نیم‌قرن با اقتصاد ایران،3 مرداد

آمار تورم اعلام‌شده از سوی رئیس‌جمهور صحیح نیست

کدخبر: ۵۱۰۴۳۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آمار تورم اعلام‌شده از سوی رئیس‌جمهور صحیح نیست

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم مرداد 1352؛ قرارداد جدید نفت به اتفاق آرا به تصویب مجلس رسید

لایحه فروش و خرید نفت بین دولت شاهنشاهی ایران و شرکت‌های خارجی و الغا قرارداد نفت با کنسرسیوم مصوب سال 1333 در جلسه فوق‌العاده بعد از ظهر دیروز مجلس شورای ملی از تصویب گذشت و امروز در جلسه علنی فوق‌العاده مجلس سنا وصول آن اعلام شد.

18 تن از نمایندگان در اطراف این لایحه در دو جلسه فوق‌العاده صبح و عصر صحبت کردند و هنگام تصویب این لایحه رهبران گروه‌های پارلمانی اکثریت و اقلیت پیشنهاد کردند ماده واحده لایحه مذکور به این شرح اصلاح شود:

«ماده واحده: قرارداد دولت ایران با کنسرسیوم نفت مصوب 1333 و ملحقات آن لغو می‌گردد و به دولت اجازه داده می‌شود قرارداد ضمیمه مربوط به فروش و خرید نفت را که بین دولت شاهنشاهی ایران و شرکت ملی نفت از یک طرف و شرکت‌های خارجی نامبرده در قرارداد مزبور از طرف دیگر منعقد و امضا شده است، به موقع اجرا گذارد.

سوم مرداد 1372؛ ارزش ریال در برابر دلار افزایش یافت

ارزش برابری ریال بار دیگر در مقابل دلار آمریکا و چند ارز معتبر اروپایی افزایش یافت. براساس آخرین تغییرات نرخ خرید و فروش ارزها در سیستم بانکی کشور ارزش برابری دلار آمریکا امروز نسبت به پنج‌شنبه گذشته با 4 ریال کاهش به 1585 ریال رسید.

این در حالی است که «مارک» آلمان با 11 ریال کاهش نسبت به پنج‌شنبه هفته قبل به 923 ریال رسید.

ضمن آنکه هر مارک آلمان دیروز (شنبه) تا 925 ریال کاهش یافت. همچنین یکصد ین ژاپن که روز پنج‌شنبه 1470 ریال ارزش داشت، شنبه تا 1486 ریال افزایش یافت و امروز با 4 ریال کاهش به 1482 ریال رسید.

پوند انگلیس هم که دیروز 2392 ریال به فروش می‌رفت امروز با 6 ریال کاهش به 2386 ریال رسید.

سوم مرداد 1392؛ توقف تخصیص ارز واردات از نیمه تیر

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات می‌گوید: علت کند شدن روند مثبت سفارش، گشایش «ال‌سی» و درنهایت ورود کالا به داخل کشور، بروز مشکلاتی ازسوی بانک مرکزی در تخصیص مناسب ارز است.

وی حتی دلیل کاهش قیمت دلار در هفته‌های اخیر را نیز همین موضوع خواند و گفت: کندی یا توقف عملیات گشایش «ال‌سی» باعث شده تقاضا برای ارز کاهش پیدا کند که طبیعتا این امر آثار خود را در پایین آمدن قیمت در بازار نشان داده است.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی اما در پاسخ به این انتقادها می‌‌گوید: ذخایر ارزی کافی در اختیار داریم و این امکان برای بانک مرکزی وجود دارد تا برای هر میزان ثبت سفارش انجام شده به‌منظور واردات کالاهای اساسی، ارز لازم را اختصاص دهد.

وی در واکنش به برخی اظهارات که بانک مرکزی را متهم به عدم اختصاص ارز به ثبت سفارش‌ها می‌کنند، گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و بانک مرکزی مانند گذشته به کار اختصاص ارز برای ثبت سفارش‌های واردات کالاهای اساسی ادامه می‌دهد. بهمنی افزود: دوستانی که این مطلب را بیان می‌کنند باید توجه داشته باشند که اگر بانک مرکزی به سفارش‌های ثبت‌شده ارز تخصیص ندهد، این کار به افزایش قیمت ارز در بازار منجر خواهد شد؛ چراکه ناگزیر دارندگان سفارش واردات ثبت‌شده به بازار آزاد مراجعه خواهند کرد تا نیازهای ارزی خود را تامین کنند و این اقدام به افزایش قیمت منجر می‌شود نه کاهش.

آمار تورم اعلام‌شده ازسوی رئیس‌جمهور صحیح نیست

قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه آمار در حوزه‌های مختلف دقیق بیان نمی‌شود، گفت: به نظر با آمار خیلی بازی می‌شود؛ درحالی‌که باید جمع نتیجه از شرایط عمومی کشور را منتشر کنیم تا بشود تصویر واقعی از شرایط کشور ارائه داد.

جواد جهانگیرزاده با اشاره به آمار ارائه‌شده ازسوی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تورم نقطه به نقطه 61 درصدی کالاهای خوراکی گفت: آمار مرکز پژوهش‌های مجلس استنباطی از گزارش‌های نهادهای نظارتی است که عملا انتشار عمومی پیدا نمی‌کند و آنچه ازسوی مرکز پژوهش‌ها ارائه می‌شود، جمع‌‌بندی از این نوع گزارش‌ها است.

وی گفت: البته در برخی اقلام، تورم بیشتر از 61 درصد است. ما باید بدانیم در چه شرایطی قرار داریم و دولت بعدی کشور را با چه شرایطی تحویل خواهد گرفت و کمک کنیم تا شرایط بهتر شود.

وی با بیان اینکه میزان تورم آن چیزی نیست که ازسوی رئیس‌جمهور مطرح شد، گفت: براساس آمار رسمی، آمار ارائه‌شده دقیق نیست، استنباط ما این است که آمار در حوزه‌های مختلف دقیق بیان نمی‌شود.

جهانگیرزاده تصریح کرد: در جایی گفته می‌شود تولید فولاد در زمانی 9 میلیون تن بوده و امروز ظرفیت آن افزایش یافته است، بله ظرفیت اسمی افزایش یافته؛ اما آیا تولید هم افزایش یافته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید