نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17 تیر

هر ورزشکار می‌تواند یک خودرو خارجی وارد کند!

کدخبر: ۵۰۶۶۹۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
هر ورزشکار می‌تواند یک خودرو خارجی وارد کند!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 تیر 1352؛ بانک ملی، کارخانه ممتاز را می‌فروشد

کارخانه ممتاز ایران که از کارخانه‌های بزرگ بخش خصوصی بود و به علت بدهی زیاد حدود 7 سال پیش به تملک بانک ملی ایران درآمد، چندی پیش از طرف این بانک به مزایده گذاشته شد و هم‌اکنون گروه‌های زیادی برای خرید این کارخانه به فعالیت و رقابت پرداخته‌اند.

در بازار شایع است، گروه‌های زیر برای خرید این کارخانه رقابت سختی را آغاز کرده‌اند: گروه احمد خیامی، منصور یاسینی، گروه اکبر لاجوردیان، گروه حسین علاقه‌بند، گروه قریشی و گروه خسروشاهی.

علاوه‌بر آن در بازار شایع شده است که عده‌ای از سرمایه‌گذاران کشور آفریقایی اوگاندا که از این کشور رانده شده‌اند به سرپرستی «امین ارجی» برای خرید این کارخانه فعالیت‌های پراکنده‌ای را شروع کرده‌اند.

در بازار پیشنهاد می‌شود حال که 7 و 6 سال است کارخانه ممتاز به‌دست بخش دولتی به خوبی اداره می‌شد به‌جاست که با توسعه و گسترش فعالیت‌های تعاونی در سطح کشور، یکی از شرکت‌های تعاونی جدید‌الاحداث این کارخانه را خریداری کند و با توسعه فروش خود در سطح مملکت، در کنترل قیمت‌ها نیز موثر واقع شود.

کارخانه ممتاز که تولیدکننده انواع پارچه پشمی است، در جاده قزوین قرار دارد به وسیله حاج عبدا... مقدم احداث شد.

17 تیر 1372؛ صدور 48 قلم کالای معدنی نیاز به مجوز ندارد

وزارت بازرگانی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به گمرک ایران اعلام کرد، صادرات 48 نوع ماده معدنی و فلزی نیاز به موافقت وزارت معادن و فلزات نخواهد داشت.

ضمنا در مورد صدور مواد معدنی خام یا تغلیظ‌شده و صدور شمش فولاد، مس و آلومینیوم نیز به این وسیله موافقت کلی اداره‌کل مقررات صادرات و واردات اعلام می‌شود.

مواد معدنی و فلزی که با صادرات آنها موافقت شده است، عبارتند از: نمک (آبی، معدنی)، پیرست آهن تفته‌شده، گوگرد معدنی، گرافیت طبیعی، شن و ماسه طبیعی، کوارتز، گل سرشور، خاک رس معمولی، مارن، کائولن، بنتونیت، خاک حفاری، خاک نسوز، گل سفید، پودر کربنات کلسیم، فسفات کلسیم طبیعی، باریت، سیلیس خام، پوکه معدنی، دیاتومیت، سنگ پا، سنگ لوح، خرده‌سنگ و پودر موزائیک، گچ (خام، پودر) آهک (خام، پودر)، پنبه کوهی، ماسه‌های قیردار، سنگ آسفالت‌دار، خاک سرخ و ...

17 تیر 1382؛  نمایشگاه بین‌المللی تهران تا 3 ماه دیگر به خارج از شهر منتقل می‌شود

شهردار تهران گفت: تا پایان تابستان به مسوولان برگزاری نمایشگاه‌ها فرصت داده شده تا برنامه‌های خود را برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی به خارج از شهر تهران ارائه کنند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد افزود: شهرداری تهران آماده است که با تمام توان به انتقال این نمایشگاه به خارج از شهر کمک کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه در گذشته دولت برای این جابجایی اعلام‌نظر رسمی کرده و شورای اسلامی شهر تهران هم مصوباتی داشته و محل مناسبی هم برای این امر تعیین و تصویب شده اما اقدامات اجرایی صورت‌ نگرفته است.

خودرو بدون هزینه تغییر رنگ باید تحویل مشتری شود

تصمیمات کمیته خودرو درخصوص عدم‌دریافت وجه رنگ انتخابی خودرو توسط خریداران اعلام شد.

مهندس احمد نعمت‌بخش، دبیر کمیته خودرو و مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن اظهار کرد: چنانچه در قراردادهای گذشته خریداران با خودروسازان نواع رنگ خودرو تعیین شده باشد، شرکت خودروساز موظف هستند هنگام تحویل، خودرو با رنگ موردنظر را بدون دریافت وجه اضافی تحویل دهند.

17 تیر 1392؛ درآمد ارزی احمدی‌نژاد 720 میلیارد دلار، سه دولت موسوی، هاشمی و خاتمی 432 میلیارد دلار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: نرخ بیکاری در این دو دولت قابل‌قبول نیست و فقط 14 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده و میزان بیکاران از 2.6 میلیون نفر به 3.5 میلیون نفر افزایش داشته است.

جعفر قادری گفت: براساس اطلاعات و آمار دولت احمدی‌نژاد در مدت 8 سال تصدی خود 720 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته این در حالی است که درآمد ارزی سه دولت قبل روی هم 432 میلیارد دلار بوده است؛ یعنی کل دولت‌های گذشته به اندازه 75 درصد درآمدهای دولت احمدی‌نژاد درآمد داشتند.

وی ادامه داد: با این حجم درآمدها رشد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد قابل‌قبول نیست، متوسط رشد اقتصادی در دولت نهم و دهم بین 4 تا 5 درصد بوده که در مقابل درآمدهای این دولت‌ها بسیار اندک است.

نماینده شیراز همچنین تورم در سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد را 32 درصد خواند. قادری با تاکید بر اینکه هزینه‌های جاری دولت طی سال‌های اخیر رشد سریعی داشته است، گفت: در سال گذشته هزینه‌های جاری دولت 93 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 84 رشد بسیار سریعی داشته است.

هر ورزشکار برگزیده می‌تواند یک خودرو خارجی وارد کند

ثبت سفارش واردات یک دستگاه خودروی سواری به نام هر یک از ورزشکاران برتر برای یک بار به تصویب هیات‌وزیران رسید.

هیات‌وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد اصل 138 قانون اساسی ثبت‌سفارش و واردات یک دستگاه خودرو سواری به نام هر یک از ورزشکاران برتر برای یک بار را تصویب کرد.

در حال حاضر ثبت‌ سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور زیر 2500 سی‌سی مجاز است؛ بنابر این به‌نظر می‌رسد که در مصوبه فوق ممنوعیت ثبت‌سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی برداشته شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید