر ایرانی در مقایسه با سال 56 به یک دوازدهم کاهش یافته است.

سخنگوی دولت از اعتبار کاهش 5 درصدی بودجه کشور تا پایان امسال خبر داد و مسوولان را به صرفه‌جویی برای کاهش هزینه جاری سفارش کرد.

رمضان‌زاده با اشاره به فعالیت رشد اقتصادی دولت گفت: کشور ما در سال 56 با جمعیت 34 میلیون نفری روزانه 6 میلیون بشکه نفت 11 دلاری صادر می‌کند. صدور این تعداد بشکه، روزانه 66 میلیون دلار ارز وارد کشور می‌کرد؛ این رقم در سال 81 با جمعیت 70 میلیون نفری به 2 میلیون و 700 هزار بشکه 18 دلار با ارزآوری روزانه 35 میلیون دلار رسیده است.

سخنگوی دولت گفت: با در نظر داشتن ثبات نرخ تورم در سال‌های اخیر درآمد هر ایرانی در مقایسه با سال 56 به یک دوازدهم کاهش یافته است که اگر این رقم ادامه یابد، دولت در چند سال آینده قدرت بودجه‌بندی و اداره کشور را ندارد.

850 میلیون یورو وام ارزی برای شرکت‌های ایرانی

دکتر مهدی نواب، معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن گفت: امکان پرداخت 850 میلیون یورو، تسهیلات ارزی از طرف بانک تجارتی ایران و اروپا به شرکت‌های ایرانی، اعم از دولتی و خصوصی فراهم شده است.

دکتر نواب در جلسه معرفی خدمات اعتباری بانک تجارتی ایران و اروپا که در محل وزارت صنایع و معادن برگزار شد، افزود: شرکت‌های  تحت‌پوشش به علت قوانین بانکداری آلمان، مرکز اصلی بانک تجارتی ایران و اروپا تنها می‌توانند از 250 میلیون یورو از این تسهیلات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل امکان استفاده بخش خصوصی ایران از این تسهیلات ارزی بیشتر است.

بانک تجارتی ایران و اروپا که در سال 1972 با نام بانک تجارتی ایران و آلمان توسط مقداری از بازرگانان مقیم آلمان به صورت شرکت سهامی تاسیس شده است. پس از انقلاب با هدف گسترش دامنه عملایت خود با نام بانک تجارتی ایران و اروپا فعالیت خود را ادامه داد.

سهام این بانک پس از انقلاب توسط بانک های ایرانی خریداری شد. در حال حاضر بانک صنعت و معدن 48.49 درصد، بانک ملت 28.63، تجارت 18.94، رفاه 2.54 و 1.4 درصد افراد متفرقه سهام این بانک را در اختیار دارند.

معاون اقتصادی وزیر صنایع تاکید کرد: بانک تجارتی ایران و اروپا یک بانک غیرایرانی که مقر اصلی آن در آلمان است و تحت نظارت بانک مرکزی آلمان فعالیت می‌کند.

دکتر نواب افزود: این بانک با بخشنامه و دستور هیچ مقامی تسهیلات اعطا نمی‌کند.

 

تداوم ثبات در بازار سکه و ارز

بازار سکه و ارز روز گذشته مانند روزهای پیش از آن همچنان آرام بود. دیروز سکه بهار آزادی در قیمت 85 هزار و 500 تومان ثابت ماند و بدون هیچ تغییری نسبت به روز قبل در بازارهای طلافروشی معامله شد.

روز گذشته یورو بدون هیچ تغییری با قیمت 912 تومان، دلار با قیمت 818 تومان و پوند با قیمت 1305 تومان فروخته شد.

 

نوع ارز

قیمت (تومان)

یورو

914

دلار

814

پوند انگلیس

1307

ریال عربستان

217

درهم امارات

222

یک میلیون لیر ترکیه

550

دلار کانادا

574

16 اردیبهشت 1392؛ رکوردشکنی تزریق نقدینگی در سال 91

رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته را به میزان 30.8 درصد اعلام کرد. این نرخ مشخص می‌کند که در سال 91 به میزان 108 هزار و 500 میلیارد تومان بر حجم نقدینگی موجود در اقتصاد کشور اضافه شده است.

این میزان نقدینگی به واسطه بالاتر رفتن حجم کل نقدینگی بی‌سابقه بوده است. رقم 108 هزار میلیارد تومانی اضافه شده در سال‌های 90 و 89 بیش از 83 درصد رشد داشته است. حجم نقدینگی در انتهای سال 90 معادل 352 هزار و 200 میلیارد تومانی بود که با توجه به رشد اعلام‌شده این حجم در پایان سال 91 به رقم 460 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد در طی دوره 8 ساله از ابتدای سال 84 تا پایان سال 91 به طور متوسط سالانه نقدینگی به میزان 26.9 درصد رشد یافته و 49 هزار و 17 میلیارد تومان بر حجم آن افزوده است.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید