نیم‌قرن با اقتصاد ایران، دوم خرداد

خسارات ایران از جنگ تحمیلی 1000 میلیارد دلار است

کدخبر: ۴۹۷۱۷۱
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
خسارات ایران از جنگ تحمیلی 1000 میلیارد دلار است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم خرداد 1352؛ قرارداد فروش نفت امضا شد

با کسب اجازه از شاهنشاه آریامهر صبح امروز مفاد و اصول قرارداد فروش بیست ساله نفت به کنسرسیوم توسط آقایان دکتر رضا فلاح، رئیس هیات نمایندگی ایران و «پنل» رئیس گروه کارشناسان کنسرسیوم در شرکت ملی نفت ایران به امضا رسید. قرارداد جدید در روابط نفتی جهان مرز نوینی به‌وجود آورد و در میان قراردادهای نفتی بی‌نظیر و از جهت حفظ حقوق ملی بی‌همتا است.

در دو ماه گذشته هر روز نتایج و پیشرفت یا مشکلات مذاکرات کارشناسان توسط رئیس گروه کارشناسان ایرانی به عرض شاهنشاه آریامهر می‌رسید و با تعالیم معظم له دوباره جریان پیدا می‌کرد. مذاکرات تهران فقط یک بار دچار مشکل شد که آن هم با شرفیابی مدیران طراز اول کنسرسیوم به حضور ملوکانه، حل و فصل شد.

قراردادی که امروز پاراف شد، مذاکرات مربوط به آن از دوم فروردین 1350 آغاز شد. در آن موقع عده‌ای از مدیران طراز اول کنسرسیوم به تهران آمدند و شاهنشاه شخصا مسائل و موارد مورد ادعای ایران را اعلام فرمودند. این مذاکرات بعد از خردادماه در سن موریتس تعقیب شد و شاهنشاه نتایج این جلسه را در مصاحبه لندن اعلام کردند و دنیا برای اولین بار از نتایج آن مطلع شد.

رضا فلاح، عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت و رئیس گروه ایرانی در مذاکرات در اجتماع خبرنگاران گفت: تصویب قرارداد در هر روزی که صورت گیرد در تاریخ اجرای آن تاثیری نخواهد داشت و تاریخ اجرا همان روز اول فروردین سال جاری خواهد بود.

فلاح در سخنان خود تاکید کرد: با امضای موافقتنامه جدید قرارداد نفتی 1954 از میان می‌رود و اصول آن به کلی متفاوت خواهد بود. فلاح تاکید کرد: کلیه مذاکرات تحت تعالیم و رهبری مستقیم شاهنشاه صورت گرفت و معظم له همیشه اراده داشتند که صنعت نفت و کنترل آن در دست ایرانی باشد و این کار با موافقتنامه جدید سرانجام محقق شد.

سوم خرداد 1372؛ خسارت ایران از جنگ تحمیلی 1000 میلیارد دلار است

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور در یک مصاحبه مطبوعاتی در رادیو و تلویزیون مهم‌ترین مسائل داخلی و خارجی را تشریح کرد.

وی پیرامون برنامه‌های دولت برای کاهش قیمت‌ها و تامین امکانات رفاهی برای مردم گفت: ما در گذشته سعی کرده‌ایم که نیازهای رفاهی مردم را در حد معقول تامین کنیم، ولی در کنار آن یک سیاست مهم دیگر را نیز داشتیم که آن، اختصاص بخشی از بودجه نیازهای مصرفی به پروژه‌های بنیادی و کلیدی در کشور بود که تا حد زیادی در هر دو زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و امیدوارم که در برنامه بتوانیم کاستی‌های موجود در جهت تامین رفاه مردم برطرف شود.

هاشمی رفسنجانی پیرامون سیاست دولت برای کنترل قیمت‌ها گفت: سیاست دولت برای کنترل قیمت‌ها ایجاد تعادل در مکانیسم عرضه و تقاضا است که در این راستا امیدواریم بتوانیم این تعادل را حفظ کنیم و هر وقت که لازم باشد برای حفظ این تعادل اقدام لازم را انجام دهیم. در این جهت لایحه‌ای به مجلس داده شده است تا مکانیسمی برای نحوه دخالت دولت جهت ایجاد تعادل در روند عرضه و تقاضا تدارک دیده شود.

رئیس‌جمهوری در تشریح عملکرد 4 سال گذشته دولت گفت: کشور آن موقع 51 درصد کسری بودجه داشت. سرمایه‌گذاری‌ها محدود بود و سال به سال نیز کمتر می‌شد و رشد منفی داشت.

به این خاطر نرخ بیکاری بالا بود که بانک‌ها پولی در اختیار نداشتند و نقدینگی‌ها دست مردم بود، تولید وضع خوبی نداشت و کارخانه‌ها خسارات بسیاری دیده و اکثرا آنها تعطیل بودند. نرخ تورم در مجموع به 38 درصد رسیده بود.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی‌بر افزایش نرخ برخی کالاهای اساسی در چند روز گذشته گفت: افزایش نرخ برخی کالاها در روزهای اخیر نظیر پودر پاک‌کننده، روغن نباتی، دارو و بسیاری از اقلام دیگر مربوط به کمبود مواد اولیه است، زیرا برخی شرکت های خارجی با سیاست‌های ایذایی که دنبال می‌کنند به بهانه اینکه برخی از این موارد مصارف دومنظوره دارند، اختلافاتی در صدور آنها به ایران به‌وجود آوردند و همین امر در تولید این کالاها اثر گذاشت. خوشبختانه با وارد شدن مواد اولیه این کالاها با همه کارخانه‌های تولیدکننده صحبت کرده‌ایم و قرار است که آنها با حداکثر ظرفیت تولیدی خود کار کنند تا مشکلات در این زمینه برطرف شود.

از طرف دیگر سیاست نزولی قیمت ارز به طور جدی در کشور دنبال می‌شود و ما امیدواریم در آینده تاثیر خوبی را بر اقتصاد کشور بگذارد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ما در جنگ تحمیلی یک هزار میلیارد دلار خسارت دیدیم و واقعا برای جبران این خسارت عظیم همه مردم دنیا باید به کمک ما بیایند؛ ولی با این وجود، ما وظیفه اسلامی خود را فراموش نکرده و تاکنون سعی کرده‌ایم به عنوان یک دولت و ملت اسلامی به مسلمانان دنیا کمک کنیم و اکنون نیز به شیوه‌های مختلف به مسلمانان کمک می‌کنیم.

سوم خرداد 1382؛ امسال اوراق قرضه ارزی فروخته نمی‌شود

محمدجعفر مجرد، معاون ارزی بانک مرکزی گفت: سیاست بانک مرکزی یک رقمی کردن تورم است، اما این امر مستلزم برقراری انبساط مالی و اعمال سیاست پولی مناسب با شرایط است و امیدواریم با جهت‌گیری‌های مناسب مالی در آینده نرخ تورم به 7 یا 8 درصد برسد. وی درخصوص برداشت از حساب ذخیره ارزی اظهار کرد: هدف بانک مرکزی حفظ ذخایر ارزی کشور است. به همین جهت اگر درآمد نفتی مازاد بر 15.4 میلیارد دلار به‌صورت بودجه باشد، به صندوق ریخته می‌شود و طبق قانون 50 درصد از ذخیره این صندوق به شکل تسهیلات اعتباری به پروژه‌های تولیدی و صادراتی بخش خصوصی داده می‌شود که این رقم حدود 2.3 میلیارد دلار است.

مجرد گفت: سال 82 هیچ رقمی برای فروش اوراق قرضه ارزی در بانک مرکزی وجود ندارد، زیرا سال گذشته فروش اوراق قرضه با مخالفت‌هایی مواجه شد و بانک مرکزی تمایلی به استفاده همیشگی دولت از این ابزار ندارد.

وی استفاده از بازار داخلی، انتشار اوراق مشارکت و استفاده از حساب ذخیره ارزی را ابزارهایی برای جایگزینی اوراق قرضه ارزی معرفی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید