نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27شهریور

مردم باید نرخ‌های جدید را کنترل کنند

کدخبر: ۵۲۲۲۶۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مردم باید نرخ‌های جدید را کنترل کنند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 شهریور 1352؛ مردم باید نرخ‌های جدید را کنترل کنند

اتاق اصناف نرخ چند قلم از مواد مصرفی موردنیاز مردم را انتشار داد.

در میان این اقلام گوشت، گوشت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات وجود داشت.

از بامداد امروز واحدهای اجرایی اتاق اصناف اقدامات لازم را در زمینه ابلاغ قانونی نرخ‌های اعلام‌شده به افراد واحدهای صنفی به‌عمل آوردند.

قسمت بازرسی اتاق اصناف یادآور شد که به تعداد افراد صنوف مربوط نرخ‌های اعلام‌شده چاپ و جهت نصب در مغازه‌ها بین دکانداران توزیع شده است دیروز نرخ گوشت گوسفند، شیر، تخم مرغ، مرغ، اتومبیل، کره، پنیر و روغن نباتی که به تصویب هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف رسیده است.

جهت اجرا به اتاق اصناف پایتخت ابلاغ گردید. اتاق اصناف اعلام کرد که تا غروب امروز کار ابلاغ رسمی نرخ‌ها به هر یک از افراد صنوف مربوط پایان می‌پذیرد و قسمت بازرسی اتاق ضمن ابلاغ نرخ به افراد واحدهای صنفی یادآور شده که تخلف از مقررات نرخ مجازات قانونی به دنبال خواهد داشت و سنگین‌ترین مجازات برای پیشه‌وران گناهکار، تعطیلی دکان در نظر گرفته شده است.

قسمت بازرسی اتاق اصناف اعلام کرد که مردم تهران و مصرف‌کنندگان در تمام موارد برای شکایت از افراد متخلف می‌توانند موضوع شکایت خود را به وسیله تلفن 831204 به بازرسی اتاق اصناف اطلاع دهند و به‌دنبال هر شکایتی بازرسان اتاق اقدامات لازم انجام داده و نتیجه را با شاکی در میان می‌نهند.

27 شهریور 1382؛ نامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه در مورد دفاتر نظارتی شورای نگهبان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نامه‌ای به دکتر عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری بار دیگر بر غیرقانونی بودن دفاتر نظارتی شورای نگهبان تاکید کرد.

در قسمتی از این نامه آمده است: «براساس موازین قانونی موجود از جمله ماده واحده قانون تشکیلات شورای نگهبان مصوب 1377 مجلس شورای اسلامی، این سازمان هیچ‌گونه اختیار قانونی تعریف‌شده‌ای برای موافقت با ایجاد واحدهای تشکیلاتی شورای نگهبان ندارد، لذا انتساب ایجاد واحدهای یادشده یا تایید آنها ازسوی این سازمان فاقد هرگونه عمل حقوقی و قانونی قابل‌دفاع است و کماکان ایجاد دفاتر ثابت نظارتی از طریق این سازمان بلااعتبار است.»

 

حذف ژاپن از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان

وزیر نفت پس از انصراف شرکت‌های ژاپنی از امضای قرارداد نهایی میدان نفتی آزادگان از آغاز مذاکره شرکت ملی نفت با چند شرکت نفتی دیگر درباره توسعه این میدان نفتی خبر داد.

بیژن زنگنه با بیان اینکه زمان مذاکره انحصاری با ژاپنی‌ها به اتمام رسیده است، تاکید کرد: در روزهای گذشته به شرکت ملی نفت دستور داده شد تا برای انعقاد قرارداد توسعه این میدان نفتی با چند شرکت نفتی وارد مذاکره شود.

وی با بیان اینکه این مذاکرات آغاز شده است، گفت: نتیجه مذاکرات یادشده در صورت نهایی شدن آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وزیر نفت به تعداد و اسامی شرکت‌های نفتی که شرکت ملی نفت با آنها درباره توسعه میدان نفتی آزادگان وارد مذاکره شده است، اشاره‌ای نکرد. 

 

27 شهریور 1392

طرح دوباره پیشنهاد ادغام ایران‌خودرو و سایپا

شش سال و اندی از پیشنهاد پرحاشیه مهرداد بذرپاش، مدیرعامل وقت پارس‌خودرو مبنی‌بر ادغام خودروسازان ایران می‌گذرد و در حالی که خیلی‌ها آن را فراموش کرده‌اند، بذر آن دوباره پاشیده شد و این بار در مراسم تودیع و معارفه مدیران ایران‌خودرو.

اظهارات بذرپاش که نشان از علاقه تمام نشدنی او به ادغام خودروسازان داشت با تایید مدیرعامل جدید ایران‌خودرو  همراه بود و هاشم یکه‌زارع در همان مراسم از مدیرعامل سایپا خواست تا دست وی را برای همکاری‌های مشترک بفشارد.

او گفت که «من همین جا دستم را به سمت آقای مدنی (مدیرعامل سایپا) برای همکاری‌های مشترک دراز می‌کنم، چون معتقدم ایران‌خودرو و سایپا بدون هم نمی‌توانند کار کنند.»

یکه‌زارع تاکید کرد که در گذشته اتفاقات بچه‌گانه‌ای میان ایران‌خودرو و سایپا (در مورد همکاری‌های مشترک) رخ داده، ولی حالا باید کارهای مشترک را با یکدیگر انجام بدهیم.

به گفته وی، هیچ اشکالی ندارد که ایران‌خودرو از موتور تولید سایپا استفاده کند یا سایپا موتوری را که ایران‌خودرو ساخته، روی محصولاتش بگذارد.

یکه‌زارع حتی این را هم گفت که وقتی فلان شرکت برای سایپا قطعه می‌سازد، اشکالی ندارد اگر تیراژ همان قطعه را دو برابر کند و ایران‌خودرو نیز آن را مورد استفاده قرار بدهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید