نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 خرداد

هنرمندان باید درآمد خود را به اداره مالیات اعلام کنند

کدخبر: ۴۹۹۶۳۵
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
هنرمندان باید درآمد خود را به اداره مالیات اعلام کنند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 خرداد 1352؛ ایران ناسیونال 160 دستگاه اتوبوس به رومانی فروخت

در روزهایی که رهبر ملت ایران و شهبانوی گرامی مورد صمیمانه‌ترین و کم‌سابقه‌ترین استقبال سران و مردم رومانی قرار داشتند و وزیر اقتصاد ایران و نایب نخست‌وزیر و وزیر بازرگانی خارجی رومانی در پیشگاه اعلیحضرتین و حضرت رئیس‌جمهوری رومانی قرارداد 15 ساله همکاری‌های اقتصادی دو کشور را منعقد ساختند در تهران نیز قراردادی امضا شد که روابط بازرگانی ایران و رومانی را یک گام دیگر به هم نزدیک کرد.

براساس این قرارداد که در دفترکار دکتر علیزاده، رئیس مرکز توسعه صادرات امضا شد، شرکت ایران ناسیونال 100 دستگاه اتوبوس و 60 دستگاه مینی‌بوس به رومانی فروخت.

این قرارداد را آقای منوچهر صنیعی، مدیر صادرات شرکت کارخانجات اتومبیل‌سازی ایران ناسیونال و آقای «نیکلای چورگه»، نماینده شرکت «اتوتراکتور» رومانی امضا کردند.

به موجب این قرارداد، شرکت ایران ناسیونال اتومبیل‌های خریداری رومانی را که ارزش آنها 3 میلیون و 179 هزار و 436 دلار است تا اکتبر 1973 تحویل خواهد داد.

شرکت ایران ناسیونال تاکنون بیش از 500 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و پیکان سواری به رومانی صادر کرده است و علاوه‌بر آن، صدها دستگاه از اتومبیل‌های ساخت این واحد صنعتی به کشورهای دیگر بلوک شرق ازجمله لهستان و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس مانند کویت صادر شده است.

هنرمندان باید درآمد خود را به اداره مالیات اعلام کنند

وزارت دارایی، هنرمندان و هنرپیشگان سینما را مکلف ساخت تا آخر تیرماه آینده اظهارنامه‌ای مبنی‌بر میزان درآمد و دستمزدی که در طول سال گذشته (51) بابت شرکت در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و اجرای برنامه در کاباره، عروسی و کنسرت‌ها دریافت داشته‌اند، به یکی از ادارات نواحی ده‌گانه مالیات‌های تهران تسلیم دارند.

وزارت دارایی همچنین برای تعیین مالیات واقعی هنرمندان به حوزه‌های مالیاتی تهران و شمیران دستور داد بدون تحقیقات کافی در مورد میزان دستمزد حقیقی هنرمندان، از صدور برگ تشخیص مالیات آنان خودداری نمایند و باید برگ تشخیص مالیات سال 51 هر یک از هنرمندان و هنرپیشگان و ستارگان سینما مبتنی‌بر ارائه مدارک و شواهد قرائن لازم باشد.

وزارت دارایی علاوه‌بر این استودیوهای فیلمبرداری و کاباره‌ها را موظف کرد رونوشتی از قرارداد اجرای برنامه و یا شرکت در فیلم سینمایی را که با هنرمندان منعقد شده به دارایی ارسال دارند و پنج درصد کسوری را که هنگام پرداخت دستمزد به هنرمندان به عنوان مالیات دریافت می‌دارند، به این دارایی پرداخت کنند.

استودیوها و کاباره‌ها در موقع پرداخت دستمزد به هنرمندان پنج درصد به عنوان مالیات از دریافتی آنان را کسر می‌کنند که این پنج درصد علی‌الحساب مالیات متعلقه می‌باشد.

به موجب دستورالعملی که دارایی در مورد مالیات هنرمندان و هنرپیشگان و ستارگان سینما صادر کرده است، حوزه‌های مالیاتی قبل از اعلام وصول این کسور با ارائه رسید از طرف هنرمندان می‌توانند دریافتی فوق را به حساب مالیات پرداخت‌شده منظور کرده و از مالیات هنرمندان کسر نمایند.

بزرگ‌ترین نمایشگاه جهانگردی ایران در نیویورک افتتاح شد

بزرگ‌ترین نمایشگاه جهانگردی ایران در این هفته در خیابان پنجم نیویورک و در عمارت مرکزی پان امریکن گشایش یافت.

این نمایشگاه که به مدت سه ماه برای بازدید دایر است، توجه هزاران  نفر از مردم شهر نیوریوک و نیز تهیه‌کنندگان رادیو تلویزیون و نویسندگان جراید بزرگ را به خود جلب کرده است.

نمایش طرز بافت قالی ایران به وسیله یک دختر زیبای اصفهانی و نمایش تهیه کالاهای خاتم کاری توسط یک جوان اصفهانی و نیز ماکت بزرگ میدان نقش جهان و ده‌ها قطعه عکس بزرگ از مناظر ایران چنان توجه مردم یک شهر 12 میلیون نفری را به خود جلب کرده که روزانه هزاران نفر برای دیدن این نمایشگاه مراجعه می‌کنند. دکوراسیون نمایشگاه توسط یک دانشجوی ایرانی رشته دکوراسیون دانشگاه نیویورک انجام پذیرفته است.

این اولین بار است که ایران چنین نمایشگاه بزرگی را در قلب نیویورک برپا می‌کند. در سال گذشته نمایشگاه‌هایی در شهرهای لاس‌وگاس، لس‌آنجلس و نیویورک برپا شد که نمایشگاه اولی در میان 280 شرکت‌کننده برنده جایزه دوم شد.

سازمان جلب سیاحان اعلام کرد در سال گذشته متجاوز از 55 هزار نفر آمریکایی از ایران دیدن کردند و درآمدی متجاوز از 13 میلیون دلار نصیب کشور شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید