نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 اردیبهشت

اجرای بانکداری اسلامی نوعی صدور انقلاب است

کدخبر: ۴۹۳۴۹۱
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اجرای بانکداری اسلامی نوعی صدور انقلاب است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 اردیبهشت 1362؛ اجرای بانکداری اسلامی نوعی صدور انقلاب است

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: بررسی لایحه عملیات جدید بانکی منطبق با موازین اسلامی روز چهارشنبه گذشته در کمیسیون ویژه بانکی به تصویب رسید و این لایحه احتمالا ظرف 3 هفته آینده به جلسه علنی مجلس جهت تصویب نهایی ارائه خواهد شد.

محسن نوربخش تاکید کرد: به موازات انجام اقدامات قانونی در این زمینه، اقدامات دیگری نیز در جهت تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های لازم انجام‌شده و حدود 10 آیین‌نامه مربوط به عملیات مختلف بانکی به بانک‌ها ابلاغ شده و دستورالعمل اجرایی پنج معامله نظیر مضاربه، مشارکت مدنی و عقود دیگر تهیه و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: ما در صدد هستیم این عملیات را جهت ایجاد آمادگی لازم برای بانک‌ها جهت به اجرا درآوردن هرچه بهتر لایحه مذکور با جدیت دنبال کنیم. به همین منظور نیز به کلیه بانک‌ها ابلاغ شده که از 24 اردیبهشت‌ماه جاری با مراکز تهیه و توزیع وزارت بازرگانی صرفا براساس معاملات اسلامی معامله کنند و این اولین قدم جدی در جهت انطباق عملیات بانکی با عقود اسلامی است که برداشته می‌شود.

همچنین بعضی از بانک‌ها در زمینه معاملات منطبق با موازین شرعی، تجربیات سودمندی کسب کرده‌اند؛ ازجمله معاملاتی در حدود 11 میلیارد ریال براساس موازین اسلامی توسط یکی از بانک‌های تجاری صورت گرفته که نتیجه آن خوشبختانه موفقیت‌آمیز و مثبت بوده است.

دکتر نوربخش افزود: همچنین بیش از 15 هزار نفر از پرسنل بانک‌ها تاکنون تحت آموزش انجام معاملات مذکور قرار گرفته‌اند و این برنامه برای آموزش به کلیه کارکنان بانک‌ها ادامه دارد. از نظر آموزش، مردم جهت ایجاد رابطه با بانک‌ها نیز براساس عقود شرعی برنامه‌هایی تهیه شده که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: ما امیدواریم با اجرای موفقیت‌آمیز این لایحه یکی از مشکلات اساسی اقتصادی کشور در رابطه با مغایرت با موازین اسلامی را حل کنیم.

وی ضمن اشاره به ابعاد وسیع این مساله اظهار داشت: اجرای این گونه عملیات بانکی را باید در حقیقت اجرای قوانین اسلامی در زمینه پولی و بانکی تلقی کرد؛ بنابر این موفقیت در این کار برای ما از نظر صدور بعد جدیدی از انقلاب اسلامی قابل توجه است؛ زیرا حتی در کشورهایی هم که ادعا می‌شود بانکداری خود را به صورت اسلامی درآورده‌اند یا این کار به صورت ناقص صورت گرفته و یا در کنار سیستم ربوی و با حفظ آن انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی پیرامون هزینه‌های ارزی کشور در سال گذشته گفت: در سال گذشته بیش از 14 میلیارد و هفتصد میلیون دلار صرف خرید کالا از خارج کشور شد و از نظر درآمدهای ارزی نیز ایران از رشدی در حدود 42 درصد نسبت به سال قبل از آن برخوردار بود و در سال گذشته ما دارای تراز پرداخت‌های مثبت بودیم که از نظر رقم در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بالاترین رقم بوده است.

دکتر نوربخش یادآور شد: 8 میلیارد و 800 میلیون دلار از واردات سال گذشته توسط بخش دولتی و 5.8 میلیارد دلار آن نیز توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

18 اردیبهشت 1372؛ 18 سد مخزنی در غرب کشور ساخته می‌شود

آقای میرسلیم، معاون تحقیقاتی رئیس‌جمهوری که به منظور دیدار از پروژه‌های در دست اقدام سازمان آب منطقه‌ای غرب تشکیل شد، مسائل و مشکلات پروژه‌های در دست اجرای این سازمان را مورد بررسی قرار داد.

رئیس سازمان آب منطقه‌ای غرب به تشریح وضع پروژه‌های در دست اجرای این سازمان در استان کرمانشاه و دیگر استان‌های زیر پوشش آن پرداخت و گفت: امسال بیش از 140 میلیارد ریال اعتبار به این سازمان اختصاص یافته است که در قالب 8 پروژه سد مخزنی و انحرافی جذب خواهد شد.

وی همچنین ایجاد 18 سد مخزنی را ازجمله پروژه‌های در دست اقدام سازمان آب منطقه‌ای غرب ذکر کرد و یادآور شد این پروژه‌ها تا پایان برنامه 5 ساله دوم به پایان خواهد رسید.

18 اردیبهشت 1382؛ مانع تولید «دوو» و «ماتیز» در ایران، آمریکا است

شرکت جنرال موتورز، سهامدار شرکت «دوو» با اعمال نفوذ خود قصد دارد مانع تولید خودروهای «دوو سیلو» و «ماتیز» شرکت کرمان خودرو شود.

شرکت «کرمان موتور» بنا به گزارش وزارت صنایع و معادن در فروردین 82 هیچ خودرویی تولید نکرده است.

همچنین بعضی از منابع آگاه خبر می‌دهند که این شرکت برای تولید سه نوع خودرو در حال مذاکره با «فولکس واگن» است. البته چند مدل خودرو پیشنهادی شرکت «فولکس واگن» به علت قدیمی بودن مورد توجه «کرمان خودرو» قرار نگرفت. همچنین یک شرکت اوکراینی توانست در تولید یک خودروی شرکت «فولکس واگن» در مناقصه‌ای از شرکت «کرمان موتور» پیشی گیرد.

ایران‌خودرو پیش‌تر اعلام کرده بود که این شرکت پیشنهادهایی در زمینه خرید سهام برخی شرکت‌های خودروساز که دچار مشکلاتی شده‌اند را در دست بررسی دارد. همچنین ایران خودرو اعلام کرده است که برای کمک به کرمان‌ خودرو آمادگی کامل دارد.

بررسی زمان و نحوه ارائه برنامه چهارم توسعه

در صورت بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های قانون برنامه سوم توسعه به صورت تمدید برخی از راهبردهای اساسی آن، برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در سال‌جاری به مجلس ارائه می‌شود.

دکتر محمد ستاری‌فر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جمع اعضای کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه چهارم طرز تلقی از منابع و ظرفیت‌ها باید تغییر کند و به توسعه اقتصاد ملی از منظر اقتصاد جهانی نگریست.

وی با تاکید بر «برنامه‌های اجرایی» و «مدیریت اجرایی برنامه‌ها» به‌عنوان ویژگی‌های جدید برنامه چهارم گفت: در این مباحث به بازآفرینی، تولید جدید و تدوین احکام کلی جهت تصویب توسط مجلس و اجرای عملیات آن توسط دولت در قالب بودجه‌های سالانه توجه می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه سخنانش از «کاهش نرخ بهره»، «پیگیری امور اشتغال»، «انجام راهرو یکسان‌سازی نرخ ارز»، «ثبات نرخ ارز در دامنه 790 تومان» و «بازسازی و نوسازی صنایع نساجی» به عنوان مهم‌ترین اقدامات سازمان در سال 81 نام برد.

ژاپن از روسیه «ال ان جی» وارد می‌کند

شرکت برق توکیو تصمیم گرفت که از سال 2007 میلادی سالانه تا حدود یک میلیون تن گاز مایع طبیعی «ال ان جی» از منابع نفتی و گاز «ساخالین 2» در شرق روسیه وارد کند.

در طرح «ساخالین 2» که علاوه‌بر شرکت رویال داچ شل چند شرکت بزرگ نفتی ژاپنی نیز مشارکت دارند، قرار است حداکثر تا 960 هزار تن گاز طبیعی در سال تولید شود. شرکت برق توکیو به علت اینکه سالانه 16 میلیون تن گاز مایع طبیعی از خارج وارد می‌کند در دوره نخست واردکنندگان گاز طبیعی در این کشور قرار دارد.

گاز طبیعی تولید شده در ساخالین قرار است پس از تبدیل شدن به گاز مایع (ال ان جی) به وسیله کشتی به ژاپن صادر می‌شود.

شرکت ژاپنی گاز توکیو هم پیشتر تصمیم گرفته بود که از سال 2007 میلادی سالانه حدود یک میلیون تن گاز مایع طبیعی (ال ان جی) از طرح در حال اجرای «ساخالین 2» در روسیه وارد کند.

شرکت‌های ژاپنی واردکننده گاز هم‌اکنون بیشتر گاز (ال ان جی) موردنیاز خود را از کشورهای جنوب شرق آسیا، آلاسکا یا خاورمیانه وارد می‌کنند؛ اما به علت دور بودن این مناطق و هزینه بالای حمل در پی یافتن منابع نزدیک‌تری هستند. مساحت میان ژاپن و جزیره ساخالین حدود 1800 کیلومتر می‌باشد و به همین دلیل نزدیک‌ترین محل برای وارد کردن گاز مایع طبیعی برای شرکت‌های ژاپنی محسوب می‌شود.

18 اردیبهشت 1392؛ افزایش نرخ سود بانکی منتفی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مخالفت اکثریت اعضای شورای پول و اعتبار با تغییر نرخ سود بانکی خبر داد.

به گفته شمس‌الدین حسینی، شورای پول و اعتبار فعلا بر این نظر است که بسته پولی در سال 92 بدون تغییر باقی بماند. به این ترتیب نرخ سود کماکان ثابت می‌ماند. این در حالی است که نرخ تورم روند صعودی به خود گرفته و با توجه به تورم 32 درصدی در فروردین‌ماه، نرخ واقعی سپرده‌ها بیش از قبل منفی شده است.

برخی از صاحبنظران بانکی معتقدند، با توجه به احتمال تداوم روند صعودی تورم و تثبیت نرخ سود، بانک‌ها برای حفظ منابع، آرایش جدیدی به خود خواهند گرفت. کاهش دوره سپرده‌گذاری ازجمله راهکارهایی است که نظام بانکی برای حفظ منابع اتخاذ کرده است. بر این اساس، بانک‌ها با طراحی دوره‌های سپرده کوتاه‌مدت چند ماهه و حتی روزشمار نرخ سود سپرده‌های بلندمدت را به این نوع سپرده‌گذاری پرداخت می‌کنند. صاحبنظران بانکی تاکید دارند به دلیل ماهیت کوتاه‌مدت این نوع سپرده‌گیری و هزینه بالای جذب آن، نظام بانکی برای تامین هزینه به جای واسطه‌گری و تامین مالی بنگاه‌ها به فعالیت غیربانکی و بنگاه‌داری روی خواهد آورد:

این سخنان وزیر اقتصاد کمتر از یک هفته پس از آخرین موضع‌گیری محمود بهمنی درباره ضرورت تناسب نرخ سود بانکی با تورم بیان شده است که زمزمه افزایش نرخ سود با توجه به 30 تا 40 درصدی شدن نرخ تورم را مطرح کرده بود. سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی ظاهرا براساس قانون برنامه پنجم توسعه بیان شده بود که می‌گوید: شورای پول و اعتبار موظف است «نرخ سود سپرده‌های بانکی را بیش از نرخ تورم تعیین کند.» محمود بهمنی در روزهای پایانی سال گذشته هم با اعلام نارضایتی از میزان نرخ سود تعیین‌شده برای بانک‌ها در بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی عنوان کرده بود که «اگر نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت تغییر نکند، با کاهش ارزش پول نباید انتظار داشت که مسائلی مانند بازار ارز و سکه شکل نگیرد.» اما برخی اعضای شورای پول و اعتبار که به نظر می‌رسد در اکثریت هم هستند، چندین بار تاکید کردند که «این شورا به دنبال تغییر نرخ سود بانکی نیست.»

قیمت جدید شیرینی‌ها اعلام شد

رئیس اتحادیه کشوری قنادان فهرست جدید قیمت انواع شیرینی را اعلام کرد.

براساس اعلام محمد نصرتی، قیمت هر کیلو انواع شیرینی به شرح زیر است:

- شیرینی تر و خامه‌ای درجه یک                  10500 تومان

- شیرینی دانمارکی درجه یک                      8000 تومان

- شیرینی زبان و پاپیونی درجه یک                9000 تومان

- شیرینی برنجی درجه یک                         9000 تومان

- کیک یزدی درجه یک                              7000 تومان

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید