نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 6 مهر

طرح بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات ارز

کدخبر: ۵۲۴۱۳۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
طرح بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات ارز

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم مهر 1372؛ تاکید هاشمی و ملک فهد بر همکاری ایران و عربستان در اوپک

در گفت‌و‌گوی تلفنی آقای هاشمی رفسنجانی و ملک فهد زمینه‌های گسترش همکاری‌های ایران و عربستان سعودی مسائل دوجانبه موردعلاقه به‌ویژه همکاری در چارچوب اوپک و تثبیت قیمت نفت مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

آقای هاشمی رفسنجانی در این گفت‌و‌گو با اشاره به نقش حائز اهمیت دو کشور ایران و عربستان در اوپک بر لزوم تلاش و همکاری مشترک دو کشور برای تثبیت و بالا بردن قیمت نفت و رساندن آن به سطح واقعی قیمت تاکید کرد.

ملک فهد، پادشاه عربستان نیز در این گفت‌و‌گو ضمن استقبال از ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور، اهمیت تلاش مشترک ایران و عربستان را در چارچوب اوپک مورد تاکید قرار داد و افزود: وزیران نفت دو کشور در اجلاس جاری اوپک می‌توانند با گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر بیشتر، زمینه همکاری را برای تثبیت قیمت نفت فراهم می‌کنند.

اکنون در بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت خام 15 دلار و 10 سنت خرید و فروش می‌شود؛ این در حالی است که قیمت موردنظر اوپک 21 دلار برای هر بشکه است.

کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت در صورت همکاری دو قطب نفتی اوپک یعنی ایران و عربستان طی روزهای آینده به سطح بالاتری برسد.

ششم مهر 1382؛ رئیس لوک اویل: مصرف‌کنندگان آمریکایی به نفت روسیه نیاز دارند

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع موثق خبری خود نوشت، روسیه به آمریکا درباره قراردادهای نفتی عراق پیام فرستاده است.

نیویورک‌تایمز گزارش خود را در این باره با حضور پوتین در مراسم تغییر نام یک پمپ بنزی در منهتن آغاز کرد.

این پمپ بنزین به «وگیت الک پروف» مدیر شرکت نفتی بزرگ روسیه لوک اویل تعلق دارد که 3 سال پیش آن را خریداری کرده است. اکنون این پمپ بنزین هم لوک اویل نام گرفته است.

الک پروف می‌‌خواهد که مصرف‌کنندگان آمریکایی بدانند به نفت روسیه نیاز دارند و شرکت‌هایی مانند شرکت او آماده تامین این نیاز هستند. طی دو سال گذشته نفت به رابطی قدرتمند میان آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده دنیا و روسیه یکی از تولیدکنندگان بزرگ دنیا تبدیل شده است.

اما سفر الک پروف به آمریکا به این امید صورت گرفته است که دولت بوش بتواند به لوک اویل در رسیدن به منافع نفتی خارج از روسیه کمک کند. لوک اویل به دنبال میدان بزرگ نفتی قرنه غربی در عراق است.

افراد نزدیک به پوتین و الک پروف می‌گویند، پوتین درباره این موضوع و حفظ قراردادهای نفتی روسیه در عراق با بوش در کمپ دیوید گفت‌و‌گو کند.

الک پروف در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز گفت: موضوع عراق بدون شک در دستورکار مذاکرات است. چون رئیس‌جمهور یک کشور و دولت باید به شرکت‌های این کشور کمک کند.

شرکت‌های روسی بعد از آنکه طی سال‌ها بعد از فروپاشی شوروی به حال خود رها شده بودند، اکنون بار دیگر فرصت یافته‌اند که برای به‌دست آوردن موفقیت در آن کمک آمریکا را ارزشمند و حیاتی می‌دانند.

چندی پیش در یک کنفرانس نفتی در سن پترزبورگ، شرکت‌های نفتی روسیه درباره ضرورت کمک آمریکا در ایجاد زیرساخت‌های نفتی بیشتر برای تسهیل صادرات گفت‌وگو کردند. آنها خواستار ایجاد بنادر، تاسیسات ذخیره و خطوط لوله هستند. شوروی و اکسون موبیل برای خرید سهام عمده شاید 25 درصدی شرکت نفتی یوکوس روسیه تلاش می‌کنند.

ششم مهر 1392؛ ظریف و کری دور یک میز نشستند

بالاخره پس از صبر و خوش‌بینی‌های فراوان، دور جدید مذاکرات هسته‌ای در فضای جدید و قالب جدید برگزار شد.

این مذاکرات که اولین دور گفت‌و‌گوهای هسته‌ای در دولت جدید ایران است، همان‌گونه که از لحن رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در چند هفته اخیر برمی‌آمد، حاوی نشانه‌ها و ظرافت‌های دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق پس از  نزدیک به یک دهه مذاکرات طولانی و بدون دستاورد ملموس است.

این مذاکرات که پنج‌شنبه ساعت 4 و 30 دقیقه بعد از ظهر به وقت نیویورک، 12 شب به وقت تهران در محل شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، با استقبال فراوان وزرای امور خارجه 1+5 روبرو شد. پس از برگزاری این نشست، حسن روحانی رئیس‌ جمهور ایران تاکید کرده بود که مساله هسته‌ای باید در مدت چند ماه و نه چند سال حل شود.

ظریف نیز پس از پایان نشست گفت: برای سرعت بخشیدن به مذاکرات به توافق رسیدیم و امیدواریم بتوانیم در فرجه‌ای یکساله به راه‌حل برسیم.

وزیر امور خارجه در مورد دیدارش با وزیر خارجه آمریکا گفت: گفت‌و‌گوی کوتاهی داشتیم که در دیدارهای بین‌المللی انجام این گفت‌و‌گوها و دیدارها معمول است و در آن بر ضرورت و اهتمام ویژه برای رسیدن به راه‌حل تاکید کردیم و انتظار می‌رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: جان کری در این نشست از عزم اوباما برای پایان دادن به مساله هسته‌ای ایران سخن گفت.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم این حرف‌های مثبت را که در این مذاکرات شنیده شد با دقت و هوشیاری در آینده به پیش ببریم و زمینه را برای حل مشکلات ایران فراهم کنیم.

ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها باید به‌تدریج که جلو می‌رویم رفع شود و در قدم آخر همه تحریم‌ها به‌طور کامل چه تحریم‌های یکجانبه و چه تحریم‌های چندجانبه لغو شوند.

طرح بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسانات ارز

مدیر مرکز مبادلات ارزی از کاهش شدید تقاضای سفته‌بازی در نیمه اول سال‌جاری خبر داد و گفت: هدف جدید بانک مرکزی در بازار ارز، جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی و اجازه ندادن به بروز دوباره نوسانات چشمگیر قیمتی است.

صمد کریمی گفت: نرخ ارز حاوی اطلاعات ذی‌قیمتی است تا از طریق آن بتوان ثبات در بازارهای ارز و چهارگانه اقتصاد ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز معتبر بسیار مهمی به‌ویژه برای بانک‌های مرکزی است، تصریح کرد: بانک‌های مرکزی در چارچوب چهار الگو نرخ ارز را تعیین می‌کنند که برابری قدرت خرید، تراز حساب جاری و الگوی پولی از جمله آنها است و بانک‌های مرکزی همه این موارد را برای تعیین نرخ ارز در نظر می‌گیرند. 

کریمی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد قیمت ارز و بازار و انعکاس آن در رسانه‌ها گفت: هدف بانک مرکزی جلوگیری از ایجاد نوسانات شدید در بازار ارز کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید