نیم‌قرن با اقتصاد ایران،29 مرداد

تصمیم دولت برای بازگرداندن دلار 1226تومانی

کدخبر: ۵۱۶۰۶۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تصمیم دولت برای بازگرداندن دلار 1226تومانی

 ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 مرداد 1352؛ 20 میلیون تن نفت فروخته شد

شرکت ملی نفت برای سال‌جاری مسیحی (1973) موفق شد 20 میلیون تن نفت مستقل خود را تماما بفروشد و در حال حاضر نفتی برای فروش ندارد و در مورد فروش سال 1974 تاکنون نصف آن به علت معاملات قبلی تعهد شده است و برای نصف دیگر پیشنهادات بسیاری رسیده که در ماه آینده تکلیف آن روشن خواهد شد.

شرکت ملی نفت در سال‌جاری از ناحیه مورد معامله با کنسرسیوم روزی 200 هزار بشکه (7.7 میلیون تن) و از مشارکت و عاملیت یا شرکت‌های دیگر چه در فلات قاره و چه در خشکی روزی در حدود 450 هزار بشکه (نزدیک به 12 میلیون تن) نفت به دستمی‌آورد. جمع این نفت در سال‌جاری قریب 20 میلیون تن است که همه آنها به فروش رفته است.

تعهدات شرکت ملی نفت در وهله اول مربوط به پالایشگاه مدرس سالی 1.25 میلیون تن و پالایشگاه آفریقای جنوبی سالی در حدود 2 میلیون تن است.

تعهدات دیگر شرکت ملی نفت معاملاتی است که با کشورهای بلوک شرق انجام داده است. شرکت ملی نفت اولین شرکت نفتی است که در بازار انحصاری بلوک شرق رسوخ پیدا کرده و تاکنون مقادیر مهمی نفت به این کشورها فروخته است.

رومانی بیشترین معامله را با ایران دارد و در سال‌جاری بیش از 2.5 میلیون تن نفت دریافت می‌کند. لهستان هم اخیرا در سفر آقای هویدا موفق شد 300 هزار تن نفت دریافت دارد.

علاوه‌بر کشورهای بلوک شرق، کشورهای دیگر چه در اروپا و چه در آسیا و چه در آمریکا خریدهایی انجام دادند که در بین آنها از کمپانی‌های ژاپنی گرفته تا اشلند آمریکایی دیده می‌شوند.

برزیل احتمالا آخرین کشوری است که احتمالا با تحویل جنس مورد احتیاج موفق شده است مقداری نفت بخرد.

29 مرداد 1382؛ خاموشی باز هم رئیس اتاق شد

انتخابات پنجمین دوره اتاق بازرگانی ایران سرانجام پس از یک وقفه 3 ماهه دیروز برگزار شد و علی‌نقی خاموشی رئیس 4 دوره گذشته اتاق این بار به سختی و با اختلاف ناچیز بر رقیب خود سیدرسول رنجبران، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان غلبه کرد و مجدداً بر صندلی ریاست اتاق تکیه زد.

برخلاف گمان اکثر محافل اقتصادی که تصور می‌کردند رقابت بین خاموشی و بهزادیان خواهد بود، صبح دیروز معلوم شد بهزادیان به دلیل شانس بسیار پایین خود به نفع سیدرسول رنجبران کنار رفته است.

همچنین برای انتخابات نواب رئیس از میان طرفداران خاموشی، صادقیان، گنجی، میرمحمد صادقی و شافعی و از میان طرفداران خواستار تحول، رجال، بهزادیان، سپهوند و خسرو تاج نامزد شدند که در نهایت میرمحمد صادقی و خسرو تاج به ترتیب به عنوان نایب رئیس و رجال و بهزادیان به عنوان اعضای هیات رئیسه برگزیده شدند.

29 مرداد 1392؛ تصمیم دولت برای بازگرداندن دلار 1226 تومانی

دولت یازدهم تصمیم به بازگرداندن دلار 1226 تومانی برای واردات برخی از کالاهای اساسی گرفته است تا شاید ارزانی را به بازار روانه کند.

از این پس واردات 5 کالای اساسی براساس دلار 1226 تومانی انجام می‌شود.

آنگونه که مسوولان می‌گویند، پیش‌بینی می‌شود از آنجا که ارز ارزان برای خرید مواد اولیه تولید اختصاص خواهد یافت، تمام کالاهای مصرفی با کاهش قیمت روبرو شوند که برای این موضوع کارگروهی ویژه تشکیل و سازوکارهایی لازم دیده شده است.

تلاش برای تامین دلار 1226 تومانی برای واردات کالاهای اساسی در راستای وعده‌های حسن روحانی، رئیس جدید دولت گرفته می‌شود.

روحانی در نخستین جلسه هیات دولت بر بهبود وضعیت معیشت مردم تاکید کرد و دستور داد دستگاه‌های اجرایی اقداماتی را که می‌توانند در 100 روز بر اوضاع و معیشبت مردم تاثیر مثبت داشته باشند ظرف یک هفته به دولت اعلام کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید