نیم‌قرن با اقتصاد ایران،11 مرداد

گرانفروشی سیاسی است و از اعمال حساب‌ شده ضد انقلاب!

کدخبر: ۵۱۲۱۷۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
گرانفروشی سیاسی است و از اعمال حساب‌ شده ضد انقلاب!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 مرداد 1352؛ همه تاسیسات نفتی جنوب تحویل گرفته شد

عصر دیروز تمام مناطق نفتی که تاکنون تحت‌نظر شرکت سهامی اکتشاف و تولید بود، به شرکت ملی نفت تحویل شد و متقابلاً از طرف هیات نظارت مقیم جنوب این مناطق در اختیار روسای شرکت ملی نفت ایران گذارده شد. آقای رضا فلاح گفت: به فرمان مطاع ملوکانه مامور بودم که تحویل و تحول را بلافاصله پس از توشیح انجام دهم. این امر به امروز انجام گرفت و مراتب نیز به عرض رسید.

شاهنشاه آریامهر طی پیامی کارکنان صنعت نفت در جنوب را مورد عنایت قرار دادند که من نیز آن را در اجتماع دیشب روسای قسمت‌های مختلف ابلاغ کردم.

فلاح در اجتماع روسا و مدیران نفت گفت: ما دیگر تحت نظر هیچ بیگانه‌ای نیستیم و از آن بالاتر و مهم‌تر اینکه مقام اول مملکت شخصاً ناظر کارهای ما است و به‌طور روزانه به امور صنعت نفت نظارت می‌فرمایند و از این پس کار کردن زیر آفتاب و لیاقت نشان دادن به فراموشی سپرده نمی‌شود، بلکه مزایایی است که ملاک ارتقا در صنعت نفت قرار خواهد گرفت؛ صنعتی که چهار هزار میلیون دلار عایدات برای مملکت فراهم می‌سازد برتر از همه صنایع از حمایت و عنایت برخوردار خواهد شد.

11 مرداد 1362؛ گرانفروشی اکنون جنبه سیاسی پیدا کرده و از اعمال حساب‌شده عناصر ضدانقلاب است

حجت‌الاسلام عبدالعلی قنبری، حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی و نظامی فارس گفت: مبارزه با احتکار و گران‌فروشی تا قبل از تصویب مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در صلاحیت دادگستری بود. به این دلیل که احتکار و گرانفروشی یک جرم عادی محسوب می‌شد. لیکن مقامات کشور هم‌اکنون احساس کرده‌اند که احتکار و گرانفروشی زیاد شده و جنبه سیاسی پیدا کرده است و عناصر ضدانقلاب برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دست به این کار می‌زنند تا از این راه در مردم ایجاد نارضایتی کنند.

وی افزود: ضدانقلاب هم‌اکنون گران‌فروشی و احتکار را یک حرکت سیاسی حساب‌شده علیه انقلاب می‌شناسد و درنتیجه مجلس و دولت هم رسیدگی به این امر را جزو صلاحیت دادگاه انقلاب قرار داده‌اند و دادگاه انقلاب هم خصوصا بعد از موضع‌گیری نخست‌وزیر و حمایت اقشار مختلف مردم با محتکر و گرانفروش مثل ضدانقلاب و گروه‌های محارب برخورد می‌کند؛ یعنی چنانچه فعالیت موثر و چشمگیری از گرانفروش و محتکری مشاهده شود، محارب و مفسد تشخیص داده خواهد شد و برای او مجازات محارب و مفسد را در نظر می‌گیریم.

11 مرداد 1372؛ 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی بر زیر کشت «زیتون» می‌رود

دکتر طلایی، معاون وزیر کشاورزی ضمن تشریح وضع میوه‌های گرمسیری گفت: 85 درصد از محصولات باغی دنیا در ایران تولید می‌شود و یا زمینه و امکان تولید آن در کشورمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 4 هزار هکتار از زمین‌های کشور زیر کشت زیتون است، گفت: در برنامه پنج ساله دوم توسعه 100 هزار هکتار از زمین‌های کشور به زیر کشت زیتون خواهد رفت و این امر می‌تواند بخشی از روغن خوراکی موردنیاز کشور را که از خارج تامین می‌شود، فراهم کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید