نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16خرداد

حقوق گمرکی خودروهای وارداتی تقسیط می‌شود

کدخبر: ۴۹۹۷۷۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
حقوق گمرکی خودروهای وارداتی تقسیط می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 خرداد 1352؛ حقوق گمرکی خودروهای وارداتی تقسیط می‌شود

دستور تقسیط سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌های وارداتی صادر شد و گمرک اعلام کرد اتومبیل‌های وارداتی باید حداکثر در طی 4 ماه از زمان ورود به کشور از گمرک ترخیص گردد و چنانچه ظرف این مدت ترخیص نشود، اتومبیل متروکه تلقی می‌گردد و گمرک طبق قانون این نوع اتومبیل‌ها را از طریق حراج به فروش می‌رساند.

اداره کل گمرک طی بخشنامه‌ای به گمرک خانه‌های کشور اجازه داد که سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌های وارداتی را تحت‌ ضوابطی در 6 نوبت تقسیط کنند و برای سهولت در انجام تشریفات گمرکی اتومبیل، فرم‌های خاصی در اختیار گمرک خانه‌های کشور قرار گرفت که متقاضیان با تکمیل این فرم تقاضای تقسیط می‌کنند.

با صدور این بخشنامه اختیار تقسیط 6 ماهه سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌های وارداتی به وسیله کمپانی‌ها نمی‌شود و این تسهیلات فقط در مواردی است که اتومبیل همراه و یا توسط مسافرین وارد کشور شود.

گمرک همچنین اعلام کرد، آن دسته از دانشجویان ایرانی مقیم خارج که برای تعطیلات تابستانی به ایران می‌آیند، با سپردن ضمانت‌نامه بانکی یا ضمانت‌ معتبر و انجام تشریفات لازم دیگر می‌توانند اتومبیل خود را بدون پرداخت سود بازرگانی و حقوق گمرکی به ایران بیاورند و هنگام مراجعت اتومبیل را به کشور مبدا عودت دهند.

برای استفاده از معافیت سود بازرگانی اتومبیل‌های متعلق به دانشجویان قیمت اتومبیل‌های اروپایی 15 هزار تومان و اتومبیل‌های آمریکایی 22 هزار تومان تعیین شده است.

یک مقام مطلع در مورد پرداخت تدریجی سود بازرگانی و حقوق گمرکی اتومبیل‌های وارداتی گفت: گمرک با دریافت ضمانت‌نامه بانکی با احتساب 2 تا 4 درصد بهره با تقاضای تقسیط متقاضیان موافقت می‌کند و به‌علاوه اگر متقاضی قادر به پرداخت پیش‌قسط نیز نباشد، سود بازرگانی و حقوق گمرکی در 6 قسط مساوی ماهانه تقسیط می‌گردد.

این مقام افزود: با اجرای مقررات تخفیفی در سود بازرگانی اتومبیل‌های دست‌دوم تاکنون بیش از یک هزار اتومبیل از گمرک ترخیص شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده اتومبیل‌های مدل پایین‌تر از 1973 به علت اجرای این مقررات در کوتاه‌ترین مدت ترخیص گردد.

16 خرداد 1372؛ رکود و بیکاری کشورهای صنعتی را در آستانه انفجار قرار داده است

وزیران اقتصاد و دارایی 24 کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در یک اجلاس مشترک دو روزه در پاریس جهت بررسی و تبادل‌نظر درباره بحران اقتصادی جاری در غرب گرد آمدند.

به گفته رسانه‌ها، رشد بیکاری در کشورهای صنعتی و نیز محافظه‌کاری تجاری دو موضوع مهم مورد بحث شرکت‌کنندگان در این اجلاس بوده است.

در همین حال بر پایه پیش‌بینی‌های اخیر کارشناسان اقتصادی برای سال‌های 1993 و 94 میلادی، میزان رشد اقتصادی کشورهای عضو کمتر از آن چیزی خواهد بود که در ابتدای سال تخمین زده شده بود.

بر این اساس تولید ناخالص آمریکا برخلاف رقم اعلام‌شده قبلی به میزان 3.3 درصد در سال‌جاری از 2.6 درصد تجاوز نخواهد کرد.

ژاپن با رشد اقتصادی یک درصدی امسال بدترین سال را از زمان بحران نفتی سال 74 پشت‌سر خواهد گذاشت.

طبق پیش‌بینی‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، اروپا امسال شاهد یک رکود سراسری خواهد بود که همه را به استثنای انگلیس دربرخواهد گرفت و اقتصاد کشورهای اروپایی عضو این سازمان در سال‌جاری با 0.3 درصد عقب‌نشینی در تولید ناخالص ملی مواجه خواهد بود.

یک مسوول بلندپایه سازمان یادشده در تفسیری بر ارقام فرآیند بیکاری در اروپا می‌گوید، بحران اقتصادی و بیکاری حاصل از آن می‌تواند زمینه‌ساز خطر یک انفجار اجتماعی در این کشورها محسوب شود.

40 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت راه‌آهن برقی مشهد-سرخس

40 میلیارد ریال اعتبار تا پایان امسال جذب اجرای طرح احداث راه‌آهن برقی مشهد-سرخس می‌شود.

مهندس حسین تهرانی، مدیر طرح مذکور در جریان دیدار مهندس سعیدی‌کیا، وزیر راه و ترابری و معاونان این وزارتخانه از عملیات احداث خط آهن مشهد-سرخس عنوان کرد.

وی گفت: این پروژه که نخستین طرح برقی کردن راه‌آهن در کشور است، از نیمه دوم پارسال با 325 میلیارد ریال اعتبار و 150 میلیون دلار ارز به طول 165 کیلومتر آغاز شده است و در نیمه دوم سال 1375 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: اعتبار مصوب امسال 39 میلیارد و 370 میلیون  ریال است که با توجه به فشردگی و اهمیت طرح برای تهیه ریل و خرید وسایل ریل‌گذاری تا سقف 110 میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

وی گفت: در اجرای این طرح، 5 رشته تونل به طول 6 هزار متر و 308 پل بزرگ و کوچک و 9 ایستگاه توقف موقت قطار احداث خواهد شد.

مجری طرح در این دیدار گفت: سالانه 3 میلیون تن بار و 500 هزار نفر مسافر از محور راه‌آهن مشهد-سرخس رفت‌و‌آمد خواهند کرد.

وی هدف از ایجاد راه‌آهن مشهد-سرخس را برقراری ارتباط بین شبکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته آسیای میانه و شمال شرق آسیا اعلام کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید