نیم‌قرن با اقتصاد ایران،22تیر

برای صادرات گاز به جنگ قیمت با روسیه ادامه دهیم

کدخبر: ۵۰۷۶۱۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
برای صادرات گاز به جنگ قیمت با روسیه ادامه دهیم

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 تیر 1362؛ برنامه پنج ساله اول اقتصادی به تصویب دولت رسید

برنامه پنج ساله اول اقتصادی، اجتماعی کشور در جلسه دولت به ریاست میرحسین موسوی، نخست‌وزیر به تصویب رسید.

میرحسین موسوی اعلام کرد: این اولین برنامه‌ای است که در نظام جمهوری اسلامی تهیه می شود و پایه‌ای برای جهش و حرکت اقتصادی سالم می‌باشد و امیدواریم که این برنامه مبدأ خیر و برکت برای مردم و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی تاکید کرد: از آنجا که این اولین برنامه پنج ساله‌ای است که در نظام جمهوری اسلامی تدوین می‌شود، انتظار  نداریم که بی‌نقص باشد و امیدواریم نمایندگان محترم مجلس مساله را دقیقا بررسی کنند و طبیعتا با نقطه‌نظرهایی که عنوان خواهند کرد، این امر می‌تواند جهشی برای شروع حرکت‌های سالم اقتصادی در 5 سال آینده باشد.

نخست‌وزیر در بیان گوشه‌هایی از ریز ارقام پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله اول اقتصادی کشور گفت: کل هزینه‌های دولتی در 5 سال آینده 3076 میلیارد ریال است و 8850 میلیارد ریال هزینه‌های عمومی و 1425 میلیارد ریال هزینه‌های جاری خواهد بود و پیش‌بینی شده است که در 5 سال آینده استقراض دولت از بانک‌ها به صفر برسد.

نخست‌وزیر در پاسخ به این سوال که در این برنامه محور عمده اقدامات دولت در چه زمینه‌هایی است و با اولویت در چه مناطقی به اجرا درخواهد آمد؟ گفت: همان‌طور که بارها اشاره شد، اولویت برنامه‌ها با کشاورزی است و در کلیه سیاست‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و هدف‌ها سعی شده که در این زمینه به یک خودکفایی برسیم. البته خودکفایی در زمینه کشاورزی در طول 10 سال آینده پیش‌بینی شده، ولی در عرض 5 سال آینده باید جهشی موثر در این زمینه داشته باشیم.

22 تیر 1372؛ بانک‌ها تسهیلات بیشتری به واحدهای صنعتی بدهند

کمبود نقدینگی، صنایع کشور به‌ویژه کارخانه‌های خودروسازی را با مشکل جدی تهیه مواد اولیه موردنیازشان روبه‌رو کرده است.

 سیدمحمدهادی نژاد حسینیان، وزیر صنایع سنگین در جریان دیدار از بخش‌های مختلف شرکت سایپا و راه‌اندازی خط جدید رنگ «الکترو دیپ» گفت: سیاست‌های تعدیل اقتصادی قیمت مواد اولیه را افزایش داده و همین امر مشکلاتی ازجمله کمبود نقدینگی را برای کارخانه‌ها به‌وجود آورده است که بخشی از آن با کاهش تولید و دیگر هزینه‌ها برطرف شده است.

وی اضافه کرد: سیستم بانکی کشور برای حل مشکل کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی باید تسهیلات بیشتری در اختیار آنها قرار دهد.

وزیر صنایع سنگین همچنین از روش کنونی محاسبه و دریافت حقوقی گمرکی و سود بازرگانی برای کالاهای وارداتی انتقاد کرد و گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر تعرفه‌های جدیدی را که وزارتخانه‌های صنعتی در این زمینه تهیه کرده‌اند، تصویب کند.

وی افزود: در اعمال تعرفه‌های کنونی هیچ‌گونه حمایتی از صنایع داخلی به‌عمل نیامده است و به همین دلیل آنها را با مشکل رکود مواجه ساخته است.

 

22 تیر 1382؛ ما جزو آخرین کشورهای استفاده‌کننده از فیلترینگ هستیم

احمد معتمدی، وزیر پست و تلگراف و تلفن درباره ارزیابی فیلترینگ سایت‌های اینترنتی بیان کرد: اصل فیلترینگ در دنیا رواج دارد. در استفاده از نرم‌افزارهای فیلترینگ موجود نیز شاید ما جزو آخرین کشورهای استفاده‌کننده باشیم. در چند سال اخیر در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بالاترین آمار فیلترگذاری وجود داردغ به‌نحوی‌که اینترنت صددرصد تحت‌کنترل دولت است. اما این مساله تنها برای کشورهای جهان سوم وجود ندارد و شامل حال کشورهای غربی نیز می‌شود، اما روش‌های اعمال متفاوت است.

وی افزود: در برخی کشورها، تعدادی از ISPها فیلتریگ سایت‌های ضداخلاقی را اعمال می‌کنند که مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است. در مواردی هم که امنیت ملی تهدید و یا به حیثیت افراد توهین شود، فیلترینگ توسط دولت اعمال شود. در کشور ما نیز گمان می‌کنم در روش اتخاذشده با وجود میلیون‌ها سایت، افراطی صورت نگرفته است و همواره پذیرای انتقاد و بررسی مجدد نیز هستیم.

وی یادآور شد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر قانونی بودن آن مجلس شورای اسلامی صحه گذاشته و با امضای رئیس‌جمهور نیز ابلاغ می‌شود، کمیته‌ای سه نفره متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و وزارت اطلاعات تشکیل شده که فیلترینگ سایت‌های موهن و ضدامنیت ملی را برعهده دارد.

در این راستا فیلتر شدن سایت‌های غیراخلاقی به‌صورت یک اصل در اختیار مخابرات قرار داده شده و تاکنون نیز فردی بر روی فیلتر شدن آنها انتقادی نداشته است. اما طبق نظر این کمیته، سایت‌های منتقد نباید مسدود شوند.

برای صادرات گاز باید به جنگ قیمت با روسیه ادامه دهیم

روسیه جدیدترین رقیب ایران در امر صادرات گاز است و برای باقی ماندن در این بازار باید به جنگ قیمت با این کشور ادامه دهیم.

حسین آفریده، رئیس کمیسیون انرژی و نماینده مردم شیروان در مجلس گفت: برای باقی ماندن در بازار صادرات گاز ناگزیر از رقابت با روسیه هستیم، این کشور روزی 300 میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کند؛ درحالی‌که سهم ایران 4 میلیون مترمکعب در روز است.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس، فاصله بسیاری بین ایران و روسیه برای صادرات گاز وجود دارد، اما برای از دست ندادن بازار در صورت وارد شدن روسیه باید از طریق جنگ قیمت با آنها رقابت کنیم.

دکتر آفریده، اتحادیه اروپا را یکی از مناسب‌ترین بازارهای صادرات گاز ایران دانست و افزود: کشورهای اتحادیه اروپا احتیاج مبرمی به گاز ایران دارند. از طرفی نمی‌خواهند بیش از حد به روسیه وابسته باشند؛ بنابر این باید ارتباطات خود را با آنها گسترش دهیم.

وی هند و چین را نیز از جمله بازارهای مطمئن برای صادرات گاز ایران ذکر کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف به نفع اقتصاد ملی است که بازار هر فرصتی را از روسیه بگیریم.

دکتر آفریده درباره صادرات گاز به وسیله LNG گفت: در حالی که قطر رقیب جدی ایران در زمینه صدور گاز به‌وسیله LNG است، اگر وزارت نفت تصمیم فوری در این خصوص نگیرد، زمانی می‌رسد که خیلی دیر شده و قطر تمام بازارها را در اختیار خود گرفته است.

22 تیر 1392؛ نوساز در نیمه‌شمالی تهران حداقل متری 4 میلیون تومان

قیمت‌هایی که طی دو روز گذشته به بازار فروش واحدهای مسکونی نوساز در نیمه شمالی تهران عرضه شده است، بازه قیمتی کنونی را به‌طور شفاف نشان می‌دهد.

طبق بررسی‌های «دنیای اقتصاد» شواهد حاکی از این مساله است که در نیمه شمالی تهران بیش از 90 درصد از قیمت‌های پیشنهادی فروش در ازای هر مترمربع بین 3 تا 4 میلیون تومان محاسبه می‌شود؛ اما همان طور که اشاره شد اکثر قیمت‌ها متری بالای 4 میلیون تومان است.

ازسوی دیگر همچنان محله‌های واقع در منطقه یک تهران رکورددار بالاترین نرخ پیشنهادی در تهران است.

 

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

نارمک – گلستان

68

نوساز

5.500.000

نامجو-سلمان فارسی

60

نوساز

3.800.000

ستارخان-شادمان

60

نوساز

5.000.000

دبستان-گلرخ

74

نوساز

6.100.000

خواجه عبدا... – غفاری

67

نوساز

7.400.000

تهران نو – باختر

75

نوساز

4.000.000

مطهری – ترکمنستان

55

نوساز

7.400.000

نیاوران – مژده

75

نوساز

11.000.000

یوسف‌آباد – جهان‌آرا

66

نوساز

8.500.000

فرمانیه-آبکوه

68

نوساز

11.000.000

فرجام غربی

65

نوساز

5.200.000

 

«رنو» ساز جدایی کوک کرد

این روزها که کمتر شرکت خارجی حاضر به همکاری با صنعت خودرو ایران است و تولید افت شدیدی را به خود می‌بیند، ماییم و یک «رنو»؛ رنویی که حالا می‌گوید کم آورده و برخلاف میل باطنی‌اش دیگر توان ماندن در جاده مخصوص را ندارد.

آنطور که خبر می‌رسد، رنو طی نامه‌ای به قطعه‌سازان خبر از تعلیق فعالیت‌های خود در ایران داده و عنوان کرده با شرایط فعلی توان ادامه کار را ندارد.

هرچند لحن نامه رنو به قطعه‌سازان، بیشتر به «درددل» شبیه است تا تهدید؛ اما رنویی‌ها صراحتا گفته‌اند که شرایط سخت حال حاضر خودروسازی ایران فراتر از تحمل آنهاست و تعلیق فعالیت‌هایشان نیز از «نتوانستن» است نه از سر «نخواستن».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید