نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 مرداد

محکومیت مدیر کارخانه قند به شلاق به جرم فروش شکر سهمیه‌ای!

کدخبر: ۵۱۳۳۱۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
محکومیت مدیر کارخانه قند به شلاق به جرم فروش شکر سهمیه‌ای!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 مرداد 1352؛ 30 ریال حق بیمه کارگری برای هر متر ساختمان دریافت می‌شود

لایحه قانون بیمه اجباری کارگران ساختمان از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و برای بررسی و تصویب به مجلس سنا ارسال شد.

گفته می‌شود با توجه به اینکه در حال حاضر پروانه ساختمان از طرف شهرداری صادر نمی‌شود و صدور پروانه‌های ساختمانی به شهریورماه موکول شده است کسانی که بخواهند در آینده جواز ساختمان یا توسعه ساختمان و یا تجدید بنا و تخریب مربوط به آن را بگیرند، مکلف خواهند بود برای هر مترمربع زیربنا در جمع طبقات مبلغ 30 ریال به عنوان حق بیمه کارگران ساختمان به حساب سازمان بیمه‌های اجتماعی واریز و رسید آن را برای اخذ پروانه ساختمانی به شهرداری تسلیم کنند. این حق بیمه در مورد خانه‌هایی که سطح زیربنای آن 150 مترمربع و کمتر باشد، برای هر مترمربع 5 ریال خواهد بود.

16 مرداد 1362؛ مدیر کارخانه قندریزی به جرم فروش شکر سهمیه‌ای به شلاق محکوم شد

مدیر یک کارخانه قندریزی در تبریز به اتهام فروش شکر سهمیه‌ای به 4 ماه حبس تادیبی، تحمل 50 ضربه شلاق در ملاء عام و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

خانی‌پور، بازپرس شعبه امور صنفی دادسرای انقلاب اسلامی تبریز گفت: صاحب کارخانه قندریزی، رحیم فرزند عباس علی نام دارد و به اتهام فروش یک تن شکر سهمیه‌ای، به قیمت هر کیلو 22 تومان دستگیر و در دادگاه به زندان، تحمل ضربه‌های شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد، همچنین در رابطه با این پرونده، شخص دیگری به نام محمدحسین به اتهام خرید شکرها دستگیر و به یک ماه حبس تادیبی، تحمل 60 ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

ضمنا دو نفر دیگر به نام‌های اصغر به جرم دلالی معامله به تحمل 30 ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی و حیدر به جرم خرید و فروش شکر قاچاق به تحمل 40 ضربه شلاق محکوم شدند.

16 مرداد 1372؛ متوسط رشد تولید ناخالص داخلی از 8 درصد گذشت

تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1371 به میزان 6.3 درصد رشد داشته است.

با توجه به این رقم متوسط رشد تولید ناخالص داخلی در چهار سال گذشته به رقم 8.1 درصد رسید که از میانگین رشد هشت درصدی پیش‌بینی شده در برنامه بیشتر است.

آقای عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد شاخص‌های اقتصادی سال 1371 افزود: سهم مصرف با 5.5 درصد رشد نسبت به سال‌های قبل کاهش و در مقابل آن تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور افزایش نشان می‌دهد به‌صورتی‌که نسبت تشکیل سرمایه به تولید ناخالص داخلی 23.1 درصد رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی در زمینه وضع مالی کشور در سال 1371 به کاهش کسری بودجه به میزان 1.7 درصد اشاره کرد و درخصوص وضع اعتباری کشور، سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش نقدینگی را خاطرنشان کرد و گفت: رشد سپرده‌های بانکی 27 درصد و رشد تسهیلات سیستم بانکی به 29 درصد بالغ‌ شد که 17 درصد از این تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی، 45 درصد به بخش صنعت و معدن، 25 درصد به بخش مسکن و 13 درصد به بخش بازرگانی اختصاص داشته است.

16 مرداد 1382؛ سیم کارت موبایل با کد 0912 به بازار می‌آید

روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: همان‌گونه که هموطنان ارجمند اطلاع دارند، واگذاری سیم‌کارت تلفن همراه به متقاضیانی که در مهرماه سال گذشته اقدام به ثبت‌نام کرده بودند از بهمن‌ماه همان سال و بر طبق اولویت‌های تعیین‌شده همزمان با اجرای عملیات توسعه و تجهیز موردنیاز شبکه تلفن همراه کشور آغاز شده است.با آغاز این مرحله از واگذاری سیم‌کارت‌ها، به‌تدریج نامبرینگ این شبکه ارتباطی تغییر خواهد کرد و مشترکان جدید تلفن همراه تهران از کد «0912» بهره‌مند خواهند شد.

نیروگاه اتمی بوشهر سال 1383 برق تولید می‌کند

توجه به انرژی اتمی در راستای تنوع بخشیدن به منابع اولیه انرژی برای تولید برق در ایرن صورت گرفته است.

حبیب‌ا... بیطرف، وزیر نیرو گفت: اواخر سال 83 امکان تولید برق را از نیروگاه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت نیرو تولید برق از طریق انرژی خورشیدی یا زمین‌ گرمایی نیست، افزود: مجموع ظرفیت تولید برق کشور با اتکا به انرژی‌های نو کمتر از یک در هزار است.

16 مرداد 1392؛ ایراد شورای نگهبان به طرح تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی رفع شد

نمایندگان مجلس با اصلاح ماده واحده طرح نحوه محاسبه و اعمال تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در صحن علنی مجلس را بررسی کردند.

بر این اساس، کمیسیون برنامه و بودجه به منظور رفع ایراد شورای نگهبان مقرر کرد، تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی که ارز تغییر نرخ برابری ارز، طلا و جواهرات ایجاد می‌شود، ناشی از ارزیابی حسابداری است و سود تحقق‌یافته تلقی نمی‌گردد و مشمول مالیات نیست و مابه‌التفاوت آن در حسابی تحت‌عنوان مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته‌ها در ترازنامه منعکس و گزارش می‌شود.

کمیسیون برنامه و بودجه در اصلاح خود مقرر کرد که تغییر نرخ برابری ارز صرفاً ناشی از ارزیابی حسابداری باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید