نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22 خرداد

شورولت ایران اواخر امسال وارد بازار می‌شود!

کدخبر: ۵۰۱۱۰۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
شورولت ایران اواخر امسال وارد بازار می‌شود!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 خرداد 1352؛ شورولت ایران اواخر امسال وارد بازار می‌شود

یکی از مدیران شرکت جنرال موتورز ایران اعلام کرد که ماشین‌آلات مخصوص ساخت شورولت ایران هنوز وارد نشده، ولی پس از وارد شدن در محل کارخانه در جاده کرج نصب خواهد شد.

این مقام افزود: با این ترتیب هر گاه برنامه کار شرکت بدون برخورد با مشکلی جریان یابد و وقفه‌ای در کارها حاصل نشود، شورولت ایران در اواخر سال‌جاری و یا حداکثر اوایل سال آینده وارد بازار خواهد شد.

وی تاکید کرد که قیمت شورولت ایران هنوز تعیین نشده، ولی قیمت‌گذاری اتومبیل مذکور در ماه‌های آینده انجام می‌گیرد و در این مورد مذاکرات لازم با وزارت اقتصاد صورت خواهد گرفت.

مذاکرات نهایی مربوط به تعیین نام اتومبیل سواری جدید ساخت ایران نیز از طرف مدیران ایرانی کمپانی با مقامات شرکت آمریکا صورت خواهد گرفت و به احتمال قوی نام اتومبیل سواری مذکور «شورولت ایران» انتخاب می‌شود، زیرا نام شورولت در تمام دنیا شناخته شده است.

میزان پرداخت ارز به مسافرین و محصلین افزایش یافت

از امروز میزان فروش و یا انتقال ارز برای مصارف متفرقه و گذرنامه در پروانه‌ها و دستورهای ارزی به ریال معین می‌شود. تاکنون طبق بخشنامه‌ها و مقررات موجود، میزان فروش ارز برای مصارف ضروری از قبیل هزینه‌های دانشجویان و معالجه بیماران و مسافرت به خارج معمولا به دلار و یا لیره تعیین می‌شد، ولی طبق بخشنامه بانک مرکزی ایران که امروز به بانک‌ها ابلاغ شد، از این پس تمام هزینه‌های مذکور به ریال تعیین شد.

بخشنامه بانک مرکزی ایران که برای نخستین بار در سابقه مقررات ارزی کشور، فروش ارز برای مصارف متفرقه و گذرنامه را به ریال تعیین کرده است، تسهیلات تازه‌ای در جهت رفاه حال مسافران و بیماران و دانشجویان خارج از کشور فراهم ساخته است.

بدین معنی که انتقال ارز برای حوائج ضروری که قبلا 50 لیره بود، 10 هزار ریال تعیین شده است که با نرخ فعلی در حدود 57 لیره می‌شود. فروش ارز در مقابل گذرنامه برای ایرانیان که معادل 500 دلار بود، اکنون 50 هزار ریال تعیین شده که با نرخ فعلی به حدود 738 دلار بالغ می‌گردد.

علاوه‌بر این تسهیلات، رفاه حال بیماران ایرانی که برای معالجه به خارج می‌روند، گاها موردتوجه قرار گرفته و به موجب بخشنامه بانک مرکزی ایران بانک‌ها می‌توانند در برابر صورت حساب گواهی‌شده بیمارستان‌ها در خارج تا هر میزان و در مقابل تعهد کتبی بیمار دائر بر ارائه صورتحساب‌ به هر بیمار تا معادل 200 هزار ریال یعنی در حدود 2952 دلار ارز بفروشند؛ درحالی‌که بانک‌ها قبلا در مقابل تعهد کتبی بیمار مبنی‌بر ارائه صورتحساب گواهی‌ شده فقط می‌توانستند تا میزان دو هزار دلار در اختیار متقاضیان بگذارند. اقدام اخیر بانک مرکزی ایران نشانه تحول بسیار امیدبخشی در وضع ارزی کشور، استحکام روزافزون ریال و اقتصاد ایران و افزایش درآمد ذخایر ارزی مملکت است. در شرایطی که پول ایران از اعتبار بین‌المللی روزافزونی برخوردار می‌شود و از نوسان‌ها و آشفتگی‌های بازارهای پولی بین‌المللی حتی‌الامکان به دور و مصون می‌ماند، پایان دادن به یکی از شیوه‌های گذشته که تعیین مبالغ انتقالی به ارزهای دیگر بود.

معاهده هیرمند تقدیم مجلس شد

عباس خلعتبری، وزیر امور خارجه معاهده ایران و افغانستان را مشتمل بر متن اصلی و دو پروتکل در مورد آب هیرمند تقدیم مجلس کرد.

خلعتبری گفت: بسیار خوشوقتم که امروز سندی را تقدیم مجلس می‌کنم که به مشکل یکصد و چند ساله ایران و افغانستان، دو کشور دوست و برادر پایان می‌دهد.

کمتر کسی است که به مساله و مشکل رود هیرمند علاقه‌مند نباشد، لایحه‌ای که اکنون تقدیم مجلس می‌شود نتیجه چند سال کوشش است. می‌توانم اطمینان بدهم که نگرانی‌های گذشته رفع گردیده و به‌طوری‌که اطلاع دارند اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر و اعلیحضرت پادشاه افغانستان در این مورد توافق کردند.

در اسفند سال گذشته طی مسافرت آقای هویدا، نخست‌وزیر به افغانستان این عهدنامه به امضا رسید.

درباره سابقه این مشکل صد و چند ساله هیرمند نمی‌خواهم وقت نمایندگان را بگیرم، فقط می‌خواهم از منظر یادآوری این موضوع سه بار در عرض این صد و چند سال به حکمیت کشیده شد. مرتبه آخر در سال 1326 بود که کمیسیون بی‌طرف (دلتا) به این موضوع رسیدگی کرد و نظراتی داد گرچه مورد قبول واقع نشد، ولی طرفین قبول کردند که مذاکرات خودشان را دنبال کنند تا اینکه در سال 1338 پادشاه افغانستان به ابتکار خودشان به حل این مشکل دو مترمکعب آب در ثانیه علاوه‌بر آنچه کمیسیون بی‌طرف تعیین کرده بود به سهم ایران اضافه کردند و روی این مقدار جدول‌هایی تهیه شد تا در آبان 49 طرح جدیدی داده شد و در سال 1351 هیات‌هایی از ایران به افغانستان رفتند و از افغانستان به ایران آمدند، مذاکراتی نمودند تا اینکه آقای هویدا نخست‌وزیر در اسفندماه سال گذشته به افغانستان رفتند و این معاهده بین نخست‌وزیران دو کشور به امضا رسید و با انعقاد این معاهده مشکلات صد و چند ساله بین دو کشور مرتفع شد.

22 خرداد 1362؛ هزاران کیلو گوشت مصرفی لانه جاسوسی به باغ وحش رفت

حدود 268 تن از گوشت‌هایی که در جاسوسخانه آمریکا به مصرف کارکنان جاسوس سفارت سابق آمریکا در ایران ذخیره شده بود و بعد از تسخیر لانه جاسوسی و اخراج جاسوسان از میهن اسلامی‌مان توسط وزارت بازرگانی ضبط و نگهداری می‌شد با همکاری مدیرعامل شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی وزارت بازرگانی در اختیار باغ وحش تهران که 30 درصد آن متعلق به بنیاد مستضعفان است، قرار گرفت تا به مصرف حیوانات گوشتخوار برسد.

عباس وکیل، مدیرعامل شرکت باغ وحش تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود: در مورد طرز مصرف این گوشت‌ها از حضرت امام خمینی مدظله استفتا به عمل آمد و ایشان گوشت‌ها را برای مصرف انسانی جایز ندانستند لذا پس از گفتگوهایی که صورت گرفت این گوشت‌ها به تغذیه حیوانات باغ وحش اختصاص داده شد.

مدیرعامل شرکت باغ وحش تهران افزود: این گوشت‌ها که در سردخانه نگهداری می‌شود، مصرف بیش از 7 سال حیوانات باغ وحش را تامین می‌کند، بنابراین از نظر هزینه هم باغ وحش تنها پول نگهداری در سردخانه را می‌پردازد.

22 خرداد 1372؛ یک میلیارد و 250 میلیون دلار صرف خرید 6 قلم کالای اساسی می‌شود

امسال یک میلیارد و 250 میلیون دلار ارز برای خرید 6 قلم کالای اساسی اختصاص یافته است.

آقای وهابی، وزیر بازرگانی میزان واردات این کالا را بدین شرح اعلام کرد: برنج 4500 هزار تن، گندم 2 میلیون و پانصد هزار تن، شکر 300 هزار تن، روغن 550 هزار تن، گوشت 90 هزار تن و پنیر 60 هزار تن.

به گفته وزیر بازرگانی، سوبسید این اقلام بالغ‌بر یک میلیارد و 550 میلیون ریال می‌شود.

وی در مورد واردات برنج گفت: علاوه‌بر افزایش چشمگیر تولید برنج داخلی، واردات آن نیز آزاد اعلام شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای رفع مشکلات مالی صادرکنندگان تنخواه ارزی در نظر می‌گرفتیم، ولی امسال چون ارز ترجیحی وجود ندارد، لذا آنان می‌توانند از تسهیلات بانکی وام ترجیحی استفاده کنند و در این زمینه اقدام لازم انجام پذیرفته است.

22 خرداد 1382؛ دستور رئیس‌جمهور برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات

رئیس‌کل بانک مرکزی از صدور دستوری توسط رئیس‌جمهوری برای نظارت بر افزایش قیمت کالاها و خدمات براساس مصوبه دولت و قوانین مربوطه خبر داد.

دکتر ابراهیم شیبانی در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: برای افزایش قیمت یکسری از کالاها و خدمات مجوز لازم داده شده اما دولت با افزایش قیمت‌ها بیش از حد مجوز اعلام شده برخورد کرده و جلوی تخلفات را می‌گیرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص برنامه‌های این بانک برای مهار تورم گفت: بانک مرکزی سعی دارد افزایش نقدینگی را در حدی که مورد تایید دولت است، حفظ کند.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی میزان نقدینگی فعلی کل کشور حدود 417 هزار میلیارد ریال است.

شیبانی در پاسخ به سوالی در مورد نظارت کامل بانک مرکزی بر صندوق‌های قرض‌الحسنه گفت: بانک مرکزی و تمامی وزارتخانه‌های اقتصادی دولت از نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه حمایت می‌کنند، اما برای حمایت کامل از این صندوق‌ها باید مجلس قانونی را تصویب کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درخصوص کاهش یک درصدی نرخ بهره‌های بانکی گفت: آیین‌نامه اجرایی کاهش یک درصدی نرخ بهره‌های بانکی تصویب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وزیر بازرگانی نیز با تاکید بر اینکه ستاد بررسی و کنترل قیمت‌ها با افزایش غیرقانونی قیمت برخورد می‌کند، گفت: تمامی افزایش قیمت‌ها در صورت مغایرت با قانون باطل می‌شود.

محمد شریعتمداری ادامه داد: ستاد بررسی و کنترل سطح قیمت‌ها به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری از اواخر سال گذشته فعالیت خود را برای مقابله جدی با افزایش قیمت‌های غیرقانونی آغاز کرده است.

شریعتمداری ادامه داد: کاهش 100 ریالی نرخ بلیت مترو از 750 ریال به 650 ریال، برخورد با افزایش غیرقانونی میانگین نرخ آب و فاضلاب و استرداد مبالغ دریافتی از مصرف‌کنندگان، جلوگیری از افزایش قیمت خدمات مخابرات تا سطح یکصد پالس، کاهش میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما از 50 درصد و جلوگیری از افزایش قیمت پودرهای شوینده بیشتر از 5 درصد از تصمیمات جلسه این ستاد است.

22 خرداد 1392؛ سند راهبردی بانک مرکزی تدوین شد

سند راهبردی با اهداف سه‌گانه «توسعه پایدار و تعادل عمومی»، «کنترل تورم» و «ایجاد اشتغال» در حوزه نظام بانکی توسط بانک مرکزی تدوین و تنظیم شد. این سند می‌گوید در صورت اجرا نشدن بعضی راهبردهای بانک مرکزی مثل کنترل بدهی بانک‌ها و انتشار اوراق مشارکت در سال گذشته، پایه پولی به جای 27.2 درصد از رشد 45.1 درصدی و نقدینگی هم به جای 30.8 درصد از رشد 49.2 درصدی برخوردار می‌شد و از ناحیه آن «فشارهای تورمی به مراتب شدیدتری اقتصاد کشور را تهدید می‌کرد که می‌توانست ثبات کلی اقتصاد را با چالش‌های جدی مواجه کند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید