نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 شهریور

مخالفت عربستان با قطع جریان نفت!

کدخبر: ۵۱۸۲۶۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مخالفت عربستان با قطع جریان نفت!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم شهریور 1352؛ عربستان با قطع جریان نفت مخالفت کرد

ملک فیصل، پادشاه عربستان سعودی در گفت‌و‌گو با «سلیم نوری» سردبیر روزنامه لبنانی «الحوادث» اعراب را از استفاده از سلاح نفت بر حذر داشت.

سعدون فیصل، پسر ملک فیصل معاون وزارت نفت عربستان سعودی نیز این نظریه را تایید کرده است.

پادشاه عربستان سعودی تاکید کرده است پولی که اعراب از راه فروش نفت به‌دست می‌آورند باید در نبرد با اسرائیل مورداستفاده قرار گیرد نه خود نفت و قطع آن.

به گزارش روزنامه «الحوادث» عربستان سعودی حاضر است نیمی از 500 میلیون لیره‌ای را که مصر برای خرید سلاح‌های جدید به آن احتیاج دارد به دولت مصر تحویل دهد. کویت، ابوظبی و قطر نیز نیم دیگر آن را تامین خواهند کرد.

هشتم شهریور 1372؛ دفتر هواپیمایی «ایران ایرتور» در مشهد گشایش یافت

در مراسمی با حضور مهندس شفتی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام رسولی محلاتی، دبیر شورای مرکزی ائمه جمعه کشور و مقامات محلی دفتر شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» در مشهد گشایش یافت. در این مراسم آقای غفار، مدیرعامل «ایران ایرتور» گزارشی از روند فعالیت‌های این شرکت در زمینه جابجایی مسافر و مساعدت با ناوگان هوایی کشور را ارائه داد و افزود: از زمان فعالیت دوباره و گسترده این شرکت با به‌کارگیری 10 فروند هواپیمای توپولف روسی، ماهانه بین 120 تا 130 هزار مسافر در سطح کشور جابجا می‌شوند.

وی گفت: در مدت 15 ماه فعالیت این سازمان با برقراری 220 پرواز در هفته بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از 14 نقطه کشور به مشهد منتقل شده و به مبدا برگشت داده شده‌اند.

آقای غفار با اشاره به نقش این شرکت در کاهش صف‌های طویل خرید بلیت و ایجاد امکان مسافرت هوایی بیشتر برای مشتاقان و زائران حرم مطهر حضرت رضا (ع) اظهار امیدواری کرد که با به‌کارگیری امکانات و تجهیزات گسترده‌تر، شرایط بهتری برای ارائه خدمت به مردم فراهم شود.

هشتم شهریور 1382؛ واردات خودرو فعلا منتفی شد

با اظهارات روز پنج‌شنبه وزیر بازرگانی مشخص شد که واردات خودرو فعلا منتفی شده است.

محمد شریعتمداری اعلام کرد: سیاست دولت در مورد خودرو رعایت همه مسائل اقتصاد ملی است و تا زمانی که شرایط واردات فراهم نشود، اجازه واردات خودرو به هیچ کس داده نخواهد شد و این شرایط هم‌اکنون فراهم نیست.

طی چند روز گذشته بحث خبری واردات خودرو به حدی جدی شده بود که حتی یکی از مدیران وزارت بازرگانی جزئیات مدل‌های وارداتی و نیز اسامی شرکت‌های واردکننده را اعلام کرده بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید