نیم‌قرن با اقتصاد ایران،31 تیر

کاهش قیمت کالاهای اساسی 200 میلیارد تومان بار مالی داشت

کدخبر: ۵۰۹۷۸۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کاهش قیمت کالاهای اساسی 200 میلیارد تومان بار مالی داشت

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

31 تیر 1352؛ شاهراه بین‌المللی ایران-افغانستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

مقدمات احداث شاهراه بین‌المللی ایران-افغانستان که بندرعباس را به مرزهای این کشور و کابل می‌پیوندد، در برنامه عمرانی پنجم فراهم شده و قرار است این شاهراه تا پایان برنامه پنجم عمرانی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

یک مقام مطلع در وزارت راه اظهار کرد: سال گذشته برنامه راهسازی کرمان-زاهدان میرجاوه پایان یافت و هم‌اکنون ساخت راه از کرمان تا بم ادامه دارد.

آسفالت راه بم به زاهدان و راه زاهدان به زابل نیز در برنامه پنجم گنجانده شده است.

ساخت راه بندرعباس از دارزین به سبزواران که یک راه سنگلاخ کوهستانی است، از سال گذشته آغاز گردیده و همچنان ادامه دارد و جاده بندرعباس تا رودان نیز به مساحت 110 کیلومتر آسفالت شده است.

شاهراه بین‌المللی ایران-افغانستان 956 کیلومتر طول خواهد داشت و با استفاده از اعتبارات برنامه پنجم عمرانی کشور احداث می‌شود. در مسیر جاده قسمت‌هایی از جاده‌های موجود با جاده‌هایی که هم‌اکنون در دست احداث است وجود دارد و به این ترتیب عملیات ساختمانی شاهراه شامل مسافت کوتاه‌تری می‌شود.

عرض این جاده 11 متر است که 9 متر آن آسفالت و دو متر شانه‌های جاده خواهد بود.

با احداث این شاهراه افغانستان از دو طریق راه زمین شاهراه شماره یک آسیایی از طریق کلکته به ایران و دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی و از طریق مرز زهک به بندرعباس و دریای عمان مرتبط خواهد شد.

31 تیر 1382؛ کاهش قیمت کالاهای اساسی 200 میلیارد تومان بار مالی داشت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طرح اولیه‌ای که توسط برخی از نمایندگان برای مقابله با گرانی تهیه شده بود با اصل 85 قانون اساسی مغایرت داشت لذا کمیسیون برنامه و بودجه با اصلاحاتی طرح جدیدی تقدیم مجلس کرد که به تصویب رسید.

افضل موسوی افزود: این طرح تمام شرکت‌های دولتی که تولید خدمات می‌کنند را شامل می‌شود به جز شرکت‌هایی که در اساسنامه آنها ذکر شده است که شمول قانون عمومی در آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای اساسی، شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت‌های برق شامل این طرح و کاهش قیمت هستند.

موسوی با اعلام اینکه کاهش قیمت برخی کالاهای اساسی تاکنون 200 میلیارد تومان برای دولت بار مالی داشته است، گفت: طرح مصوب مجلس درخصوص مبارزه با گرانی که روز یکشنبه به تصویب رسید شامل بلیت هواپیما نمی‌شود.

وی افزود: در اصل 85 قانون اساسی آمده است که نمایندگان حق ندارند طرحی بدهند که باعث بار مالی برای دولت شود و چون در طرح قبلی این اصل رعایت نشده بود، کمیسیون برنامه و بودجه اصلاحاتی در طرح ایجاد کرد.

ازسوی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: مجلس با تصویب پیشنهاد یک فوریتی کمیسیون برنامه و بودجه افزایش قیمت‌ها را قانونی کرد.

رضا عبداللهی افزود: طرح اولیه مبارزه با گرانی به نحوی بود که افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف را که بیش از 10 درصد صورت گرفته بود کنترل می‌کرد، اما طرح جدیدی که توسط کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شده، این محدودیت‌ها را برداشته است.

تاکید بر رفع موانع بهره‌برداری از معدن بوکسیت ایران در گینه

در جریان دیدار وزیر صنایع و معادن ایران و وزیر معدن گینه مشکل بهره‌برداری از یک معدن بوکسیت متعلق به ایران در گینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهندس اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن کشورمان در این جلسه با بیان اینکه ایران و گینه سابقه دیرینه‌ای در همکاری‌های صنعتی و به‌ویژه در بخش معادن داشته‌اند، گفت: در این جلسه در صدد پیدا کردن راه‌حلی برای برطرف کردن مشکل شرکت معدن بوکسیت در گینه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر بوکسیتی که در داخل تولید می‌شود کیفیت مناسبی ندارد و ترجیح می‌دهیم آن را از خارج وارد کنیم.

وی تصریح کرد: ایران در زمینه تامین مواد اولیه آلومینیوم به یک همکاری درازمدت نیاز دارد.

آقایی، قائم‌مقام رئیس سازمان توسعه معادن در مورد شرکت معدن بوکسیت «اس‌بی‌دی‌تی» گفت: حدود 12 سال پیش این شرکت با سرمایه 20 میلیون دلاری (که 49 درصد سهام آن متعلق به گینه و 51 درصد آن متعلق به ایران است) تاسیس شد.

آقایی تصریح کرد: ایران برای این پروژه 30 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و اکنون معدن بوکسیت گینه آماده بهره‌برداری است و تنها مشکل بر سر راه آن بحث راه‌اندازی خط راه‌آهن است.

بانکداری اینترنتی در ایران آغاز شد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: امکانی در سایت بانک توسعه صادرات ایران فراهم شده است که دارندگان حساب در تمامی شعب این بانک به راحتی می‌توانند گردش حساب‌های خود را تا یک ساعت قبل از طریق اینترنت مشاهده کنند.

روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، دکتر کهزادی با اعلام اینکه بانکداری اینترنتی در کشور آغاز شده است، اظهار کرد: دسترسی به حساب‌ها و مشاهده گردش حساب‌های بانکی از طریق اینترنت به‌صورت لحظه‌ای، تکمیل خدمات تلفن بانک و فاکس بانک است با این تفاوت که مزیت‌های فراوانی بر روش‌های قبلی دارد.

وی با اشاره به مزایای این خدمت جدید گفت: در هر نقطه‌ای از جهان مشتریان بانک توسعه صادرات ایران می‌توانند بدون پرداخت هزینه تلفن بین‌المللی در مقایسه با تلفن بانک و تنها از طریق اینترنت و مراجعه به وب‌سایت بانک تمام گردش حساب بانکی خود را تا یک ساعت قبل مشاهده نموده و در صورت تمایل آن را چاپ و یا ذخیره‌سازی کنند.

31 تیر 1392؛ فرصت‌های تولید و تجارت در سایه ادغام

شاید بتوان گفت ادغام وزارت «صنایع و معادن» و «بازرگانی» مهم‌ترین موضوعی بود که در دوره فعالیت دولت دهم، بیشترین بازخورد و واکنش را در میان فعالان صنعتی و تجاری کشور به‌دنبال داشت.

حال در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم و با مطرح شدن زمزمه‌هایی چون احتمال تجدیدنظر در فرآیند ادغام وزارتخانه‌ها در دولت جدید، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: جدا بودن امر بازرگانی از تولید در خلال سالیان متمادی فرصت‌های بسیاری را از کشور گرفت و موجب کاستی‌های زیادی در هر دو حوزه شد.

وی ادامه داد: عدم ارتباط دو حوزه تجارت و صنعت باعث جدا شدن حلقه‌های مختلف یک زنجیره بزرگ از هم و به تبع آن برنامه‌ریزی جداگانه برای هر یک از این حلقه‌ها شد.

وی تصریح کرد: در سایه جدا بودن موضوعاتی مثل تعرفه و سهمیه وارداتی، توافق برای تجارت آزاد با سایر کشورها، نیاز بازار به‌ محصولات و تنظیم بازار از امور تولید و بخش‌های مرتبط با آن فاصله بسیاری داشت به‌گونه‌ای که در مواقعی اتخاذ یک تصمیم درخصوص تعرفه واردات یک کالا ماه‌ها و حتی یک سال به طول می‌انجامید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید