باهدف تضمین رعایت حقوق شهر و شهروندان صورت گرفت

رونمایی عمومی از مجوزهای خاص ساخت و ساز

کدخبر: ۱۵۸۶۰۲
گام نخست برای انتشار عمومی کلیه تصمیمات و مصوبات مربوط به صدور مجوزهای ساختمانی خاص در پایتخت از طریق اعلام «اخبار مصوبات» در سایت دبیرخانه کمیسیون ماده پنج برداشته شد. به این ترتیب تمامی مجوزهای خاص صادر شده برای ساخت و ساز در معرض دید عموم قرار گرفته و گام بلندی در جهت رعایت حقوق شهروندی برداشته می شود.
رونمایی عمومی از مجوزهای خاص ساخت و ساز

به گزارش اقتصادنیوز ، اوایل سال جاری شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در یک مصوبه سراسری برای شهرهای کل کشور ضمن یادآوری یک مسوولیت عمومی کمیسیون‌های ماده پنج در شهرداری‌ها، از استانداران و شهرداران کل کشور خواست کلیه تصمیمات، پیشنهادها و از آن مهم‌تر مصوبات کمیسیون ماده پنج را به‌صورت عمومی منتشر کند. به دنبال این مصوبه شورای عالی شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی نیز در بخشنامه‌ای خطاب به استانداران و روسای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌های سراسر کشور از عالی‌ترین مقام اجرایی هر استان خواست دستور ورود مصوبات کمیسیون ماده پنج به اتاق شیشه‌ای را از طریق انتشار مصوبات این کمیسیون‌ها در سایت اینترنتی شهرداری‌ها صادر کند.

هر چند در برخی شهرها هنوز اطلاعی از نحوه صدور مجوزهای خاص ساختمانی در دسترس شهروندان قرار نمی‌گیرد اما کمیسیون ماده پنج شهر تهران اولین گام را در این راستا برداشت. دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در حال حاضر به‌صورتی منظم «اخبار مصوبات» این کمیسیون را در سایت دبیرخانه منتشر می‌کند. به‌طوری‌که آخرین خبری که در سایت قرار گرفته مربوط به جلسه 22 آذرماه سال جاری است که در قالب آن کلیات طراحی اراضی قلعه‌مرغی (باغ شهر ولایت) با حضور شهردار تهران به تصویب اعضای کمیسیون ماده پنج رسیده‌است.

عمومی به مصوبات کمیسیون ماده پنج به‌عنوان نهادی که همواره نسبت به تصویب طرح‌های شهرسازی «موردی» و «موافقت با درخواست‌های ساختمانی متفاوت از ضوابط بالادست شهرسازی در هر شهر(طرح تفصیلی شهرها)» اقدام می‌کند باعث خواهد شد ریسک «ملاحظه منافع گروه خاص (سرمایه‌گذاران ساختمانی) در برابر حقوق شهر و شهروندان» به بالاترین حد ممکن افزایش پیدا کند طوری که اطلاع مسوولان و ساکنان شهر از هر نوع پیشنهاد یا مصوبه کمیسیون‌های ماده پنج باعث می‌شود مجوزهای ساختمانی صادر شده توسط این نهاد در صورت تضاد یا مغایرت با ضوابط بالادست قابل پیگیری و مطالبه عمومی باشد و در نتیجه از تصویب چنین مصوباتی عملا خودداری شود.

آنچه در حال حاضر در سایت دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهر تهران منتشر می‌شود گام نخست در این مسیر است. چراکه متن مصوبات تا پایان سال 94 منتشر شده و از ابتدای سال جاری تاکنون تمامی مصوبات کمیسیون ماده پنج به‌صورت «اخبار مصوبات» منتشر شده‌است. این در حالی است که مطابق با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور باید متن دستور جلسات و مصوبات کمیسیون ماده پنج عینا به‌صورت عمومی منتشر شود. بنابراین این انتظار وجود دارد متن کامل مصوباتی که از ابتدای سال 95 تاکنون به تصویب رسیده عینا انتشار عمومی پیدا کند. چراکه اگر گام تکمیلی این مسیر از سوی کمیسیون ماده پنج شهر تهران برداشته شود، می‌تواند الگوی سایر شهرهای کشور باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید