نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 تیر

برای رفاه بازنشستگان باز هم اقدام می‌کنیم

کدخبر: ۵۰۵۱۴۶
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
برای رفاه بازنشستگان باز هم اقدام می‌کنیم

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم تیر 1352؛ هویدا: برای رفاه بازنشستگان باز هم اقدام می‌کنیم

نخست‌وزیر در بازدید از ساختمان جدید کانون بازنشستگان کشوری گفت: این کانون، کانون ما است و اگر امروز عضو نباشیم، روز دیگر حتما عضو این خانه خواهیم بود. من و همکارانم خود را عضو این کانون می‌دانیم.

هویدا افزود: انقلاب اجتماعی ایران این امکان را داد که برای رفاه بازنشستگان اقدامات دیگری به‌عمل آید تا گروه‌های کم‌درآمد نیز از رفاه بیشتری برخوردار گردند. مسلما پس از پیاده شدن مرحله استخدام عده‌ای از بازنشستگان که امروز بازنشسته می‌شوند، از رفاه بیشتری برخوردار می‌شوند. دولت قول می‌دهد در سال‌های دیگر برای آن گروهی که از این رفاه استفاده نمی‌کنند، آن را به حدی برساند که از رفاه بیشتر برخوردار شوند.

نخست‌وزیر ادامه داد: سعی دولت این است که موضوع بیمه‌درمانی و وسایل رفاهی دیگر را زودتر برای بازنشستگان پیاده کنیم تا بتوانند از رفاه بیشتر برخوردار شوند.

در این مدت به دستور شاهنشاه آریامهر به حقوق بازنشستگان 65 درصد اضافه شد و امسال هم برای همه 15 درصد منظور شده و طرح صندوق رفاه بازنشستگان نیز امسال پیاده خواهد شد.

نهم تیر 1362؛ در جبهه مبارزه اقتصادی با امپریالیسم باید کمربندها را محکم کنیم

بانکی، وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان وظایف دولت در اجرای قانون اساسی در راه دستیابی به استقلال واقعی در همه زمینه‌ها و ازجمله استقلال اقتصادی ضمن تشریح نحوه مصرف درآمدهای حاصله از فروش نفت افزود: رسالت ما در شرایط فعلی جهت دستیابی به استقلال اقتصادی، قناعت است و ما اگر این قناعت را نداشته باشیم محتکران از این فرصت سوء‌استفاده خواهند کرد.

ملت ما کمبودها را تحمل می‌کند، اما آنچه نمی‌پذیرد تبعیض است. ملت ما نمی‌پذیرد که به نام اسلام تبعیض و بی‌بندوباری رواج یابد. بی‌بندوباری هم فقط در عدم‌رعایت حجاب اسلامی نیست، بلکه کسی که در عرصه اقتصاد دستورات اسلام را اجرا نکند مورد لعن و نفرت خداوند و مردم است و بی‌گمان است همیشه در صحنه‌ها همچنانکه با لیبرال‌ها، منافقین و دیگر کروهک‌های وابسته به شرق و غرب به سختی مقابله کرده؛ مسامحه‌کاران و سوء‌استفاده‌کنندگان در عرصه اقتصاد را هم به زباله‌دانی تاریخ خواهد فرستاد.

وی اضافه کرد: در جبهه مبارزه اقتصادی با امپریالیزم باید کمربندها را سفت کنیم و مصرف خود را کنترل کنیم تا محتکران زمینه سوء‌استفاده نیابند و از آنجا که کشوری تک‌محصولی هستیم که بند نافمان به نفت بسته است،‌ باید بکوشیم وابستگی خود را به نفت قطع کنیم و برای این کار نیز 10 سال وقت لازم است.

نهم تیر 1382؛ آزادسازی واردات تنها راه کاهش قیمت است

وزیر صنایع و معادن گفت: برای کنترل و کاهش قیمت‌ها در بخش صنعت هیچ چاره‌ای بهتر از آزادسازی واردات همراه با یک تعرفه منطقی و اصولی وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری افزود: سال گذشته بیش از 230 میلیارد تومان از سهام دولتی در بخش صنعت و معدن از طریق بورس و مزایده در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت. وی اظهار امیدواری کرد که در سال‌جاری حداقل 400 میلیارد تومان از سهام دولت در بخش صنعت و معدن به بخش خصوصی واگذار شود.

جهانگیری در مورد تعرفه‌های واردات اظهار کرد: تعرفه عامل سیاست‌گذاری برای حمایت از تولید داخل، حمایت از مصرف‌کننده، بالا بردن کیفیت و رقابتی کردن تولیدات در نظر گرفته شده و با توجه به نوع صنعت و وضعیت دوره‌های مختلف و شرایط روز تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد.

نهم تیر 1392؛ تقسیط 5 ساله بدهی‌های معوق موجه

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برنامه‌های جدیدی برای متقاضیان تسهیلات و بدهکاران بانکی تدارک دیده و بخشنامه‌های مربوط به این برنامه‌ها را نیز به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

محمود بهمنی اظهار کرد: بانک مرکزی برنامه‌های جدیدی برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف مولد تدارک دیده است که بخشنامه مربوط به این برنامه‌ها ازسوی بانک مرکزی به تمامی بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی ابلاغ شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: براساس دستورالعمل جدیدی که به‌تازگی به بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی ابلاغ شده است، در صورتی که تسهیلاتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به‌صورت ارزی و ریالی بابت فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی دریافت‌شده و این افراد به دلایل موجه در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل شده باشند، هیات‌مدیره بانک پرداخت‌کننده تسهیلات می‌تواند برای یک بار و تا پنج سال این تسهیلات و سود آنها را تقسیط و از سرفصل مطالبات معوق و سررسید گذشته خارج کنند.

وی افزود: بنابر این بخشنامه در صورتی که تسهیلات‌گیرنده به تعهدات خود عمل کند، جریمه تاخیر نیز بخشیده می‌شود ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات جدید نیز معادل نرخ سود تسهیلات تعیین‌شده توسط شورای پول و اعتبار خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید