نیم‌قرن با اقتصاد ایران،13 مرداد

برای واردات خودرو سقف تعیین نمی‌کنیم

کدخبر: ۵۱۲۷۹۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
برای واردات خودرو سقف تعیین نمی‌کنیم

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 مرداد 1352؛ نرخ باد لاستیک اتومبیل «5» ریال است نه «10» ریال

بعضی از مغازه‌های پنچرگیری شمال شهر نرخ باد لاستیک اتومبیل را خودسرانه 10 ریال کرده‌اند.

بعضی از مغازه‌های تعمیر لاستیک اتومبیل و پنچرگیری که با افزایش وسایط نقلیه در چند سال اخیر مرتبا تعدادشان در تهران بیشتر می‌شود و به صورت یک پیشه رسمی درآمده است، اخیراً بدون مجوز صنفی و کسب تکلیف از اتاق اصناف، نرخ باد کردن چرخ‌های اتومبیل را از 5 ریال به 10 ریال تغییر داده‌اند.

سال‌ها بود که باد کردن اتومبیل برای چهار چرخ 5 ریال تثبیت شده بود که صاحبان اتومبیل و مغازه‌داران هیچ کدام در این مورد اختلافی نداشتند، ولی اخیراً در شمال شهر بعضی از مغازه‌های پنچرگیری به میل خود در این نرخ تغییر داده‌اند و پاره‌ای از آنها برای این خدمات 10 ریال دریافت می‌دارند.

اتحادیه مزبور و اتاق اصناف امروز یادآور شدند که نرخ جدید مبنای قانونی ندارد و اتومبیل‌داران ملزم از قبول این قیمت‌گذاری نیستند.

گفته می‌شود مغازه‌های پنچرگیری در جنوب شرق و غرب شهر همچنان با نرخ گذشته کار می‌کنند، اما در شمال شهر و در بعضی از مغازه‌های واقع در مسیر راه‌های خارج از شهر مانند کرج از این مبلغ نیز بیشتر مطالبه می‌شود.

مسوولان اتاق اعلام کردند از نظر اینکه اصول قانون صنفی باید در همه موارد رعایت گردد، به‌زودی این مساله مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و نرخ پنچرگیری و باد لاستیک از طریق اتحادیه صنفی و اتاق اصناف و کمیسیون نرخ‌گذاری راه‌حل قانونی خود را طی می‌کند. ضمنا در نظر است اجرت پنچرگیری نیز تعیین و یکسان شود.

پالایشگاه مشترک ایران و ژاپن ساخته می‌شود

شرکت ملی نفت ایران و هفت شرکت ژاپنی توافق کردند که سال آینده پروژه مشترکی را در زمینه احداث تاسیسات تصفیه نفت در ایران به مرحله اجرا درآورند.

محصولات پالایشگاه مذکور انحصاراً به ژاپن صادر خواهد شد:

شرکت‌های ژاپنی عبارتند از اید میتسوکوزان و ماروزن که هر دو در زمینه تصفیه نفت کار می‌کنند و همچنین شرکت‌های میتسوبیشی، سومیتوموشوجی و برخی از شرکت‌های دیگر. منابع آگاه خاطرنشان کردند، قانونی که در ایران در زمینه صدور نفت تصفیه‌شده و فرآورده‌های نفتی به تصویب رسید، باعث انعقاد قرارداد مذکور شد.

13 مرداد 1372؛ تقویت روبل در برابر دلار

ارزش روبل روسیه در مقابل دلار، علی‌رغم هرج و مرج حاصل از جمع‌آوری اسکناس‌های قدیمی که باعث هجوم مردم خشمگین مسکو به بانک‌ها و شرکت‌ها شد، افزایش یافت.

ارزش این پول برای اولین بار در دو ماه گذشته مرز روانی 1000 روبل به ازای هر دلار را شکست و ارزش آن به 996.5 روبل برای هر دلار در بورس بین بانکی پولی مسکو افزایش یافت که قابل‌مقایسه با 1004 روبل در روز جمعه 23 ژوئیه است.

بانکداران اظهار داشته‌اند که ارز روبل طی هفته‌های آتی می‌تواند تا حد 900 در مقابل هر دلار افزایش یابد.

آنها از تصمیم اخیر بانک مرکزی روسیه مبنی‌بر جمع‌آوری اسکناس‌های روبل قدیم به‌عنوان ضربه دیگری در مبارزه با تورم که در حال حاضر 750 درصد در سال است، استقبال کردند. «الکساندر زورابف» خزانه‌دار «کونورز بانک» روسیه تصریح کرد: من به‌عنوان یک روس فکر می‌کنم که اقدام بانک مرکزی به معنی مصادره اموال است، اما به‌عنوان یک بانکدار این امر را کاملا تایید می‌کنم.

13 مرداد 1382؛ برای واردات خودرو سقف تعیین نمی‌کنیم

وزیر امور اقتصادی گفت: دولت بنا ندارد برای واردات هر نوع کالایی ازجمله خودرو سقف تعیین کند و یکی از مشخصه‌های واردات کالا در کشور این است که سهمیه‌بندی نخواهد داشت.

طهماسب مظاهری افزود: تعیین سقف برای واردات خودرو برگشت به عقب محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون موضوع واردات خودرو در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی آن ازسوی دولت به تصویب رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، تدوین این آیین‌نامه را برای واردات خودرو میسر ندانست و افزود که پس از تعیین ضوابط فنی خودروهای قابل‌ورود ازسوی وزارت صنایع و معادن، موضوع واردات خودرو، آزاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو که به تصویب هیات‌وزیران رسیده است، محدودیتی برای میزان واردات و نیز افراد یا مراجعی که می‌توانند خودرو وارد کنند، وجود ندارد.

13 مرداد 1392؛ روحانی جهت‌گیری دولت، نجات اقتصاد و تعامل سازنده با جهان است

مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران دیروز ساعت 5 عصر در حسینیه امام خمینی با حضور بسیاری از مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در مراسم سخنرانی خود گفت: انتخابات خرداد 92 گرچه با تردید و سوء‌ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید و انتخابات با شفافیت و رقابت و آرامش کامل برگزار شد و نتیجه آن برای بسیاری غافلگیرکننده بود.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین افزود: دولت خود را متعهد به شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین احکام اسلامی می‌داند. من با حمایت مردمی پا به میدان مسوولیت گذاشتم، مردمی که خواستار بهبود معیشت و منزلت خویش هستند، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند؛ مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و به آینده مطمئن باشند.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به شرایط حساس کشور و مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند و با اشاره به اهمیت توجه به رونق اقتصاد و تولید کشور گفت: جهت‌گیری دولت نجات اقتصادی ایران، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق است.

رئیس‌کل بانک مرکزی: می‌خواستند 75 کشتی خودرو به اسم دارو وارد کنند

با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز مناقشه میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر ترخیص برخی از کالاهای اساسی «دپو» شده در انبار گمرک‌های کشور، محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی سخنانی بیان کرده که به گفته او پشت پرده اتفاقات اخیر است.

محمود بهمنی گفته است که در روزهای اخیر عده‌ای می‌خواستند با شلوغ‌کاری 75 کشتی خودرو و کالای لوکس را به اسم دارو و کالاهای اساسی وارد کنند که بانک مرکزی اجازه این کار را نداده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این انتقاد که این بانک اجازه ترخیص داروها از گمرک را نمی‌دهد، گفت: می‌دانید چرا این را می‌گویند؟ اول توجه داشته باشید که ما برای ترخیص داروها اجازه می‌دهیم؛ اما مشکل اینجاست که آقایان قصد دارند لابه‌لای داروها انواع کالاهای لوکس بنجلی را ترخیص کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید