نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 خرداد

روسیه از ایران منسوجات می‌خرد

کدخبر: ۴۹۸۶۹۱
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
روسیه از ایران منسوجات می‌خرد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

10 خرداد 1352؛ احداث خط لوله گاز ایران-اروپا مورد مطالعه قرار گرفت

امروز گفته شد که اگر مذاکرات ایران و آلمان که چهار روز دیگر در بن، پایتخت آلمان غربی بین وزرای اقتصاد ایران و آلمان شروع می‌شود، در زمینه گاز و نفت موفقیت‌آمیز باشد احتمالا ایران میلیاردها مترمکعب گاز منطقه جنوب را با یک لوله بزرگ سراسری ایران-اروپا از راه ترکیه و یونان و یوگسلاوی به اروپا می‌برد.

این طرح اگر روزی عملی شود، از نظر طول لوله و حجم صدور گاز و تعداد کشورهایی که از گاز استفاده می‌کنند، یکی از عظیم‌ترین طرح‌های گازرسانی جهان خواهد بود.

ظاهرا این طرح وقتی به موقع اجرا درمی‌آید که آلمان در وهله اول علاوه‌بر خریداری گاز حاضر به تامین سرمایه‌گذاری لازم باشد.

در طرح صدور گاز از راه شوروی، مساله به این طریق مطرح بود که ایران لوله گازی به ظرفیت شاه لوله احداث کند و شوروی همه گاز را که در حدود 16 میلیارد مترمکعب است، در آستارا دریافت کند منتهی نصف یا مقداری از آن را هم از لوله غرب خود که گاز به اروپا می‌رساند در مرز آلمان غربی به ایران پس بدهد.

ایران به نوبه خود آن گاز را به آلمان بفروشد و به این ترتیب قسمتی از احتیاجات سوختی آلمان را تامین سازد؛ اما بعد معلوم شد در طرح مذکور این عیب وجود دارد که میزان گاز صادره به اروپا محدود خواهد بود درحالی‌که در طرح دوم که لوله‌کشی طولانی ولی مستقیم به اروپا مطرح است، ایران می‌تواند مقادیر بیشتر از شاه لوله گاز به چندین کشور اروپا صادر کند و کشور مسیر لوله هر یک علاوه‌بر آنکه حق عبور از صاحبان لوله می‌گیرند، مقداری از گاز مورداحتیاج خود را دریافت می‌کنند و نسبت به جریان دائمی و سلامت لوله هم منافع ملی پیدا کرده و تسهیلات لازم را فراهم می‌سازند.

10 خرداد 1362؛ تامین مالی پتروشیمی بندر امام به میزان پیشرفت پروژه

روزنامه نیهون کیزایی چاپ توکیو، در شماره اخیر خود نوشت براساس تفاهمی که در 17 ماه مه جاری (27 اردیبهشت) بین طرف‌های ایرانی و ژاپنی پروژه مشترک بندر امام خمینی در توکیو به امضا رسید، طرف ایرانی می‌بایست مبلغ 2.2 میلیارد ین سود وام‌های دریافتی شرکت را بپردازد که تاکنون این عمل انجام نگرفته است. توضیح اینکه طبق این قرارداد و طرف ایرانی متعهد شده بود که در ازای شروع به کارهای اجرایی توسط کمپانی‌های ژاپنی سرمایه لازم موردنیاز برای ادامه عملیات را پرداخت کند.

براساس نوشته این روزنامه در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که طرف‌های ژاپنی سود موردنظر را پرداخت کنند و ظاهرا ژاپنی‌ها حاضر شده‌اند که به جای دریافت 20 میلیارد ین سود معوقه از گذشته علاوه‌بر 2.2 میلیارد ین، اخیرا آن را به سرمایه پروژه اضافه نمایند. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پخش این خبر ازسوی مقامات و روزنامه‌های ژاپنی که عینا نقل شد، نظر مسوولان و دست‌اندرکاران شرکت ملی صنایع پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران را جویا شد. مقامات یادشده اظهار داشتند: طبق یادداشت تفاهم امضاشده بین طرفقین قرار شده است ظرف مدت یک ماه از تاریخ امضا آن گروه‌هایی از دو طرف جزئیات اجرایی و عملی قرارداد را مشخص و الحاقیه جدید قراردادهای قبلی دو شریک را آماده سازند.

و همان طوری که در تفاهم‌نامه یادشده نیز مذکور است، جمهوری اسلامی ایران پس از این و امضای الحاقیه مذکور سرمایه لازم را فقط در مقابل میزان کارهای اجرایی انجام شده توسط شریک ژاپنی پرداخت خواهد کرد.

10 خرداد 1372؛ بودجه 51 درصد کسری داشت

اکبر هاشمی رفسنجانی، کاندیدای ریاست‌جمهوری بخشی از عملکرد چهار سال گذشته و برنامه‌های آتی دولت را تشریح کرد.

وی گفت: اوضاع مالی کشور را مردم می‌دانند که آن موقع چگونه بود. بودجه ما 51 درصد کسری داشت که کمتر کشوری این مشکلات را دارد علاوه‌بر هزار میلیارد دلار خسارات به جای مانده از جنگ.

رشد سرمایه‌گذاری منفی بود و سال به سال کمتر می‌شد. تولید ناخالص داخلی همه ساله میل به کاهش داشت.

بودجه عمرانی و جاری ما تناسب نداشت و مقدار کمی صرف کارهای عمرانی می‌شد. ناچار بودیم که روزمره زندگی کنیم. حالا هم مردم وضع ما را می‌بینند. ما امسال برای اولین بار بعد از 25 سال، بودجه بدون کسری به مجلس تقدیم کردیم و برای اولین بار پس از 27 سال نسبت بودجه عمرانی‌مان بی‌سابقه بود؛ یعنی از 19 درصد به 29 درصد رسید.

10 خرداد 1382؛ روسیه خواستار مشارکت آمریکا در ساخت نیروگاه بوشهر شد

الکساندر رومیانتسف، وزیر انرژی اتمی روسیه از آمریکا دعوت کرد تا برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر به روسیه بپیوندد.

رومیانتسف اتهامات آمریکا در مورد امکان تولید سلاح اتمی به وسیله جمهوری اسلامی ایران را بی‌پایه و اساس خواند و گفت: ما در بحث‌های مختلفی که در سطح کارشناسان با آمریکایی‌ها داشتیم، چندین بار به آنها پیشنهاد همکاری در نیروگاه اتمی بوشهر را ارائه دادیم. وی افزود: در بوشهر جای کافی برای همه هست؛ زیرا ایران قصد دارد در آنجا 6 واحد نیروگاه هسته‌ای ایجاد کند.

رومیانتسف گفت: روسیه قرارداد ایجاد یک واحد به ارزش یک میلیارد دلار را امضا کرده است.

رومیانتسف، وزیر انرژی اتمی روسیه ضمن ابراز شگفتی در مورد درخواست آمریکایی‌ها برای قطع همکاری با ایران گفت: چه دلیلی دارد ما عملیات احداث نیروگاهی را که براساس مقررات بین‌المللی و بدون هیچ‌گونه تخلفی صورت گرفته است، قطع کنیم.

به گفته وی، بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی همواره نیروگاه بوشهر را بررسی کرده و حتی یک دلیل برای غیرصلح‌آمیز بودن واحد اول این نیروگاه پیدا نکردند.

روسیه از ایران منسجات می‌خرد

هیاتی از نمایندگان شرکت روسی «سه ورنی نوویک» با هدف بررسی بازار ایران در بخش صنعت نساجی و عقد قرارداد با نمایندگان این بخش وارد ایران شد.

شرکت‌های زنجیره‌ای «سه ورنی نوویک» در مدت اقامت یک هفته‌ای خود در ایران با روسای شرکت‌ها و کارخانجات ایرانی مذاکره کرده و قراردادهایی در زمینه خرید منسوجات منعقد خواهند کرد.

دیمیتری پاراچوگوف، مدیرعامل این شرکت در نامه‌ای خطاب به مرکز اطلاع‌رسانی و نمایشگاه‌های دائمی ایران در روسیه با اشاره به حضور گسترده کالاهای کشورهای چین و ترکیه در این کشور خواستار همکاری متقابل با ایران و حضور کالاهای ایرانی در بازار روسیه شده است.

وی در بخشی از این نامه می‌افزاید: با توجه به توسعه و گسترش شرکت‌های «سه ورنی نوویک» پیشنهادهای فراوانی از شرکت‌های اروپایی ارائه شده که از نظر قیمت و شرایط مناسب نیست؛ درصورتی‌که علی‌رغم کیفیت برتر کالاهای ایرانی، متاسفانه در بازارهای روسیه این کالاها به چشم نمی‌خورد.

ایران در کشورهای اسلامی کارخانه نوشابه‌سازی می‌زند

مدیر گروه صنایع آشامیدنی بنیاد مستضعفان و جانبازان با بیان اینکه این گروه سال گذشته (1381) توانست در مجموع 100 میلیون بطری نوشابه به خارج صادر کند، هدف از این اقدام را بازاریابی و معرفی محصولات تولیدی کشور در خارج از مرزها ذکر کرد.

محمدرضا تقوی منش ادامه داد: در صورت استقبال از محصول ایرانی این گروه به تاسیس کارخانه نوشابه‌سازی با نام «محصولات ایرانی» اقدام خواهد کرد.

مدیر گروه صنایع آشامیدنی بنیاد از مذاکره برای تاسیس کارخانه نوشابه‌سازی در کشورهای مغرب، امارات متحده عربی و بحرین خبر داد.

به گفته وی، تولیدات این گروه تاکنون به کشورهای آلمان، انگلیس، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، عربستان، امارات، بحرین، عمان، قطر، یمن، کویت، عراق، افغانستان، پاکستان، مراکش، سری‌لانکا، مالزی، استرالیا، ترکیه و هلند صادر کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید