نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7 تیر

ایران به بالاترین رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا دست یافت!

کدخبر: ۵۰۴۶۲۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران به بالاترین رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا دست یافت!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم تیر 1352؛ ایران سه کشتی تجاری از لهستان خرید

به موجب قراردادی که به وسیله مدیرعامل کشتیرانی ملی آریا و نماینده کمپانی سازنده کشتی لهستان به امضا رسید، لهستان سه کشتی تجاری جمعا به ظرفیت 36 هزار و 600 تن به ارزش 18.6 میلیون دلار به ایران فروخت.

این قرارداد با حضور سفیر لهستان در دربار شاهنشاهی و اعضای هیات لهستانی و نیز اعضای هیات‌مدیره کشتیرانی ملی آریا آقایان محمد خسروشاهی، ابوالقاسم خردجو مدیرعامل بانک توسعه صنعتی و معدنی، خوش‌کیش مدیرعامل بانک ملی، دکتر فریدون مهدوی قائم مقام بانک توسعه صنعتی و معدنی و محمود رئیس، قائم مقام بانک ملی در ساختمان کشتیرانی ملی آریا امضا شد.

هفتم تیر 1372؛ سازمان ملل اورانیوم عراق را به روسیه منتقل می‌کند

گروهی از بازرسان سازمان ملل متحد به مرکز اتمی عراق رفتند تا ترتیب انتقال مقداری اورانیوم را به روسیه بدهند که گفته می‌شود عراق می‌توانسته از آن برای ساخت یک بمب استفاده کند.

این 10 کارشناس اتمی که ریاست آنها با «باب کلی» آمریکایی از سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است، برای انجام ترتیبات لازم برای این انتقال وارد بغداد شدند.

یک منبع سازمان ملل گفت: این گروه اکنون در «طاووسیه» است که در حومه جنوبی بغداد واقع شده، ‌مرکز اتمی اصلی عراق محسوب می‌شود و اورانیومی که سازمان ملل قصد انتقال آن به روسیه را دارد در آنجا نگهداری می‌شود.

طبق شرایط آتش‌بس در جنگ 1991 خلیج فارس، عراق ملزم به از بین بردن جنگ‌افزارهای تخریب جمعی خود شده و بازرسان سازمان ملل باید بر فعالیت‌های تسلیحاتی این کشور نظارت داشته باشند.

هفتم تیر 1382؛ ایران به بالاترین رشد اقتصادی در خاورمیانه و شمال آفریقا دست یافت

عملکرد اقتصادی ایران در سال گذشته با حدود 8 درصد رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت، در بین کشورهای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از بالاترین نرخ‌های رشد اقتصادی را داشته است.

جبلی، معاون مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول افزود: با توجه به اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب توسط مسوولان ایرانی، وضعیت اقتصاد ایران در سال گذشته بهتر شده است.

وی گفت: در گذشته علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بیشتر در بخش نفت بوده، اما در چند سال اخیر با توجه به اصلاحات انجام‌شده در قانون سرمایه‌گذاری خارجی، سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز و اصلاح نظام تجاری علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی ایران فراهم شده است.

وی تصریح کرد: حدود دو یلیارد دلار ازسوی سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنفتی در ایران تعهد شده که در آینده این سرمایه‌ها وارد ایران خواهد شد.

جبلی گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال‌های آینده سرمایه‌گذاران خارجی زیادی برای سرمایه‌گذاری وارد ایران خواهند شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بدهی‌های خارجی ایران پایین‌تر از استانداردهای تعیین شده است، لذا بانک جهانی فقط در زمینه پروژه‌های خاصی به ایران وام پرداخت خواهد کرد.

ایران نامزد پست دبیرکلی اوپک شد

دبیرکل اوپک در یک نشست مطبوعاتی در وین اعلام کرد: ایران، ونزوئلا و کویت برای احراز پست دبیرکلی اوپک نامزد شده‌اند.

الواردو سیلوا کالدرون گفت: عربستان سعودی نیز از نامزدهای پست دبیرکل اوپک بوده است که به دلیل تقبل پست دبیرکلی اوپک بوده است که به‌دلیل تقبل پست دیگر در صندوق اوپک از آن صرف‌نظر کرد. وی گفت: دبیرکل جدید اوپک در نشست ماه سپتامبر سال‌جاری میلادی انتخاب می‌شود.

کالدرون، دبیرکل کنونی اوپک از ونزوئلا 26 ژوئن سال گذشته میلادی جانشین علی رودریگز دیگر هموطن خود شده است.

دبیرکل اوپک را وزرای کشورهای عضو برای یک مدت سه ساله انتخاب می‌کنند.

علی رودریگز در ژانویه سال 2001 به‌عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شد.

روسیه و انگلیس توافقنامه خط لوله گاز شمال اروپا را امضا کردند

روسیه و انگلیس در لندن توافقنامه همکاری در پروژه ساخت خط لوله گاز شمال اروپا را امضا کردند که هدف آن عرضه گاز روسیه به بازار انگلیس است.

استفن تیمس، وزیر بازرگانی و صنعت انگلس و ایگور یوسف‌اف، وزیر انرژی روسیه این توافقنامه همکاری را در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس امضا کردند.

پوتین که برای دیداری رسمی در انگلیس به‌سر می‌برد، با ابراز خشنودی از امضای این توافقنامه گفت: ما خط لوله گاز شمال اروپا را در زیر دریای بالتیک خواهیم ساخت که به‌سوی آلمان، هلند و درنهایت به انگلیس کشیده خواهد شد.

وی افزود: من مطمئن هستم که تحقق این پروژه ثبات و اطمینان را برای تحویل گاز روسیه به انگلیس و غرب اروپا تضمین خواهد کرد.

ازسوی دیگر، تونی بلر تاکید کرد که با توجه به توانایی بالقوه بسیار بالای بخش انرژی روسیه، مناسبات این بخش با اروپا اهمیتی حیاتی خواهد یافت.

وی افزود: انگلیس بین واردات و صادرات انرژی خود کم و بیش تعادل برقرار کرده است، اما می‌دانیم که ظرف یک دهه آینده ما به واردکننده انرژی تبدیل خواهیم شد.

بلر ادامه داد: به همین علت مناسبات ما با روسیه صرفا مناسبات بازرگانی ساده و عادی نیست. این مناسبات در آینده اهمیتی بنیادی برای کشور و منافع آتی آن خواهد یافت.

نخست‌وزیر انگلیس در پایان سخنان خود گفت: با ساخته شدن این خط لوله گاز پیوندی مشهود، بسیار واقعی، نه‌تنها بین اروپا و روسیه بلکه بین انگلیس و روسیه ایجاد خواهد کرد.

انگلیس باید «یورو» را بپذیرد

رومانو پرودی، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: تصمیم دولت انگلیس در نپیوستن به یورو – پول واحد اروپا – دلایل سیاسی داشته است نه ملاحظات اقتصادی. وی افزود: بریتانیا نمی‌تواند، همچنان نیمی در اروپا و نیمی بیرون از اروپا باقی بماند.

پرودی ادامه داد: به بریتانیا فرصت داده شد تا در دریای اروپا شنا کند، اما این کشور از این فرصت استفاده نکرد.

پرودی این سخنان را در حالی گفت که به‌منظور شرکت در اجلاس عالی اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده در واشنگتن به‌سر می‌برد.

گوردون براون، وزیر خزانه‌داری بریتانیا در اوایل ژوئن اعلام کرد: رفراندوم پیوستن به یورو باید تا دو سال دیگر به تعویق بیفتد، زیرا بریتانیا آمادگی پیوستن به یورو را ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید