نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 20شهریور

روحانی: 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه عددسازی محض است

کدخبر: ۵۲۰۹۱۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
روحانی: 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه عددسازی محض است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 شهریور 1352؛ نمایشگاه جهانی تهران گشایش می‌یابد

در پیشگاه شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو امروز اولین نمایشگاه بین‌المللی تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران طی مراسم ویژه‌ای افتتاح می شود.

در این نمایشگاه که تا دوم مهرماه برای بازدید بازرگانان و عموم مردم دائر خواهد بود، 22 کشور جهان بیش از یک هزار میلیون ریال از صنایع سنگین و فرآورده‌های صنعتی خود را به معرض تماشا گذاشته‌اند.

بزرگ‌ترین غرفه را آلمان در اختیار دارد و بیش از 50 واحد صنعتی این کشور تولیدات خود را در این غرفه در معرض تماشا قرار داده‌اند.

جمهوری خلق چین سه هزار نوع از کالاهای نمایشگاهی از صنایع سنگین گرفته تا ظریف‌ترین فرآورده‌های دست‌‌ساخته از جمله قالی‌های نفیس و پوست طبیعی قیمتی در غرفه خود گرد آورده است.

در غرفه فرانسه که بعد از آلمان بزرگ‌ترین غرفه نمایشگاه است، ماکت هواپیمای کنکورد و در غرفه آمریکا پدیده‌های فضایی ازجمله جیپ ماه‌نورد، آزمایشگاه فضایی اسکای‌لب و سنگ ماه به معرض نمایش گذاشته شده است.

در غرفه عربستان سعودی چاپ نفیسی از قرآن مجید به قطع بسیار بزرگی در کنار پرده کعبه به نمایش گذاشته شده است.

20 شهریور 1362؛ سمت‌گیری سیاست بازرگانی کشور اعلام شد

سمت‌گیری سیاست بازرگانی کشور به منظور تامین و دستیابی به هدف برنامه طویل‌المدت دولت ازسوی وزیر بازرگانی اعلام شد.

حسن عابدی‌جعفری، وزیر بازرگانی گفت: در زمینه ا قتصادی که امروز بحث ما در آن جهت است، جمهوری اسلامی ایران با تمام توطئه‌ها و کارشکنی‌هایی که از جانب قدرت‌های بزرگ و عوامل پیدا و ناپیدایش که علیه‌اش جریان دارد، نخستین برنامه طویل‌المدت خود را تنظیم نموده و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که با توجه به اهداف برنامه مذکور سمت‌گیری سیاست بازرگانی کشور، به‌منظور تامین و دستیابی به هدف‌های برنامه فوق به شرح زیر خواهد بود.

1- کوشش در راه برقراری رابطه تجاری با همه کشورهایی که به استقلال سیاسی، اقتصادی کشور ما معتقد باشند به خصوص کشورهای مسلمان و مستضعف.

2- سعی در وارد کردن کالاهای سرمایه‌ای به‌منظور بالا بردن سطح تولیدات داخلی و رسیدن به خودکفایی و جلوگیری از ورود کالاهای بنجل و مصرفی غیرضروری.

3- کوشش برای بالا بردن سطح صادرات کالاها و تولیدات غیرنفتی و رهاندن کشور از اقتصاد تک‌پایه‌ای.

4- با در نظر گرفتن اقتصاد کشاورزی یکی از اساسی‌ترین ارگان اقتصاد کشور ما است، کوششی برای بالا بردن هرچه بیشتر تولیدات این بخش از اقتصاد جمهوری اسلامی و ایجاد صنایع جنبی این بخش به‌منظور بالا بردن سطح اشتغال در بین کشاورزان و افزایش درآمد آنها و کاستن از میزان بیکاری پنهان این قشر جامعه.

20 شهریور 1382؛ اعلام قیمت باتری پیکان ازسوی شورای اقتصاد

شورای اقتصاد نرخ فروش باتری پیکان را تصویب کرد.

براساس این مصوبه، قیمت هر دستگاه باتری پیکان (12 ولت) تولیدی شرکت باتری‌سازی نیرو مبلغ 115 هزار و 500 ریال در مقابل تحویل باتری اسقاطی خواهد بود.

چنانچه باتری اسقاطی تحویل نشود، مبلغ 30 هزار ریال به قیمت فوق افزوده می‌شود.

 

20 شهریور 1392

10 تا 15 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه فقط 10 تا 15 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی به صورت واقعی و قانونی صورت گرفته که این واگذاری‌ها نیز آنچنان که باید و شاید تاثیری در امور نداشته است، گفت: براساس آمار مرکز آمار ایران، رکود شدیدی بر اقتصاد کشور حاکم شده است که نمود آن نرخ رشد اقتصادی منفی 5.4 درصد است که بانک مرکزی نیز اخیرا آن را تایید کرده است.

علی طیب‌نیا افزود: برگزاری جلسه شورای گفت‌و‌گو با حضور نمایندگان دولت و سایر قوا نشان می‌دهد که دولت عزم جدی دارد که از تمام توان کارشناسی بخش خصوصی برای حل مشکلات تولید استفاده کند.

وزیر اقتصاد همچنین عنوان کرد: در سال 2013 میلادی براساس آمارهای رسمی، رتبه ایران در فضای کسب‌و‌کار در بین 18 کشور دنیا، 145 بوده است و این نشان می‌دهد که نه‌تنها طی سال‌های گذشته فضای کسب‌و‌کار در ایران بهبود نیافته، بلکه جایگاه ایران بدتر هم شده است اما اگر از همه ظرفیت‌ها و توان ملی استفاده کنیم، قادر به بهبود این وضعیت خواهیم بود.

روحانی: 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه عددسازی محض است

حسن روحانی در بیست و دومین همایش ائمه جمعه از احتمال مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس در نیویورک خبر داد.

وی 80 هزار میلیارد تومان از 210 هزار میلیارد تومان تعیین‌شده برای بودجه را عددسازی خواند و گفت: از بودجه امسال در خوشبینانه‌ترین حالت 130 هزار میلیارد تومان قابل وصول است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: رشد اقتصادی در سالی که گذشت منفی بوده و منفی بودن رشد اقتصادی نشان‌دهنده رکود حاکم بر اقتصاد است.

وی ادامه داد: عدم وصول 80 هزار میلیارد تومان موضوعی نیست که فقط این دولت بگوید، بلکه سازمان مدیریت دولت قبل نیز بر آن تاکید داشت و به من در این ارتباط گزارش داد.

از بودجه امسال در خوش‌بینانه‌ترین حالت 130 هزار میلیارد تومان قابل‌وصول است و ما با ایجاد منابع جدید در دولت که اگر مجلس آن را بپذیرد، این رقم به 150 هزار میلیارد تومان رساندیم و 60 هزار میلیارد تومان کمتر از آن میزانی است که در بودجه ذکر شده بود و این 20 هزار میلیارد تومان اضافه شده همان‌طور که گفتم مربوط به منابع جدید است.

روحانی با اشاره به نقدینگی موجود در جامعه و تشبیه آن به یک سیل مخرب گفت: نقدینگی سیل مخربی است که یک مرتبه در مقطعی در ارز، مسکن یا سکه ایجاد شد. در حال حاضر 498 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که میزان آن هشت سال پیش حدود 60 هزار میلیارد تومان بود و اکنون هفت برابر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید