نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17خرداد

قند و شکر گران شد

کدخبر: ۵۰۰۰۰۵
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
قند و شکر گران شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

تاکتیک بازارساز در بازار دلار /تب قیمت دلار فروکش می کند؟

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

همچنین در اکوایران ببینید : شهرداری تهران در شوک هک

17 خرداد 1352؛ قند و شکر گران شد

این هفته بار دیگر قیمت قند و شکر ترقی کرد و عرضه آن در تهران کم شد. یکی از علل این است که کارخانه‌های قند و شکر دیگر کار نمی‌کنند و تا مهر که برداشت از محصول چغندر آغاز می‌شود، تعطیل هستند. در بازار گفته می‌شود بیشتر بنکداران قند و شکر تا چند ماه پیش 60 کیلو سهمیه داشتند که در حال حاضر این سهمیه به 300 کیلو شکر و 70 کیلو قند تقلیل یافته است که 20 روز یک بار تحویل می‌شود.

کمی عرضه شکر باعث شده است که روی پارتی‌های قند و شکر مرتبا معاملاتی صورت گیرد و دست به دست گشتن شکر در اثر این معاملات خود باعث می‌شود که قیمت آن مرتبا افزایش یابد.

در این هفته قیمت شکر در کیسه‌های متقالی از کیلویی 24.90 ریال در اوایل هفته به 25.30 ریال در آخر هفته رسید و همچنین قند کلوخه از کیلویی 24 تا 26 ریال به 26 تا 28 ریال افزایش یافت.

خبر دیگر، با وجود اینکه بیش از سه ماه به آغاز سال تحصیلی مانده است، قیمت اجناس لوازم‌التحریر در بازار بالا رفته و ایجاد نگرانی کرده است، خاصه آنکه گرانی لوازم التحریر می‌تواند در هزینه توده‌های مختلف اجتماع بدون تردید موثر باشد.

در بازار تهران برای گرانی لوازم‌التحریر دو دلیل عمده ذکر می‌شود؛ یکی اینکه لوازم‌التحریر بیشتر وارد می‌شود و قیمت این اجناس در مرکز فروش گران شده است. از اول سال تحصیلی آنی مداد پاک‌کن‌دار چینی را سابقا یک ریال خریداری می‌کردیم، حالا باید 2 ریال بخریم. به‌ویژه آنکه به قرار اطلاع آمریکایی‌ها بیشتر جنس‌های لوازم‌التحریر چین کمونیست را برای یک سال تمام خریداری کرده‌اند و در حال حاضر این آمریکایی‌ها هستند که این محصولات را به دیگر نقاط صادر می‌کنند منتها با قیمتی افزون‌تر و همین امر باعث شده که هر دو جعبه 144 تایی مداد پاک‌کن‌دار چینی که 56 ریال وارد مرز خرمشهر می‌شد و با گمرک و سود بازرگانی و کرایه حمل 88 ریال در مغازه‌های بنکداری به فروش می‌رسد به یکباره تا 170 ریال ترقی کند.

17 خرداد 1372؛ در هواپیماهای بوئینگ 747 «هما» نمازخانه دایر شد

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به‌عنوان نخستین شرکت هواپیمایی جهان محل مناسبی را در همه هواپیماهای دورپرواز خود به نمازخانه اختصاص داد.

سعید رازقی، مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و نشست‌های متعدد مسوولان درخصوص به اجرا درآوردن طرح اقامه نماز، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران محلی را به عنوان نمازخانه برای اولین بار در جهان در پروازهای طولانی خود اختصاص داده است.

وی افزود: اختصاص این محل برای انجام به موقع فریضه نماز و اهمیتی که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای رفاه حال نمازگزاران قائل است، توسط قسمت مهندسی و تعمیرات هما در هواپیماهای بوئینگ 747 که عمدتا پروازهای طولانی را انجام می‌دهند، به مرحله اجرا درآمده است.

17 خرداد 1382؛ وام 180 میلیون دلاری بانک جهانی برای جبران خسارت زلزله در ایران

هیات‌مدیره بانک جهانی پرداخت یک وام 180 میلیون دلاری به ایران را تصویب کرد.

مسعود مزینی، نماینده ایران در بانک جهانی با اعلام این خبر افزود: این وام به‌منظور کمک به خسارات زلزله کرمانشاه و نیز زلزله زنجان و همدان که در سال گذشته در ایران اتفاق افتاد، به تصویب رسید.

بانک جهانی در سال 1991 نیز وامی به ارزش 250 میلیون دلار برای جبران خسارات زلزله شدیدی که در رودبار و منجیل واقع شد به ایران پرداخت کرد.

در سال‌های اخیر بانک جهانی وام‌های متعددی برای مصرف در امور مختلف به ایران اعطا کرده است.

نماینده ایران در بانک جهانی در زمینه نحوه بازپرداخت وام 180 میلیون دلاری اعطایی به ایران گفت: بازپرداخت این وام طی 17 سال و پس از یک دوره تنفس 3 ساله صورت خواهد گرفت.

بی‌سابقه‌ترین روز در تاریخ بورس با کسب سود 5.2 درصدی

در آخرین روز هفته، شاخص‌های بورس تهران به شکلی بی‌سابقه از  رشدی فزاینده برخوردار شدند.

در این روز برای نخستین بار در دوران فعالیت بازار اوراق بهادار در ایران سرمایه‌گذاران در بورس طی یک روز 5.2 درصد سود کسب کردند.

این میزان بازدهی، بالاترین سود روزانه‌ای است که تاکنون فعالان بورس تهران از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام به دست آورده‌اند. مهم‌ترین دلیل این میزان رشد، بازگشت دوباره سیمان فارس و خوزستان به تالار سهام افزایش تقاضا برای سهام کانی‌های غیرفلزی اعلام شده است.

شاخص قیمت سهام گروه کانی غیرفلزی در پایان هفته گذشته 18.4 درصد رشد نشان داد. این شاخص با 2900 واحد افزایش از مرز 1850 واحد نیز گذشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید