نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5 آبان

ابراز تمایل رنو برای بازگشت به بازار خودرو ایران

کدخبر: ۵۳۰۰۷۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ابراز تمایل رنو برای بازگشت به بازار خودرو ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم آبان 1352؛ قیمت جدید نفت ایران به ژاپن ابلاغ شد

شرکت ملی نفت ایران موسسات بازرگانی ژاپن و شرکت‌های تصفیه نفت آن کشور را از تصمیم خود در زمینه افزایش قیمت نفت ایران آگاه کرده است.

در یادداشت دولت ایران قیمت هر بشکه نفت سبک 3.70 دلار و نفت سنگین هر بشکه 3.62 دلار تعیین شده است. هر دو این قیمت‌ها 26 درصد افزایش نشان می‌دهد. این افزایش قیمت در مورد نفت خامی که ژاپن مستقیما از ایران خریداری می‌کند، اعمال خواهد شد.

این تصمیم ایران، در پی تصمیم عربستان سعودی مبنی‌بر اعلام 70 درصد افزایش در قیمت نفت خامی که آن کشور به ژاپن می‌فروشد، اتخاذ شد.

اخیرا حدود چهار شرکت بین‌المللی نفت به موسسات تصفیه نفت ژاپن اعلام کرده بودند که بیش از 10 درصد از میزان نفت صادراتی خود به ژاپن را خواهند کاست.

پنجم آبان 1372؛ دولت تصمیمات جدیدی برای بهبود وضع ارز اتخاذ می‌کند

به گفته یک مقام آگاه در سیستم بانکی کشور، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در جلسات متعددی مشکل ارز را مورد بحث و بررسی قرار دادند. به گفته این مسوول به نظر می‌رسد در جهت بهبود وضعیت بازار ارز به‌زودی تصمیماتی اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته شود.

در همین حال، گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از بازار آزاد ارز حاکی است، ارزش برابری دلار و پوند در مقابل ریال (دیروز) در معاملات بازار آزاد ارز تهران، نسبت به روز دوشنبه افزایش یافت و ارزش برابری مارک در مقابل ریال کاهش داشت.

حدود ساعت 13.30 هر دلار آمریکا، مارک آلمان و پوند انگلیس به ترتیب 1655، 995 و 2450 ریال معامله شد که نسبت به روز دوشنبه هر دلار آمریکا و پوند انگلیس به ترتیب 5 و 25 ریال افزایش و هر مارک 5 ریال کاهش داشت.

همچنین هر قطعه سکه بهار آزادی روز سه‌شنبه در تهران به بهای 144 هزار ریال فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه 500 ریال کاهش داشت.

پنجم آبان 1382؛ قیمت سیمان آزاد شد

جلسه شورای اقتصاد به ریاست دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری به‌منظور آزادسازی قیمت سیمان برگزار شد.

در این جلسه وزیران صنایع، بازرگانی، اقتصاد، دبیرکل سازمان بورس اوراق بهادار و نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حضور داشتند.

بنابراین گزارش در این نشست بند آخر جلسه با موضوعیت تعیین قیمت سیمان و آزادسازی بازار این محصول مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی توضیحاتی را ایراد کرد که به‌دنبال آن موافقت اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن، بهادرانی نماینده  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دکتر حسین عبده تبریزی در مورد تعیین قیمت تعادلی برای سیمان حاصل شد.

این گزارش حاکی است در پایان جلسه مقرر شد، در نشستی دیگر قیمت تعادلی سیمان برای عرضه در بازار تعیین شود.

طرح فروش متری مسکن آغاز شد

طرح فروش متری مسکن امروز با عرضه اوراق 300 واحد مسکونی در سه شهر رسما آغاز شد.

مهندس درویش‌زاده، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد: این پروژه با زیربنای 20 هزار مترمربع در سه شهر اندیشه در تبریز، شهرهای جدید پروند و هشتگرد واقع شده که امروز در فاز اول 30 درصد پروژه عرضه می‌شود.

وی گفت: قیمت‌های ارائه‌شده در طرح فروش اوراق متری مسکن 20 تا 30 درصد کمتر از قیمت‌های روز مسکن است.

درویش‌زاده قیمت هر مترمربع را در پرند معادل 195 هزار تومان، در هشتگرد 220 هزار تومان و در اندیشه تبریز 170 هزار تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به زمان تحویل واحدها گفت: پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک سال و نیم آینده تمامی این واحدها به بهره‌برداری برسد.

درویش‌زاده استقبال مردم از این طرح را در ساعات اولیه آغاز آن بسیار خوب توصیف کرد و گفت: 20 درصد اوراق در ساعات اولیه فروخته شد.

وی ادامه داد: اگر خریدار اوراق، 50 درصد مساحت یک واحد مسکونی را ارائه کند، می‌تواند متقاضی پیش‌خرید آن باشد و مابقی قیمت از طریق تسهیلات تامین خواهد شد.

پنجم آبان 1392؛ ابراز تمایل رنو برای بازگشت به بازار خودرو ایران

سخنگوی شرکت خودروسازی رنو گفت: این شرکت تمایل دارد تا به محض برداشته شدن تحریم‌های ایران به بازار این کشور بازگردد.

شرکت خودروسازی رنو تمایل دارد تا به محض کاهش تنش‌های سیاسی در مورد ایران به بازار خودرو کشور بازگردد؛ اما نمی‌داند که چه زمان این اتفاق رخ خواهد داد.

رنو مجبور شد از ابتدای جولای سال گذشته ارسال قطعات به ایران را متوقف کند.

رنو سال گذشته 100 هزار و 783 دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده است. این کشور هشتمین بازار بزرگ فروش رنو در جهان است. 

سخنگوی رنو گفت: این شرکت منتظر است تا قبل از آغاز صادرات مجدد خودرو به‌صورت سی‌کی‌دی به ایران تحریم‌های ایران برداشته شود یا وضعیت سیاسی تغییر کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید