نیم‌قرن با اقتصاد ایران،4 مرداد

سیدمحمد خاتمی: روند اقتصاد امیدوارکننده است

کدخبر: ۵۱۰۶۳۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
سیدمحمد خاتمی: روند اقتصاد امیدوارکننده است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم مرداد 1352؛ صندوق بازنشستگی کارمندان شرکت‌های دولتی تشکیل می‌شود

در اجرای آیین‌نامه شرکت‌های دولتی یک حساب فرعی در کنار حساب شماره 2 خزانه که مخصوص صندوق بازنشستگان کارکنان دولت است، تشکیل می‌شود.

کارمندان شرکت‌های دولتی هفت درصد از حقوق و مزایای خود را به‌عنوان کسور به این صندوق می‌پردازند و شرکت‌ها نیز به‌عنوان کارفرما 14 درصد به صندوق پرداخت خواهند کرد.

این صندوق به زودی تشکیل می‌شود و کسوری که از بابت بازنشستگی به صندوق پرداخت می‌شود در امور اقتصادی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

با تشکیل این صندوق در واقع یک نظام بازنشستگی انتفاعی برقرار خواهد شد. بنابر مقررات این صندوق، به حقوق‌هایی که از 4 هزار تومان تجاوز کند کسور تعلق نمی‌گیرد و در موقع بازنشستگی این افراد می‌توانند چهار پنجم چهار هزار تومان را دریافت کنند.

صندوق مزبور زیر نظر شورای صندوق مرکب از وزیر دارایی، وزیر کار، دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور انجام وظیفه خواهد کرد.

چهارم مرداد 1362؛ نمایشگاه صنعتی و بازرگانی سوریه در تهران افتتاح شد

نمایشگاه صنایع و بازرگانی کشور جمهوری عربی سوریه با حضور سلیم یاسین، وزیر اقتصاد و بازرگانی و حبیب‌ا... عسکراولادی وزیر بازرگانی کشورمان و نیز جمعی از سفرا و مقامات ایرانی طی مراسم خاصی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گشایش یافت.

وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه گفت: افزایش سطح مبادلات کالا و خدمات و رشد روابط اقتصادی فی‌مابین سعی کرده و در این راه منافع آحاد دو ملت را در نظر می‌گیرند.

وی افزود: در حقیقت افزایش سطح مبادلات کالا و خدمات و رشد روابط اقتصادی در دو سال اخیر محسوس بود لکن ما همواره خواهان افزایش آن هستیم.

در این نمایشگاه انواع لوازم خانگی، لوازم پلاستیکی، صنایع لاستیکی، ظروف چینی، فرش ماشینی، صنایع دستی و هنری، انواع پارچه، صنایع چرم، کفش و پوشاک، وسایل بهداشتی و آرایشی، انواع دارو و غذای کودک، مواد غذایی و کنسرو، مواد شیمیایی و سیگار و توتون به نمایش گذاشته شده است.

چهارم مرداد 1372؛ یک نوع وانت جدید به‌زودی وارد بازار می‌شود

یک نوع وانت جدید با ترکیبی از قطعات بدنه جیپ به‌زودی توسط شرکت پارس‌خودرو تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

یکی از مدیران شرکت پارس‌خودرو گفت: شاسی این جیپ 104 اینچ است و با توجه به امکانات داخل، سعی شده است در کمترین زمان و با کمترین هزینه تولید شود.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی ایران این وانت که قادر است تا سقف یک تن بار را به‌راحتی حمل کند، بی‌شک در مناطق روستایی و کوهستانی کشور از سایر خودروها کارآمدتر خواهد بود.

جولایی، معاون فنی و ساخت قطعات شرکت پارس‌خودرو طی سخنانی به تلاش کارکنان این شرکت برای افزایش ساخت قطعات خودرو به داخل کشور اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در ایران شاسی‌ خودرو در این شرکت به تولید انبوه رسید.

وی افزود: این نوع شاسی با طراحی جدید به کمک 80 دست قالب به مرحله تولید رسیده است و دارای طول و عرضی بزرگ‌تر از شاسی قدیمی است که این امر ضمن افزودن به حجم مفید اتاق به ایستایی و استقامت اتومبیل نیز کمک کرده است.

وی همچنین ایجاد و یا تغییر در سیستم فرمان، جلو داشبورد صندلی‌ها، رکاب، اگزوز، هواکش و سپر جیپ را از دیگر فعالیت‌های ابتکاری شرکت پارس‌خودرو عنوان کرد و یادآور شد که طرح‌های دیگری مانند استفاده از شاسی جدید، تغییر طرح قاب شیشه جلو و لولاهای مربوطه، تغییر شکل چراغ‌های جلو و اتاق فایبرگلاس برای جیپ از دیگر برنامه‌های در دست انجام این شرکت است.

جهان‌بین،‌ مدیر بازرگانی شرکت پارس‌خودرو نیز به روند رو به رشد صادرات شرکت پارس‌خودرو اشاره کرد و یادآور شد که در سال 71 بالغ‌بر 6 میلیون و 183 هزار دلار انواع خودرو ساخت این شرکت به کشورهای مختلف جهان صادر شده است که این میزان در مقایسه با صادرات در مقایسه با صادرات پارس‌خودرو در سال 68 حدود 230 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی در پایان قیمت پایه نیسان پاترول دو در را 26 میلیون ریال، پاترول چهار در را 30 میلیون و پانصد هزار ریال و جیپ را 16 میلیون ریال ذکر کرد.

چهارم مرداد 1382؛ سید محمد خاتمی: روند اقتصاد امیدوارکننده است

رئیس‌جمهور اعلام کرد: وضعیت اقتصادی کشور مناسب است.

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور در اجتماع مردم فیروزکوه از سیاه‌نمایی‌ها در کشور انتقاد کرد و گفت: کشور وضعیت اقتصادی مناسبی دارد. فضای کشور، برخلاف واقعیت‌های موجود فضایی آلوده است که در آن سیاه‌نمایی می‌شود. تلاش می‌شود تا آنچه را که سیاه نیست، سیاه نشان داده شود و سیاهی‌های اندک نیز پررنگ‌تر شود.

رئیس‌جمهوری با بیان آماری از اقدامات صورت‌گرفته گفت: در سال 1368 بیش از 23 هزار روستای محروم در کشور وجود داشت و در این مدت 12 هزار روستا از محرومیت خارج شده است.

وی افزود: در سال 1368، 16 هزار و 200 روستا فاقد برق بود که امروز 15 هزار و 600 روستا دارای برق است و تنها 600 روستا از نعمت برق محروم است.

همچنین 15 هزار و 600 روستا در سال 1368 آب آشامیدنی سالم نداشت، اما امروز 9 هزار و 900 روستا از این تعداد محرومیت بی‌آبی خارج شده است.

انتشار اوراق قرضه ارزی توسط شرکت‌های ملی نفت و پتروشیمی

معاون ارزی بانک مرکزی ایران گفت: با توجه به بستر ایجادشده برای انتشار اوراق قرضه ارزی دو شرکت بزرگ ایرانی در سال‌جاری اوراق قرضه ارزی منتشر می‌کند.

محمدجعفر مجرد در حاشیه سفر خود به لندن افزود: ایران در سال گذشته دو سری اوراق قرضه ارزی به مبلغ 625 میلیون یورو منتشر کرد و در سال‌های جدید نیز قرار است دو شرکت بزرگ پتروشیمی ایران و نفت ایران با توجه به دو بستر ایجادشده در بازارهای ارزی، اوراق قرضه خارجی منتشر کنند.

وی تصریح کرد: با وجود رشد بالای اقتصاد ایران در سال‌های گذشته که حدود 6.5 درصد بود، اما به لحاظ اینکه نیمی از جمعیت 65 میلیون نفری ایران زیر 25 سال هستند، کشور نیازمند فرصت‌های شغلی جدید بسیاری است.

وی افزود: ایران برای اصلاح شبکه بانکی در چارچوب برنامه آزادسازی اقتصادی و افزایش رشد اقتصادی اقدامات موثری را انجام داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید