نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 19 آذر

گروه بهمن به‌دنبال کسب مجوز واردات پژو است

کدخبر: ۵۴۰۷۰۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
گروه بهمن به‌دنبال کسب مجوز واردات پژو است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 آذر 1352؛ هویدا: ایران نیازهای انرژی خود را از طریق رآکتورهای اتمی تامین می‌کند

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر در مصاحبه‌ای با روزنامه تهران جرنال (نشریه انگلیسی زبان اطلاعات) اعلام کرد که تا 10 سال دیگر ایران نیازهای انرژی خود را از طریق رآکتورهای اتمی تامین خواهد کرد و هم‌اکنون کارشناسان آلمان غربی سرگرم بررسی امکانات تاسیس یک کارخانه «نیروی اتمی» در بوشهر هستند.

هویدا به اقدامات دولت در زمینه جلوگیری از افزایش اجاره‌بها اشاره کرد و گفت: اقدامات گوناگون در این زمینه به عمل خواهد آمد؛ ازجمله دولت تصمیم دارد برخی از اراضی مورداستفاده قرار نگرفته تهران را به قیمت بازار بخرد و سپس این اراضی را به قیمت‌های کمتر به مردم بفروشد، مشروط به اینکه آنان طی مدت معینی در این اراضی ساختمان بسازند.

هویدا خاطرنشان کرد: احداث کارخانه نیروی هسته‌ای این مفهوم را ندارد که ذخایر نفتی ما کافی نیست بلکه ما برای 30 سال آینده ذخیره نفت کافی داریم فقط نکته این است که ما اکنون به ارزش افزوده شده نفت توجه بیشتری مبذول داریم.

هویدا اضافه کرد که طرح‌های مربوط به احداث ایستگاه‌های اتمی طی برنامه ششم که از سال 1357 آغاز خواهد شد، پیاده شود.

20 آذر 1382؛ اجازه امضای پروتکل الحاقی به وزارت خارجه داده شد

سخنگوی دولت اعلام کرد: در یکی از جلسات هفته گذشته دولت، اجازه امضای موافقت‌نامه اولیه در موضوع پروتکل الحاقی به وزارت امور خارجه داده شد.

گروه بهمن به دنبال کسب مجوز واردات پژو است

گروه خودروسازی بهمن در پی کسب مجوز واردات پژو به ایران است.براساس گزارش، در پی رایزنی‌های مسوولان گروه بهمن با مقامات شرکت پژو فرانسه توافقات لازم برای واگذاری نمایندگی خدمات پس از فروش پژو به گروه بهمن به عمل آمده است.

در صورت نهایی شدن این توافقات پژو دومین خودرویی خواهد بود که به شکل (CBU) مجوز ورود به ایران را دریافت می‌کند.

پیش از این مجوز واردات «بی‌ام‌و» صادر شده بود. چنانچه صحت این خبر تایید شود، معلوم نیست شرکت ایران‌خودرو سال‌هاست با شرکت پژو فرانسه همکاری دارد چه واکنشی نشان خواهد داد.

براساس محتوای این خبر به نظر می‌رسد که در قراردادهای امضاشده میان ایران‌خودرو پژو ذکری از خودروهای CBU و واردات احتمالی آن نشده باشد.

20 آذر 1392؛ کوچ نقدینگی سرگردان از بازار ارز و سکه به بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی از خروج منابع سرگردان از بازار ارز، سکه و مستغلات و ورود آنها به بورس خبر داد و گفت: نامه‌هایی از خارجی‌ها مبنی‌بر درخواست خرید بانک‌ها و بیمه‌های ایرانی دریافت کرده‌ایم ضمن اینکه در حال حاضر وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته 62 بنگاه اقتصادی در قالب سهام عدالت واگذار شده‌اند، گفت: واگذاری سهام عدالت به‌صورت فروش اقساطی است و تنها در دهک اول مشمول معافیت 50 درصدی هستند، اما بقیه دهک‌ها باید پول سهام را به دولت بپردازند که این اقدام در دوره 10 ساله از محل سود سالانه سهام عدالت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مردم به‌صورت صوری و اسمی سهامدار عدالت هستند، اما از منافع آن برخوردار نیستند زیرا نه می‌توانند این سهام را بفروشند و نه از سود سهام آن برخوردار شوند و این روند تا 10 سال آینده به همین منوال ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید