نیم‌قرن با اقتصاد ایران،28 مرداد

سکه‌های جدید طلا در راه بازار

کدخبر: ۵۱۵۹۰۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
سکه‌های جدید طلا در راه بازار

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 مرداد 1352؛ روغن نباتی و آهن از پرداخت حقوق گمرکی معاف شد

جلسه هیات وزیران، بعد از ظهر دیروز به ریاست امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر تشکیل شد. در این جلسه ضمن بررسی مسائل مملکتی چند تصویب‌نامه صادر شد که اهم آنها به قرار زیر است:

- دریافت 16 هزار و 500 دلار وام از بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه برای تامین قسمتی از هزینه طرح جمعیت و تنظیم خانواده به تصویب رسید.

- سهمیه قند و شکر وارداتی مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان برای هر نفر 28 کیلو در سال تعیین شد.

- دریافت 250 میلیون دلار وام از بانک «چیس مانهاتن» و تشکیل کنسرسیومی از بانک‌ها به منظور تامین تمام یا قسمتی از هزینه طرح‌های عمرانی مختلف به تصویب رسید.

- در جلسه دیروز قرار شد روغن خام سویا، آفتاب‌گردان و پنبه‌دانه توسط کارخانجات تولیدکننده روغن نباتی با اجازه وزارت اقتصاد وارد گردد و به شرطی که تاریخ اعلامیه آن از روز اول 1 مردادماه 1352 به بعد باشد از پرداخت حقوق گمرکی معاف می‌شود و نیز انواع شمش آهن و فولاد که توسط کارخانه‌های شمش آهن و فولاد وارد گردد به شرطی که تاریخ اعلامیه آن از روز اول 1 مردادماه به بعد باشد از پرداخت حقوق گمرکی معاف است.

28 مرداد 1372؛ ایران و بلغارستان، خطوط حمل‌و‌نقل هوایی دایر می‌کنند

آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد خط هوایی مستقیم بین تهران و صوفیه و تحقق عملی «قرارداد بورگاس» اعلام شد.

این مطلب توسط مهندس عبداللهی، معاون امور آبخیزداری و زیربنایی وزیر جهاد سازندگی و سرپرست گروه فرستاده‌شده به بلغارستان در دیدار با قائم‌مقام وزیر حمل‌و‌نقل بلغارستان عنوان شد.

خبر دسته اول اولیانوف درباره زمان احیای برجام

وی با اشاره به قرارداد بورگاس درخصوص مساله حمل‌و‌نقل دریایی بین بندرهای «بورگاس»، «پوتی» و «استارا» که توسط وزیران راه و ترابری ایران، بلغارستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان مورد تفاهم قرار گرفته است، بر تحقق عملی این قرارداد تاکید کرد.

28 مرداد 1382؛ وزارت مسکن تمایلی به رونق ساخت‌و‌ساز در تهران ندارد

وزارت مسکن مایل نیست ساخت و ساز در تهران از وضعیت راکد فعلی خارج شود.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: مصوبه تراکم دائمی و ماندگار است و شورایعالی شهرسازی بر اجرای آن تاکید دارد مردم تهران نیز نباید وقتشان را صرف این کنند که شاید تغییر در این مصوبه داده شود.

علی عبدالعلی‌زاده افزود: علت رکود در تهران این است که مصوبه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری در مورد تراکم کاملا جا نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون روند ساخت‌و‌ساز در کشور بسیار خوب است و رکود فقط در تهران وجود دارد که آن هم طبیعی است. حتی در شهرهای جدید و شهرهای اطراف تهران، مانند کرج، ساخت‌و‌ساز بسیار رونق دارد.

وی افزود: درواقع ساخت‌و‌ساز در تهران راکد نشده بلکه محل آن عوض شده و به اطراف تهران انتقال یافته است.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ساخت‌و‌ساز در تهران به تدریج رونق پیدا خواهد کرد. البته وزارت مسکن مایل به رونق ساخت‌و‌ساز در شهر تهران آن‌گونه که در گذشته بود، نیست چراکه براساس طرح مجموعه شهری تهران، جمعیت شهر باید مهار شود.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به اینکه تا سال 1400 معادل هفت میلیون و 650 هزار نفر در نظر گرفته شده است، افزود: اکنون جمعیت تهران نزدیک به 7 میلیون نفر است که با این شرایط باید در تهران سیستم بازدارندگی جمعیت اعمال شود.

وی تصریح کرد: باید یک میلیون نفر از تهران خارج شوند چراکه جمعیت تهران باید در نرخ زاد و ولدش حفظ شود.

28 مرداد 1392؛ آمادگی ایران برای مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی معین

کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی و امور امنیتی در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، ضمن تبریک به مناسبت انتصاب وی به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیرامون برنامه‌ هسته‌ای و تحولات منطقه به‌ویژه اوضاع خطیر مصر و خطر افراط‌گرایی گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کرد.

در این تماس تلفنی که شنبه شب صورت گرفت، وزیر امور خارجه درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، ضرورت وجود اراده سیاسی و عزم جدی برای حل و فصل این مساله را مورد تاکید قرار داد.

ظریف خطاب به اشتون وجود اراده سیاسی و عزم جدی برای حل و فصل این مساله را مورد تاکید قرار داد.

ظریف خطاب به اشتون وجود اراده سیاسی جدی در به رسمیت شناختن حقوق حقه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تامل و فکر نو در مورد مساله هسته‌ای را شیوه‌ای مناسب برای حل و فصل این مساله توصیف کرد.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکرات هدفمند در یک چارچوب زمانی معین خاطرنشان ساخت.

پیش‌تر هم فیلیپ جی‌کارنی، معاون مطبوعاتی رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران هم در قالب گروه 1+5 و هم در سطح دوجانبه اعلام آمادگی کرده بود.

ایجاد تغییرات در زندگی و معیشت مردم در 100 روز

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اصلاح قانون بودجه سال 92، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تهیه لایحه بودجه سال 93 را از اولویت‌های اجرایی دولت یازدهم در 100 روز آینده عنوان کرد، با بیان اینکه در 100 روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم کابینه جدید قصد ایجاد تغییرات در زندگی و معیشت مردم را دارد، گفت: قانون بودجه سال 92 براساس درآمدهای 210 هزار میلیارد تومانی تنظیم شده است و طبق گزارش‌های 4 ماهه‌ این گونه محرز شده که درآمدهای 210 هزار میلیارد تومانی در این برنامه تحقق نخواهد یافت و چنانچه این درآمدها حاصل نشود، دولت با کسری بودجه و جامعه با افزایش تورم روبرو خواهد شد.

سکه‌های جدید طلا در راه بازار

بانک مرکزی سکه‌های ضرب جدید را با هولوگرام و نقش یکسال راهی بازار می‌کند. بانک مرکزی در خبری اعلام کرد که به منظور ملاحظات امنیتی و یکسان‌سازی طرح منقش بر این سکه‌ها برنامه جدید در دست دارد که انگیزه اصلی آن مقابله با ورود سکه‌های غیربانکی عنوان شده است.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از برنامه‌های در دست اقدام بانک مرکزی درخصوص ایجاد تغییراتی در طرح و امنیت سکه‌های بهار آزادی خبر داد و افزود: ازجمله این اقدامات می‌توان استفاده از تصویر پرتره رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) در تمامی قطع‌های سکه‌های بهار آزادی ازجمله نیم و ربع و بسته‌بندی امنیتی و هولوگرام مخصوص نام برد.

بهزاد قیاسوند با اشاره به یکسان بودن ابعاد، عیار و وزن انواع طرح سکه بهار آزادی، بر ضرورت یکسانی قیمت آن در بازار تاکید کرد.

وی اظهار کرد: تفاوتی از لحاظ وزن، عیار و ابعاد در بین سکه‌های گرانبها در زمان قبل (سکه‌های موسوم به پهلوی) و بعد از انقلاب وجود ندارد و تمام سکه‌های گرانبها براساس استاندارد واحدی تولید می‌شود.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید