متوسط زمان دریافت پروانه ساخت 3 برابر میانگین جهانی

4 مانع بر سر راه سرعت گیری تولید مسکن در تهران

کدخبر: ۱۵۵۰۰۱
افزایش عرضه در کلانشهری مانند تهران یکی از راه هایی است که می تواند در ایجاد تعادل و حتی کاهش قیمت مسکن موثر باشد. اما سرمایه گذاران بخش مسکن در همان اولین قدم یعنی دریافت پروانه ساخت با مشکل مواجه می شوند و این مرحله یک سرعت گیر بزرگ برسر راه سرمایه هایی است که می خواهند وارد بازار مسکن شوند.
4 مانع بر سر راه سرعت گیری تولید مسکن در تهران

روند دریافت پروانه ساخت در تهران به طور متوسط در حدود 70 روز کاری به طول می انجامد که این در بهترین حالت سه برابر متوسط جهانی آن است. گزارش خودآزمایی مدیریت شهری تهران در حوزه شهرسازی و معماری نشان می دهد که احکام اجرا شده یا اجرا نشده در حوزه معماری و شهرسازی 4 مانع بر سر سرعت گرفتن ورود سرمایه های ساختمانی ایجاد می کنند.

بررسی‌های انجام شده از احکام برنامه پنج ساله دوم بیان می‌کند که دسته اول مزاحمان سرمایه‌گذاری ساختمانی در پایتخت به‌دلیل پروسه طولانی صدور انواع گواهی‌های ساختمانی به ویژه صدور پروانه ساختمانی ایجاد شده است. سازنده‌ها نیز از این دسته به‌عنوان مانع بزرگ برای جذب سرمایه در بخش ساخت‌وساز نام می‌برند و شکایت دارند که این موضوع باعث ایجاد پروسه طولانی و پیچیده صدور پروانه ساختمانی است. در سال 92 (یعنی پیش از آغاز برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران) میانگین زمان صدور انواع پروانه ساختمانی در شهر تهران معادل 120 روز محاسبه شده ‌است.مطابق اهداف برنامه پنج ساله دوم بنا بود این زمان در پایان سال 93 یعنی سال ابتدایی اجرای برنامه به نصف یعنی 60 روز کاهش پیدا کند. گزارش عملکرد سال ابتدای اجرای برنامه نشان می‌دهد که در پایان سال 93 میانگین زمان صدور انواع پروانه ساختمانی به 70 روز رسیده است.

در سال دوم برنامه نیز میانگین زمان صدور پروانه ساختمانی 20 روز هدف‌گذاری شده ‌بود اما گزارش‌ها حاکی از توقف زمان صدور پروانه در همان 70 روز در پایان سال 94 دارد. به این معنا که طی سال گذشته مجموعه مدیریت شهری عملکرد محسوسی برای کاهش زمان صدور پروانه نداشته است. در عین حال طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران بنا بود که میانگین زمان صدور انواع گواهی‌های ساختمانی از سوی شهرداری که در سال 92 معادل 90 روز ثبت شده بود، در پایان سال 93 به 50 روز و در سال 94 به 20 روز کاهش پیدا کند اما گزارش عملکرد این بند از برنامه نشان می‌دهد که در پایان سال 93 میانگین زمان صدور انواع گواهی‌های ساختمانی به 55 روز رسیده است و در سال 94 نیز هیچ‌گونه تغییری در روند کاهش زمان صدور گواهی ساختمانی اعمال نشده است. در حال حاضر بسازبفروش‌های پرکار(آن دسته از بسازبفروش‌هایی که در دوره رکود بخش مسکن فعال هستند، فعالیت خود را در یک محله شهری متمرکز کرده‌اند و به نوعی پراکنده‌ساز نیستند) در شهر تهران که بنگاه‌های املاک از آنها به‌عنوان سازنده‌های مطرح منطقه یاد می‌کنند؛ حداکثر پروسه ساخت‌وساز آنها حدود یک سال زمان می‌برد که حدود 20 درصد از زمان مفید ساخت‌وساز آنها صرف گرفتن مجوز شروع فعالیت ساختمانی می‌شود.

همچنین سایر سازندگان و سرمایه‌گذاران ساختمانی سه عامل دیگر را در زمان‌بر شدن پروسه صدور پروانه ساختمانی موثر می‌دانند که پابند آنها برای شروع عملیات ساختمانی جدید شده است. به گفته آنها بوروکراسی و استعلام‌های متعدد و زمانبر، ناهماهنگی بین سیستم‌های هوشمند و صدور دستی مجوزهای میانی پروانه ساختمانی و کمبود کاربر مسلط برای هدایت و انجام کار در سیستم هوشمند صدور پروانه از جمله عواملی است که سبب می‌شود زمان صدور پروانه ساختمانی طولانی و پیچیده شود. وجود چنین عواملی موجب می‌شود دو عارضه و آسیب عمده دیگر متوجه بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی شود. افزایش مخاطرات سرمایه‌گذاری یکی از این عوارض است؛ چراکه در حال حاضر بیش از 70 درصد پروژه‌های مسکونی به دلیل نبود زمین خام در محدوده شهر تهران، از طریق مشارکت با مالکان املاک کلنگی انجام می‌شود. طولانی بودن پروسه زمانی صدور پروانه ساختمانی سبب ایجاد شک و تردید مالکان نسبت به فعالان و سازنده‌ها و بروز اشکالات حقوقی و نهایتا برهم خوردن توافقات می‌شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید