چند خانه خالی در کشور وجود دارد؟

کدخبر: ۱۷۷۰۲۹
مشاور ارشد رئیس جمهوری با اشاره به هدررفت انرژی در ایران اظهار داشت: در حالی که تولید ناخالص ملی ترکیه دو برابر ایران است برای تولید نصف ایران انرژی مصرف می‌کند.
چند خانه خالی در کشور وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اکبر ترکان در یک کنفرانس با اشاره به موفقیت‌های سازمان نظام مهندسی در اجرای 22 مبحث مقررات ملی ساختمان اظهار داشت: در طول دوره‌های مختلف بنا به ضرورت آیین‌نامه‌های جدیدی در حوزه ساختمان از سوی سازمان نظام مهندسی تدوین و به تصویب رسید. زمانی که چند زلزله تلخ در ایران را تجربه کردیم آیین‌نامه مربوط به زلزله مصوب شد که بتواند آسیب‌ها در برابر زلزله را به حداقل برساند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز ساز‌ه‌های ساختمانی در کشور قابل قبول هستند، گفت: 75 درصد ساختمان‌های کشور پس از شروع به کار سازمان نظام مهندسی ساخته شدند. بنابراین از تمام قواعد ساخت و سازی این سازمان پیروی کرده‌اند و سازمان نظام مهندسی بر ساخت این 75 درصد ساختمان نظارت داشته است.

مشاور ارشد رئیس جمهوری و رئیس سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه هرچه به سمت صنعتی کردن ساخت و سازها پیش می‌رویم سهم تاسیسات در قیمت تمام شده  یک ساختمان و میزان ساخت‌وسازها افزایش می‌یابد، گفت: کشور ایران جزو کشورهای پر مصرف در جهان است و انرژی در کشورمان هدررفت قابل توجهی دارد.

ترکان ادامه داد: این هدررفت انرژی دو دلیل عمده دارد؛ یک عادت نادرست مردم در مصرف انرژی و دوم عدم ورود تکنولوژی‌های جدید در بخش ساخت و ساز به کشور است.

ترکان ادامه داد: در حال حاضر 35 درصد پرت حرارتی ساختمان‌ها تنها از طریق پنجره‌ها است که باید تاسیسات ساختمانی برای کاهش مصرف انرژی را جدی‌تر بگیریم.

وی با مقایسه میزان مصرف انرژی در ایران و ترکیه اظهار داشت: شاخص شدت انرژی، میزان مصرف انرژی برای تولید هزار دلار است و با این نسبت مشخص می‌شود که چقدر انرژی مصرف می‌کنیم تا چقدر تولید داشته باشیم.

مشاور رئیس جمهوری افزود: در حال حاضر تولید ناخالص ملی ایران 400 میلیارد دلار است و تولید ناخالص ملی ترکیه هزار میلیارد دلار. به عبارت دیگر تولید ناخالص ملی ترکیه دو برابر ایران است اما نصف انرژی‌ای که ما برای تولید استفاده می کنیم در کشور ترکیه مصرف می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه برای اصلاح مصرف انرژی در کشور می‌توان یک کسب و کار بسیار بزرگ را راه‌اندازی کرد اظهار داشت: در تمام دنیا شرکت های خدمات انرژی مشغول به کار هستند و این یک کسب و کار بسیار بزرگ است که از بودجه عمومی کشور هم استفاده نمی‌کند و از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی درآمد خود را به دست می‌اورد.

ترکان همچنین با تاکید بر اینکه نگذارید سازمان نظام مهندس ساختمان و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به یک اتحادیه صنفی کوچک تبدیل شود گفت: هر قانون و مصوبه جدید باید با تکیه بر قانون مادر نظام مهندسی و کنترل ساختمان تعریف و تصویب شود.

همچنین در ادامه این مراسم فرج‌الله رجبی با بیان اینکه کشورمان با بحران کم‌آبی مواجه است اظهار داشت: در حالی که بررسی توزیع آب یک کار مهندسی است اما امروز سیاسیون درباره توزیع آب تصمیم می‌گیرند و همین یکی از اشکالات بزرگ است.

وی با اشاره به میزان تعداد خانه‌های خالی در تهران اظهار داشت: در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار خانه خالی و خانه دوم در کشور وجود دارد اما هیچ کس نتوانسته پلی میان خریداران و فروشندگان خانه‌های خالی ایجاد کند و معتقدم اگر مهندسان وارد این موضوع شوند می‌توانند عملکرد موفقی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه معتقدم باید در بسیاری از عرصه‌های کشورمان از حضور مهندسان استفاده شود گفت: در دهه 60 در ایام جنگ در شرایطی که قیمت نفت 7 دلار بود این مهندسان بودند که توانستند که کشور را مدیریت کنند و معتقدم امروز هم باید از ظرفیت مهندسان در بسیاری از عرصه‌ها استفاده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید