نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 خرداد

بازار سکه؛ همه فروشنده شدند

کدخبر: ۵۰۲۴۳۸
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بازار سکه؛ همه فروشنده شدند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

سکته قیمتی در بازار ارز / قیمت سکه صعودی شد

ادعای اتاق فکر رئیسی؛ وضع مردم بهتر می شود+ فیلم

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

همچنین در اکوایران ببینید : تحریم سهام پتروشیمی را تکان می‌دهد؟

28 خرداد 1382؛ هشدار بانک مرکزی نسبت به فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه غیرمجاز

رئیس بازرسی بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه بانک مرکزی به صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسساتی که به فعالیت‌های پولی و اعتباری غیرمجاز می‌پردازند، هشدار داد.

ابراهیم درویشی گفت: در صورتی که بازرسان بانک مرکزی فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه را برخلاف مصوبات شورای پول و اعتبار تشخیص دهند، پس از دو اخطار متوالی به فاصله یک ماه از طریق مراجع قضایی آنان را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد و از ادامه فعالیت صندوق جلوگیری می‌کند.

وی افزود: فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای مورد تایید بانک مرکزی است که تنها به جذب سپرده اقدام و بدون تعهد و با مسدود کردن اصل پول سپرده‌گذاران اقدام به پردام وام قرض‌الحسنه برای رفع نیازهای ضروری متقاضیان کنند.

درویشی گفت: متاسفانه به‌دلیل وجود خلاء قانونی در طول سال‌های 70 تا 81 که نظارت بر فعالیت این صندوق‌ها از عهده بانک مرکزی خارج و در فعالیت‌های پولی و اعتباری متمرکز شد.

وی اظهار کرد: اگر فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه به صورت غیرمجاز نباشد و به ارائه وام‌های قرض‌الحسنه به افراد نیازمند جامعه بپردازد نظام پولی، مالی و بانکی کشور صدمه نخواهد دید.

وی افزود: فعالیت صندوق‌ها خللی به نظام پولی کشور وارد نخواهد کرد؛ زیرا این نهادهای خودجوش مردمی از ابتدای پیروزی انقلاب به فعالیت مردمی اشتغال دارند و نیازهای ضروری افراد کم‌درآمد را تامین می‌کنند.

وی به این گونه موسسات و صندوق‌های قرض‌الحسنه که با اسم ائمه طاهرین فعالیت ربوی و بانکی غیرمجاز انجام می‌دهند، اخطار کرد در صورتی که فعالیت‌های خلاف قانون خود را متوقف نکنند، مجوز فعالیت آنان لغو خواهد شد.

تشکیل بازار سرمایه در عربستان سعودی

دولت عربستان سعودی سرانجام قانون بازار سرمایه را که مدت‌ها پیش بنگاه‌داران سعودی و بین‌المللی انتظار آن را می‌کشیدند، تصویب کرد. این قانون در وهله نخست راه را برای تشکیل بازار سهام به جای شبکه محدود بین‌بانکی کنونی هموار می‌کند.

این قانون یک روز پس از آنکه عالی‌ترین نهاد اقتصادی پادشاهی سعودی یعنی شواری عالی اقتصاد با خصوصی‌سازی گسترده در کشور موافقت کرد، به تصویب هیات وزیران رسید با وجود اینکه اقتصاد عربستان سعودی از نظر حجم سرمایه و نقدینگی در گردش در شمار اقتصادهای بزرگ منطقه به شمار می‌رود، فقدان یک بازار سهام مستقل، امکان دادوستد آزاد و شفاف را از بنگاهداران گرفته است.

آنها امیدوارند با تصویب قانون جدید علاوه‌بر سرعت گرفتن روند دادوستد داخلی، پیوند خود را با بازار جهانی مستحکم‌تر کنند. از هزاران بنگاه اقتصادی عربستان سعودی فعلا فقط 69 شرکت عضو بازار سهام هستند، اما پیش‌بینی می‌شود با تصویب قانون جدید شمار بنگاه‌های عضو طی ماه‌های آینده از صدها مورد نیز بگذرد.

بازار کنونی سهام عربستان سعودی نماینده حدود 128 میلیارد دلار سرمایه است.

28 خرداد 1392؛ بازار سکه؛ همه فروشنده شدند

دیروز بازار به فضای جدید سیاسی و اقتصادی کشور روی خوش نشان داد و مسیر کاهش قیمت‌ها هموارتر شد.

قیمت‌ها شتاب مطمئن‌تری را در افت قیمت‌ها به خود دیدند.

دیروز بهای هر دلار آمریکا با 65 تومان کاهش تا 3445 تومان تا ساعت 15 افت کرد. یورو نیز به 4580 تومان نیز رسید که 110 تومان دیگر ارزان شده است. درهم تا 960 تومان ارزان شد. در بازار سکه و طلا قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تقریبا تا یک میلیون و 245 هزار تومان افت کرد و 15 هزار تومان ارزان شد. نیم‌سکه اما مانند روز یکشنبه در محدوده 670 هزار تومان نوسان داشت. ربع سکه با 5 هزار تومان افت به 415 هزار تومان رسید. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار تا 116 هزار و 700 تومان ارزان شد و افت 3 هزار تومانی روزهای قبل را دوباره تکرار کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید