نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 1 آبان

اوامر تازه‌ شاهنشاه در مورد مبارزه با گرانفروشی!

کدخبر: ۵۲۹۳۷۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اوامر تازه‌ شاهنشاه در مورد مبارزه با گرانفروشی!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول آبان 1352؛ شاهنشاه اوامر تازه‌ای در مورد مبارزه با گرانفروشی صادر کردند

در ساعت هشت بامداد امروز جلسه‌ای با شرکت نخست‌وزیر، وزیران کشور، اقتصاد، کشاورزی، مشاور، مدیرعامل سازمان برنامه، دبیرکل حزب ایران نوین، روسای اتاق‌های اصناف، صنایع و معادن، رئیس مرکز بررسی قیمت‌ها در نخست‌وزیری تشکیل شد.

وزیر کشور در این جلسه اعلام داشت که صورت کالاهای موسساتی که قیمت‌ها را تغییر نداده‌اند و همچنین آنها که قیمت‌های بالارفته را کاهش داده‌اند به هیات عالی نظارت فرستاده شد و براساس این قیمت‌ها، هیات‌، نرخ رسمی را تغیین  و جهت اجرا به اتاق اصناف اعلام خواهد کرد.

وزیر اقتصاد نیز گفت: مهلتی که برای مراجعه و تسلیم قیمت‌ها برای موسسات و واحدها تعیین شده بود، دیروز سر آمد و کارت بازرگانی کسانی که تاکنون مراجعه نکرده‌اند، باطل خواهد شد.

پس از این گزارش‌ها، نخست‌وزیر اظهار کرد که در این مورد اوامر تازه‌ای از طرف شاهنشاه صادر گردیده که بسیار جدی است.

نخست‌وزیر یادآور شد که مبارزه علیه گرانفروشی و سوء‌استفاده در  عمده‌فروشی و تولیدات و واردات و خرده‌فروشی بسیار شدید خواهد بود.

نخست‌وزیر گفت: کلیه عملیات از مرحله تولید و ورود کالا تا زمان توزیع و مصرف با نهایت دقت تحت‌بررسی قرار می‌گیرد.

نخست‌وزیر در پایان گفت: به‌زودی لایحه مجازات گرانفروشان و سو‌ء‌استفاده‌کنندگان به مجلس داده می‌شود و دولت براساس آن مبارزه جدی را علیه گرانفروشان آغاز خواهد کرد.

2300 موسسه، نرخ‌های جدید خود را اعلام کردند

کار کمیته بررسی قیمت‌ها در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دیشب پایان یافت و بیش از 2300 موسسه تا پایان آخرین مهلت تعیین‌شده قیمت کالاهای خود را تعیین و به اطلاع این کمیته رساندند تا پس از بررسی و تایید کمیته در جراید برای اطلاع عموم درج شود.

امروز گفته شد در مهلت مقرر اکثر تولیدکنندگان و واردکنندگان و صادرکنندگان، قیمت کالاهای خود و اسناد مربوطه به آن را تسلیم کمیته بررسی قیمت اتاق نمودند. گروه هم که مشمول نمی‌شوند، از مراجعه به کمیته خودداری کردند، عده معدودی هم که باید ضمن تعیین قیمت‌ها و بازگشت به اول خرداد قیمت کالاهای خود را برای بررسی تسلیم کمیته می‌نمودند تا آخر وقت مقرر مراجعه نکردند.

اول آبان 1382؛ درآمد پولدارهای ایران 17 برابر فقرا است

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: براساس گزارش دفتر توسعه و عمران سازمان ملل متحد نسبت درآمد دهک پردرآمد به دهک کم‌درآمد در ایران 17 برابر است.

محمدرضا واعظ مهدوی گفت: این نسبت در کشورهای اسکاندیناوی حدود 6 برابر، در انگلستان 8 برابر و در آمریکا 16 برابر است.

وی در مورد وضعیت و موقعیت ایران نیز گفت: 15 درصد مردم زیر خط نسبی فقر به سر می‌برند و 1.2 درصد از جمعیت کشور نیز در روز کمتر از یک دلار درآمد دارند.

واعظ مهدوی بیان کرد: در برنامه چهارم هدف‌گذاری مشخصی برای مبارزه با فقر خواهیم داشت، چراکه توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی بدون نگاه به نحوه توزیع درآمدها نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

بورس تهران اول شد

شاخص بورس تهران در یک سال گذشته با 100 درصد رشد  مقام نخست را در میان 50 بورس مطرح دنیا به‌دست آورد.

کریم کریمی، کارشناس امور بین‌الملل بورس تهران با اعلام این خبر گفت: آخرین محاسبات سالانه شاخص توسط فدراسیون بین‌المللی بورس اوراق بهادار (Few) شاخص بورس اوراق بهادار تهران در ماه آگوست نسبت به دوره مشابه سال قبل 100 درصد رشد داشته است.

وی گفت: این در حالی است که بورس ورشو با 60 درصد رشد مقام دوم و شاخص بورس لیما در پرو و بورس بوئنوس آیرس در آرژانتین با 59 و 45 درصد رشد در مقام‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. ازسوی دیگر شاخص بورس تایلند با 45 درصد افزایش مقام پنجم را نصیب خود کرد.

اول آبان 1392؛ بدهی دولت احمدی‌نژاد بیش از 180 هزار میلیارد تومان است

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در دیدار با جمعی از نمایندگان استان اصفهان بسیاری از مشکلات کشور را ناشی از کم‌توجهی به ضرورت تصمیم‌گیری‌های عالمانه و عمیق در عرصه‌های مدیریتی دانست و گفت: ایران با مشکلاتی نظیر کم‌آبی زاینده‌رود، دریاچه ارومیه، رود کارون، دریاچه هامون، پایین رفتن سطح آب در کلیه چاه‌های کشور، افزایش شوری نسبی زمین و آب به دلیل عدم‌ به‌کارگیری یک نگاه عالمانه و کارشناسانه جامع بر مساله آب روبرو است که دولت «تدبیر و امید» تمهیداتی را برای حل مشکلات در این عرصه اندیشیده و به ‌تدریج آنها را به مورد اجرا خواهد گذاشت.

روحانی با اشاره به پیشرفت‌های مناسبی که پس از استقرار دولت در شناسایی مشکلات اساسی حاصل شده و قدم‌های صحیح و مثبتی که با تلاش شبانه‌روزی و درایت گروه مذاکره‌کنندگان برداشته شده است، اظهار کرد: امیدوارم در سال‌جاری و خصوصا در سال 1393 با تنظیم بودجه‌ای منطقی، متوازن و واقعی به کمک نمایندگان محترم مجلس، در حل بسیاری از مشکلات توفیق حاصل شود.

روحانی اظهار کرد: همه فعالیت‌های دولت بدون نقص نیست، اما وقتی حجم بدهی‌های دولت گذشته به بانک‌ها و بخش خصوصی و پیمانکاران براساس بررسی‌های مجلس شورای اسلامی، بیش از 180 هزار میلیارد تومان است، باید برای همراهی با دولت در حل مشکلات پیشگام بود و زمینه‌های حل مشکلات را در حد مقدور فراهم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید