نیم‌قرن با اقتصاد ایران، اول تیر

پیشنهاد افزایش مالیات بر درآمد اصناف

کدخبر: ۵۰۳۳۸۲
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
پیشنهاد افزایش مالیات بر درآمد اصناف

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول تیر 1372؛ نخستین قطار فرانسوی از زیر دریای مانش عبور کرد

یک قطار فرانسوی به‌طور آزمایشی و با موفقیت از تونل مانش عبور کرد.

این قطار مسافربری فرانسوی روز یکشنبه (30 خرداد) خاک فرانسه را ترک کرد و پس از عبور از داخل تونلی که در زیر آب‌های دریای مانش احداث شده است، با 20 دقیقه تاخیر وارد بندر «فوکستون» انگلیس شد.

این قطار که دارای هفت واگن است و «یورواستار» نام دارد، به علت نبود برق در داخل تونل، با استفاده از دو لکوموتیو دیزلی حرکت می‌کرد و درنتیجه هنگام عبور از داخل تونل تنها 29 کیلومتر در ساعت سرعت داشت با وجود آنکه سرعت مجاز عبور از خط آهن زیر تونل 160 کیلومتر در ساعت است.

شرکت‌های راه‌آهن انگلیس و فرانسه تاکنون جمعا 970 میلیون پوند (1.5 میلیارد دلار) صرف ساخت 38 قطار «یورواستار» برای انتقال مسافر بین دو کشور کرده‌اند.

هر یک از این قطارهای مجهز که توسط شرکت فرانسوی آلستوم ساخته می‌شود، 24 میلیون پوند (36 میلیون دلار) قیمت دارد و حداکثر سرعت آن 300 کیلومتر در ساعت است.

تونل مانش که با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر 14 میلیارد دلار در زیر آب‌های دریای مانش مراحل تکمیلی احداث خود را می‌گذراند، قرار بود اوایل زمستان امسال به مرحله بهره‌برداری و عبور قطارهای مسافری از آن آغاز شود لیکن با تاخیری که در بخش انگلیسی آن ایجاد شده است، اکنون امیدی به گشایش زودتر از تابستان سال آینده نیست.

اول تیر 1382؛ طرح فروش متری مسکن امسال در کل کشور اجرا می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: برای نخستین بار در کشور ایجاد و ساخت واحدهای مسکونی از تعداد تشکیل خانواده‌های جدید فراتر رفت.

عبدالعلی‌زاده افزود: در سال 81، 660 هزار واحد مسکونی در کل کشور ساخته شده است که این رقم 2 هزار واحد بیشتر از ازدواج‌های ثبتی بوده است.

وی درباره فروش متری مسکن به متقاضیان گفت: این شیوه جدیدی است که برای حمایت از خریداریان مسکن طراحی شده است که درنتیجه حمایت از سازندگان مسکن را هم به دنبال دارد.

وزیر مسکن و شهرسازی در مورد چگونگی اجرای این طرح گفت: متقاضیان این طرح به هر اندازه که پول داشته باشند به قیمت روز واحدهایی را که در شرف ساخت است، خریداری می‌کنند و تا زمان پایان و تکمیل این واحدها فرصت دارند تا حداقل 50 درصد از قیمت آن را تهیه و پرداخت کنند.

وی افزود: در صورتی که متقاضی بتواند 50 درصد از هزینه‌ ساخت این واحدها را پرداخت کند 50 درصد باقیمانده را بانک‌ها با سود مناسب پرداخت خواهند کرد.

اختصاص یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای کاهش تورم نقض برنامه سوم است

طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استفاده یک میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی به‌منظور مبارزه تورم درواقع پشت‌ پا زدن به علم اقتصاد و یافته‌های آن و نیز مغایر با برنامه سوم توسعه اقتصادی است.

دکتر بایزید مردوخی، مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور با بیان این مطلب افزود: این طرح مطلقا کارساز نیست و نمایندگان نیز قطعا چنین طرحی را تصویب نخواهند کرد؛ زیرا این طرح توانایی کنترل تورم را ندارد و برای کنترل آن نیاز به شناخت درست از ریشه‌های تورم است.

وی با انتقاد از طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس گفت: اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند عملکرد آنها در ماه‌های آخر وکالتشان در اقتصاد مثبت ارزیابی شود و به مراکز انتخابی خود گزارش مثبت دهند، باید شناخت درستی از ریشه‌های تورم داشته باشند.

همان‌طور که در تصویب برنامه سوم توسعه سعی کردند ریشه‌های تورم را درمان کنند، حالا باعث تاسف است که خودشان نسخه‌ای را که کلید برنامه سوم توسعه است، نقض و به این نوع راهکارها متوسل می‌شوند.

اول تیر 1392؛ پیشنهاد افزایش مالیات بر درآمد اصناف

آخرین چانه‌زنی‌ها برای تعیین مالیات بر درآمد اصناف سال 1391 حکایت از پیشنهاد رشد 5 درصدی مالیات صنوف «تولیدی» و رشد 10 درصدی مالیات‌ صنوف «توزیعی» دارد. براساس اعلام شورای اصناف کشور در آخرین جلسه سازمان امور مالیاتی با نمایندگان صنوف، طرح تفکیک مالیات شهرستان‌ها نیز مطرح شده که در صورت تصویب پیشنهادهای ارائه‌شده مالیات شهرستان‌ها بنابر شرایط اقتصادی، تولید و فروش هر استان به‌صورت جداگانه محاسبه خواهد شد.

اما در صورت نهایی شدن پیشنهاد سازمان مالیاتی، افزایش مالیات بر درآمد صنوف «تولیدی» در سال 1391 به 12 درصد و صنوف «توزیعی» به 18 درصد خواهد رسید.

بر این اساس با لحاظ میزان پیشنهادی افزایش مالیات بر درآمد اصناف ازسوی سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات بر درآمد صنوف تولیدی به بیش از 30 درصد و صنوف توزیعی به بیش از 40 درصد خواهد رسید.

احیای طرح خودانصرافی یارانه‌ای

برای دومین بار در یک هفته، مشاوران اقتصادی حسن روحانی از احتمال حذف یارانه پردرآمدها سخن گفتند تا این ایده به‌عنوان یکی از جدی‌ترین طرح‌های اقتصادی دولت آینده مطرح شود.

پس از محمدباقر نوبخت که یکشنبه شب در برنامه تلویزیونی «پایش» در مورد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: «با حذف دو دهک بالای پردرآمد می‌توانیم چهار برابر رقم کنونی به بیکاران و دهک‌های پایین درآمدی کمک کنیم»، پنج‌شنبه شب نوبت به اکبر ترکان،‌ دیگر مشاور اقتصادی بلندپایه روحانی و قائم‌مقام ستاد انتخاباتی او رسید تا در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» حاضر شود و بگوید: بخش‌هایی از گروه‌های پردرآمد جامعه نیازی به یارانه‌های نقدی ندارند، بنابر این ممکن است از بعضی دهک‌ها دعوت کنیم تا این مبلغ را دریافت نکنند.

دولت دهم نیز در دو مقطع به دنبال حذف پردرآمدها از فهرست یارانه‌بگیران بوده است. یکی در ابتدای راه هدفمندی یارانه‌ها با طرح خوشه‌بندی که با اعتراضات و انتقادات مردمی از دستورکار خارج شد، دیگری در میانه راه با طرح «خودانصرافی» که مورد استقبال مردم قرار نگرفت و بی‌نتیجه ماند.

به‌نظر می‌رسد فعلا ایده اجرایی مشاوران اقتصادی روحانی به طرح «خودانصرافی» دولت احمدی‌نژاد نزدیک‌تر باشد. شاید دولت آینده روی سرمایه اجتماعی که پس از انتخابات به‌دست آورده، حساب باز کرده و امیدوار است این بار این ایده با استقبال مردمی بیشتری روبه‌رو شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید